• linus på linjen

varför låter man underåriga dricka???

igår var min syster på en 18 års fest som hade arrangerats av en klubb med sprit-tillstånd. på festen så var ungdomar från 15 år o uppåt... o nästan alla drack o många av dom fick köpa alkohol i baren med falsk legg eller riktigt som ändå inte var 18 år...... vart håller det samhälle på att ta vägen.. kan man inte fira utan alkohol längre... sprit o droger börjas tas av så unga människor nu för tiden.. varför??? vad är det som har gått fel?? eller vad har gjorts fel?? är det föräldrarnas fel?? eller sammhällets???

• Svar på tråden varför låter man underåriga dricka???
  • piixelslyna
    linus på linjen skrev 2007-02-25 21:05:49 följande:
    piixelslyna Jasså, man får gå på föreläsningar då? Bara för att man har tonåringar? Det måste alla föräldrar i min klass missat. Vet ingen som har gått på någon sådan föreläsning. Jag kan ju bara tala för mig själv, jag fick veta att det absolut inte var okej att dricka alkohol innan man var 18. Samma sak med rökningen. Helt förbjudet. Jag både röker och dricker idag. Har gjort sedan jag var 15 ungefär. Min klasskompis har haft en öppen relation med sin mamma om både rökning och alkohol, hon varken röker eller dricker speciellt mycket idag.jag skulle vilja fråga hur fick du veta att det var förbjudet att röka o dricka hur sa dina föräldrar det till dig eller var det någon annan?
    Det har alltid varit så. Alkohol och cigg har alltid varit ett big no no hemma hos mig. Jag kunde t ex säga att hennes cider såg god ut och då var hon alltid snabb med att säga att jag absolut inte fick dricka sådant förrens jag var 18. Samma sak med cigg, jag provrökte en gång i skolan, rektorn fick reda på det, och min mamma likaså, självklart. Jävlar vad förbannad hon var, det var verkligen det värsta jag kunde göra kändes det som.

Ja, idag både röker och dricker jag.
    Ta hand om varandra, man vet aldrig när man ses för sista gången.
  • linus på linjen

piixelslyna- tror du att det är för att dom var så pass hårda på det som du började röka o dricka?? lite kul o veta så man själv vet hur man ska hanskas med mitt barn sen... alla är ju olika men som förälder kan det vara bra att ha olika alternativ

• whitetiger

här har du en tips som man kanske inte ska följa hehe
    när jag var runt 6 så såg jag mamma röka ich jag var nyfiken :) om mamma kan så kan det inte vara farligt tänkte jag :)
    så jag tog en sigg från henne ... stackars mammsing tappade hakan i golvet och jag tror att honj var ganska shockad för hon gjorde ingeting
    däremot när pappsing kom hem så fick han frispel ... han plocka fram sina egna sigg *som var en blandning av råttgift och tjära utan filter*
    och han tvinga mig att röka upp 3-4 st på raken efter det så svimmade jag och hamnade på sjukhus .. brutal läxa men den höll i många år hehehe

men men .. kompisar viste bättre många år senare och minnen hadde bleknat med tiden så idag är jag en trogen kund både hos tobaks industrin och systembolaget :)

• linus på linjen

usch vad hemskt det låter... hehheehe

• whitetiger

vilket av det .. pappsingen mindre pedagogiska instälning till en 6 årings rökande eller att det inte funkade i det långa loppet :D ?

• linus på linjen

att din pappa gjorde så emot dig...... usch...

• whitetiger

eehh .. jag fick ju åka ambulans för första gången :) och sista för den delen :(

• Länk

Ja, de här med supa e ju en grej som dom  flesta provat på.

Mina barn har inte kommit så pass i åldrarna att dom intresserat sig för alkohol ännu.

Det är en rätt knepig grej de här...

För ja tycker att hur man än vrider å vänder på de så blir de iaf inte något bra allternativ.

Köper jag ut alkohol till mina barn då dom ännu är i  tonåren så har jag därmed oxå visat att det är helt okej att dricka även om man inte har åldern inne MEN jag är ju så bra, duktig å ansvarsfull att jag låter dom förtära alkoholen i vårat hem...Låter illa som fan...

