• linus på linjen

varför låter man underåriga dricka???

igår var min syster på en 18 års fest som hade arrangerats av en klubb med sprit-tillstånd. på festen så var ungdomar från 15 år o uppåt... o nästan alla drack o många av dom fick köpa alkohol i baren med falsk legg eller riktigt som ändå inte var 18 år...... vart håller det samhälle på att ta vägen.. kan man inte fira utan alkohol längre... sprit o droger börjas tas av så unga människor nu för tiden.. varför??? vad är det som har gått fel?? eller vad har gjorts fel?? är det föräldrarnas fel?? eller sammhällets???

• Svar på tråden varför låter man underåriga dricka???
  • aprillen

Jaså,ja här tror jag de flesta föräldrar har gått på många föreläsningar om droger o rasism med polis, kommunens ungdomsansvarige o Föräldrar på stan.
    Och då bor jag inte i en "stökig" kommun.

• aprillen

anne h; hos mig blir du populär....

• Destroijer

i de "stökiga" kommunerna finns det nog inte resurser till sådant

• anne h
    aprillen skrev 2007-02-25 20:04:18 följande:
    Jaså,ja här tror jag de flesta föräldrar har gått på många föreläsningar om droger o rasism med polis, kommunens ungdomsansvarige o Föräldrar på stan.Och då bor jag inte i en "stökig" kommun.
    kanske just pga det er kommun inte är stökig

Tror det finns sånt här också, men jag har inte hunnit ta del av det.. Var nån föreläsning förut i skolan i höstas.. hoppas det kommer igen.
    Oavsett kommer jag inte tillåta mina barn att dricka före de har åldern inne.

Undrar hur många som tänker på att det inte är tillåtet att bjuda minderåriga på alkoholhaltiga drycker..
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Destroijer

om man tänker på antalet studentskivor jag varit på ( Inte många) Tragiskt

• aprillen

Måste bara påpeka att min kommun är ju inte helt perfekt för det...här får man oxå hålla öron o ögon vidöppna....

• Destroijer

aprillen- Den så perfekta komunen existerar nog inte ändå, så jag förstod hur du menade

• Rheannon

Vad syftar ni på när ni säger "dricker hemma"?

Mina föräldrar hade en väldigt öppen dialog med oss barn om både alkohol och rökning. Vi fick också vid några tillfällen smaka diverse alkoholhaltiga drycker.
    Jag var den enda av oss syskon som drack någon alkohol utanför hemmet innan 18. Jag var också den enda som började röka.

• Bo Peep

Rheannon, även i forskningen finns utrymme för avvikelser. Det är inte 100 % som dricker mer och oftare men så många fler än i jämförelsegrupperna att jag iaf inte skulle våga bortse från resultatet.

I min kommun Stockholm erbjuds föräldrar denna info på högstadiet.

• anne h

Min mor bjöd oss på vin när jag var ca 16 år, hemma. Jag nekade alltid.. Mina syskon däremot drack.. och drack även ute med kompisar.

attans va bra jag var/är, va.. haha
    (jo, jag var ironisk där, ifall nån skulle missförstå..)

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden varför låter man underåriga dricka???