• linus på linjen

varför låter man underåriga dricka???

igår var min syster på en 18 års fest som hade arrangerats av en klubb med sprit-tillstånd. på festen så var ungdomar från 15 år o uppåt... o nästan alla drack o många av dom fick köpa alkohol i baren med falsk legg eller riktigt som ändå inte var 18 år...... vart håller det samhälle på att ta vägen.. kan man inte fira utan alkohol längre... sprit o droger börjas tas av så unga människor nu för tiden.. varför??? vad är det som har gått fel?? eller vad har gjorts fel?? är det föräldrarnas fel?? eller sammhällets???

• Svar på tråden varför låter man underåriga dricka???
  • Serina

"Undrar hur många som tänker på att det inte är tillåtet att bjuda minderåriga på alkoholhaltiga drycker.."

Jo, det är det faktiskt! Du *får* ge din femåring en snaps i ditt sällkap, men du får inte ge din 19-åring en halvflaska champagne i ett band om halsen på studentdagen.

• Rheannon

Bara för att föräldrarna låter barnen smaka på alkohol innebär inte det automatisk att barnet kommer att dricka ute.
    Det handlar nog mkt om barnets umgängeskrets också.

Jag fick bättre information om alkoholens skador och negativa inverkningar av mina föräldrar än av skolan.

• Bo Peep

Nej inte automatiskt såklart. Du får ju göra vad du vill med informationen, men statistiken är entydig.

• whitetiger

tjafsar du med alla här också bo peep :P

• whitetiger

jupps .. för egentligen .. VAD man än gör så har man 50-50 att det går hem .. man kan ha öppen dialog man kan köpa ut man kan helt förbjuda ... men vad man än gör och hur man än gör det så är det bara att inse att i den åldern vi snackar om här så har föräldrar en ganska liten röst ändå ... det är kompisar som styr ... och har man tur så väljer barnet den smarta vägen och tacka nej .. eller så har man utor och man får tvätta nerspydda kläder dagen efter hehe

• aprillen

Whitetiger: så kan det bli...men nog hoppas jag att mina förnuftiga åsikter ljuder någonstans i mina tonåringars huvuden...

• linus på linjen

det har pratats mycket om att det skulle vara bättre att bjuda barn hemma eller själv köpa ut så att man vet vad dom dricker men det är fan lika dåligt som att dom testar ute själva utan ens vetskap.. jag tror inte det e bra att bjuda hemma o inte att skälla på dom o banka in vet i huvet på dom för att dom ska förstå utan ha en nära relation till sina barn o disskutera om att det inte är okej eller bra att dricka eller ta droger..

• linus på linjen
    piixelslyna Offline
    Jasså, man får gå på föreläsningar då? Bara för att man har tonåringar? Det måste alla föräldrar i min klass missat. Vet ingen som har gått på någon sådan föreläsning. Jag kan ju bara tala för mig själv, jag fick veta att det absolut inte var okej att dricka alkohol innan man var 18. Samma sak med rökningen. Helt förbjudet. Jag både röker och dricker idag. Har gjort sedan jag var 15 ungefär. Min klasskompis har haft en öppen relation med sin mamma om både rökning och alkohol, hon varken röker eller dricker speciellt mycket idag.

jag skulle vilja fråga hur fick du veta att det var förbjudet att röka o dricka hur sa dina föräldrar det till dig eller var det någon annan?
  • linus på linjen

har fått reda på att killen som jag skrev om i ts mår bra nu han hade typ 4 promile i blodet o var uttorkad... hade ingen hjälpt honom så hade han kunde kvävts i sina egna spyor..

Svar på tråden varför låter man underåriga dricka???