Jag har ju inte bara gett mina barn alkohol jag har ju även då brutit mot lagen.

G
    ör jag det inte finns det ju risk för att mina ungar skulle ta sin första fylla ute nånstans på kanske en plats som kan vara mer skadlig än självaste alkoholen.

Många ressonerar ju som så att de e bättre ungarna e här hemma än att dom e ute å ränner. .. Jo De har ju en poäng men sammtidigt så blir de ju :

"Jag öppnar gärna mitt hem så att ni tonåringar kan dricka å festa."

Å de gör / vill jag ju verkligen inte ...

Vårat samhälle verkar ha accepterat att unga dricker .. Att man inte alls behöver vara myndig för att få dricka sig berusad.

Nu mera är det inte konstigt att man hamnar på Mariapool då man e 13 år gammal...Vad beror de på?

Jag kan ju bara tala för mig själv, men för min del tycker jag inte INTE att det är okej..

Men hur man än försöker hitta ett vettigt resonemang så blir de ändå inte  100% rätt...

Varför ska man ge sina barn alkohol?

Alla vet ju att alkohol är skadligt, å skall vi som e vuxna intruducera alkohol i  våra egna barns liv i tidig ålder?

Klingar illa i mina öron iaf..

Många säger:

Vi hade fest/föräldrarna hade fest/middag å "Lisa" fick smaka lite vin å cider / jag fick smaka lite vin å cider...

Till villken nytta då? 

Finns det något som är BRA med att ge sina barn alkohol?

Hemma eller inte .. BARN och ALKOHOL är inte 2 ord som passar ihop överhuvudtaget.

Stora som små barn .. Många säger ... Men de e klart att dom ska smaka .. Men varför?

Har vi som föräldrar gett upp bara för att det ska vara så .. man SKA testa på ... man ska de!?

Om man inte gör de så e man då en tönt ?

Om barnen dricker hemma under KONTROLERADE former ... Finns de kontroll då man är berusad?

Inte så många som svarat i den här tråden men många av er tycker att det är märkligt att man INTE tycker att det är OKEJ att BARN dricker alkohol...

Finns det inte nått som heter Ansvar, Moral, Omsorg, Rätt&Fel, Kärlek mm som vi tog på oss då vi skapade våra barn och satte dom till världen?

Eller har vi kanske skapat våra barn för att lära dom att det är OKEJ att  dricka som underårig?

Alkohol är ju FARLIGT ... Allra hälst för ett barn som inte ser annat än att det är så roligt och det är så moget att dricka?!

Skulle ni släppa ut eran 2:åring själv att leka utan uppsikt eller låta barnet vara kvar i hemmet då du går ut?
    INTE.. misstänkte de...
    Skulle du kanske låta ditt barn på 5 år leka själv ute fast det var mörkt /sen kväll och du hade inte en aning om vart ditt barn är? 
    Inte de heller .. nehe ... 
    Å din 8 åring skulle givetvis inte få vara ute hur sent som hon eller han själv ville?
    Å din 10 åring skulle du aldrig i hela ditt liv släppa iväg till stranden själv utan vuxen?

Men att ge ditt barn som 13-15 åring alkohol och sabba dess hjärnceller och visa att det är okej att dricka som barn de skulle du eller?

Jag har inte riktat mig till någon /något speciell/t person eller inlägg utan bara funderat "högt" 

Jag tycker de e vansinnigt då man hör folk säga att JO men man vet ju hur man själv var i den åldern .. SANT .. men om alla vi ska fortsätta på den vägen så ere ju heller inte så konstigt att det numera e normalt att ligga inför pumpen 13 år gammal .. Man vet ju själv å tiderna har ju förändrats .. DOCK inte till de bättre ...

Så kontentan blev = 0 

• Länk

Måste kanske oxå tillägga att mitt inlägg och mina funderingar handlar om barn i yngre tonåren dvs ca 13-15 år ..

• Omorfia

lollinondodda, tack för ett fint inlägg! Det behövdes i den här tråden. Skarpt!

Svar på tråden varför låter man underåriga dricka???