• Anonym (nerbruten)

Depressionstest

Kan man lita på ett test man gör över internet?

Jag har en konstaterad depression och jag mår inte bra alls...
    Ikväll gjorde jag ett test och resultatet blev 87 poäng...

Vad får ni andra på detta test???

http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=4741

• Svar på tråden Depressionstest
  • Anonym (oj)

Testade o fick 81. Detta e ju inget tillförlitligt test, men de frågorna ställer även en "vanlig" doktor om du går till Vårdcentralen. Kan ju tillägga att jag precis kommit hem efter en 2 vecors vistelse på psykiatrin pga depression, så jag tycker ju deffinitivt du ska tala me en läkare, eller vänd dig till psyk akuten på närmsta sjukhus, så får du hjälp.

• Anonym

Jag fick 85 p och ända gjorde jag ett test hos min läakre nyss som visade på att jag hade mer ångestsymptom än depression.

• Vintersol80

46 fick jag, och att jag bör söka läkarhjälp samt berätta för nära och kära för att förhindra självmord.

Ja jag vet att jag inte mår toppen. Vantrivs i huset och till viss del i samhället vi bor, ekonomin har fått sig rejäla törnar och jag måste hela tiden komma på nåt nytt sätt att komma på fötter igen. lite sånt men ICKE självmordsbenägen.

känner mig nere och dålig ibland så till viss del stämde det väl men det känns som en överdrivet hård dom

det är väl så att om man känner att man behöver hjälp så får man söka den. Känner ens anhöriga att man är ute på hal is säger dem förhoppningsvis något...

• Anonym

Fick 90p och allt stämmer ju... men jag är ju precis i början att få hjälp också...

• linavina

Visst kan man tänka sig att testet stämmer.. Men jag skulle nog ändå råda dig till att söka proffesionell hjälp där dom med samtal ställer en diagnos.

Jag har haft både hjärtinfarkt, stroke, maginfluensa, cancer osv efter att ha läst i Läkarbokens 'självtest' ; )

• Anonym

Fick 52, men visste redan innan att jag inte mår bra.

• Anonym

Du nådde till 69 på Goldberg-skalan.

0 - 9Depression osannolikt21 - 35Eventuellt lätt till måttlig depression10 - 17Möjligtvis lätt depression36 - 53Måttlig till svår depression18 - 21På gränsen till depression54+Svår depression

Du anger att du har självmordstankar. Detta är en stark signal för att du har behov av hjälp. Självmord i samband med depression är helt onödigt, eftersom depression är en sjukdom som kan botas.

Du har symptom på en svår depression. Tillståndet verkar medföra allvarliga problem i ditt liv och din vardag, och du bör omgående söka hjälp hos din läkare.

Oavsett om du har en depression eller ej, sök omgående hjälp hos din läkare. Berätta också för din familj eller dina närmaste vänner om hur du har det, så att de kan stötta dig och skydda dig från att begå självmord tills du är frisk igen.

Du bör inte uppfatta detta testresultat som en säker värdering av din mentala hälsa, inte heller som en uppmaning till behandling eller till att låta bli behandling. Gå alltid till din läkare om du känner dig deprimerad eller om din dagliga funktionsnivå är påverkad på ett sätt som gör dig bekymrad eller oroad.

• Anonym (3)

Jag fick 3.. vet dock inte om jag skulle "lita" på det, men nog är det en anledning av söka hjälp om man får höga poäng! Det är allvarliga frågor

• Anonym (hopplös)

Jag fick 55... Har funderat länge, men särskilt den sista månaden, jag mår ju inte bra... Men det är ju så svårt att erkänna för sig själv ju... Senast i natt låg jag i sängen och funderade, vill inte leva längre, men vill inte heller att min sambo ska hitta mig... Jag måste ha hjälp, men måste få mig till att söka också, ingen annan gör ju det...

Svar på tråden Depressionstest