• linus på linjen

varför låter man underåriga dricka???

igår var min syster på en 18 års fest som hade arrangerats av en klubb med sprit-tillstånd. på festen så var ungdomar från 15 år o uppåt... o nästan alla drack o många av dom fick köpa alkohol i baren med falsk legg eller riktigt som ändå inte var 18 år...... vart håller det samhälle på att ta vägen.. kan man inte fira utan alkohol längre... sprit o droger börjas tas av så unga människor nu för tiden.. varför??? vad är det som har gått fel?? eller vad har gjorts fel?? är det föräldrarnas fel?? eller sammhällets???

• Svar på tråden varför låter man underåriga dricka???
  • Läängtar
    smarties skrev 2007-02-25 16:05:14 följande:
    Man kan likagärna hamna på intensiven om man dricker systemsprit också. Det finns ingenting som säger att det är bättre att dricka hemma än borta.
    Ja det har jag inte sagt heller... Men att jag hamnade där när jag var yngre pga dålig hembränt.. Så det skulle jag helst unvika med mina barn!! Det kan ju även leda till blindhet, vilket däremot vanlig sprit från systemet inte kan.
  • ominte

Jag vet inte om jag direkt skulle "köpa ut" åt mitt barn. Däremot vill jag gärna ha ett så öppet förhållningssätt som möjligt med såna här saker som jag vet och oavsett vad jag tycker, kommer ungen att pröva ändå. Bättre att ungarna känner tillit till föräldrarna och vågar ringa hem och vill bli hämtad än att hyssja med det för att föräldrarna inte ska få nys om det, och till slut hamna i nån buske nånstans.

Pratar man öppet om såna här saker hemma så tor jag att chansen är större att ungarna väljer att inte supa sig redlösa på gatan eller i någon skog nånstans.

• Läängtar
    Pasadena skrev 2007-02-25 16:33:23 följande:
    Jag vet inte om jag direkt skulle "köpa ut" åt mitt barn. Däremot vill jag gärna ha ett så öppet förhållningssätt som möjligt med såna här saker som jag vet och oavsett vad jag tycker, kommer ungen att pröva ändå. Bättre att ungarna känner tillit till föräldrarna och vågar ringa hem och vill bli hämtad än att hyssja med det för att föräldrarna inte ska få nys om det, och till slut hamna i nån buske nånstans.Pratar man öppet om såna här saker hemma så tor jag att chansen är större att ungarna väljer att inte supa sig redlösa på gatan eller i någon skog nånstans.
    Så sant så sant!!
  • majzzan

Ja vet man att det säljs alkohol till mindreåriga.. så ANMÄL!!!!
    Jag fick reda på en 'försäljare' jag ringde polisen å vips så var han väck ett tag....
    Jag har alltid hållit en öppen dialog med mina barn... 16..18..20 år gamla.....

Majzolla... mamma till 1 ängla barn + 5 jordbarn!!
  • anne h

Varför man låter underåriga dricka? För att man inte har mer innanför pannbenet...

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • linus på linjen

jag tror inte på att det inte skulle vara lika intressant att dricka ute om man får hemma, en del tar nog det som att det är okej o dricka då..  o varför introducera "barnen" till alkoholen...

• aprillen

När man får tonåringar får man gå på många intressanta föreläsningar,bl.a om ungdomars dryckesvanor:
    ungdomar som får OK hemifrån dricker mer, de som vet att det inte är OK dricker mindre. Likaså när det gäller rökning
    Är det ok med föräldrarna släpper man oftare spärren.

• piixelslyna
    aprillen skrev 2007-02-25 19:50:30 följande:
    När man får tonåringar får man gå på många intressanta föreläsningar,bl.a om ungdomars dryckesvanor:ungdomar som får OK hemifrån dricker mer, de som vet att det inte är OK dricker mindre. Likaså när det gäller rökningÄr det ok med föräldrarna släpper man oftare spärren.
    Jasså, man får gå på föreläsningar då? Bara för att man har tonåringar? Det måste alla föräldrar i min klass missat. Vet ingen som har gått på någon sådan föreläsning.

Jag kan ju bara tala för mig själv, jag fick veta att det absolut inte var okej att dricka alkohol innan man var 18. Samma sak med rökningen. Helt förbjudet.
    Jag både röker och dricker idag. Har gjort sedan jag var 15 ungefär.

Min klasskompis har haft en öppen relation med sin mamma om både rökning och alkohol, hon varken röker eller dricker speciellt mycket idag.
    Ta hand om varandra, man vet aldrig när man ses för sista gången.
  • anne h

Här skulle ungarna i nian samla slantar till klassresa, föräldrarna ordnar en Pubafton med alkoholtillstånd osv, ungdomarna skulle servera.. (naturligtvis inte delta i supandet själva)
     när jag protesterar säger de att det är ju bra att ungarna får se att man kan ha trevligt under ordnade former, hur man ordnar tillstånd osv...

Jag sa naturligtvis att det i så fall var bättre att visa ungdomarna att man kan ha roligt helt utan alkohol.. men det ville de inte alls lyssna på. konstigt, eller.. nä.
    Fyllefest för att samla in pengar till ungarnas klassresa? Nej tack!

Fick även höra att "alla andra gör så" och "om du bara visste vad ungdomar på andra håll har för sig" och "många har redan provat både alkohol och tunga droger"
    Va f*n.. ska de vuxna komma med undanflykter/förklaringar till varför ungarna ska få dricka? För det var precis det denna förälder sa.. Räcker väl att ungarna kör med "alla andra får ju!"
    Dessutom; jag bryr mig i första hand om vad min unge gör, om ungar i övriga landet får dricka för sina föräldrar så är det fel, min unge ska inte få göra det bara för att alla andra...

Gissa om jag är populär bland vissa av föräldrarna där nu? haha

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Bo Peep

Varför fortsätter man tro att det är en bra grej att bjuda ungarna hemma, när forskning visar att de ungar som dricker hemma dricker MER och OFTARE. Kan nån förklara denna envishet?

Svar på tråden varför låter man underåriga dricka???