• camba

*Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.

Hej alla!
    Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
    Jag är mormon, alltså är medlem i Jesu Krist Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jag vill bara veta om det är någon annan här på FL som är det. Eller finns det någon som är intresserad av kyrkan, kanske till och med undersöker kyrkan?

• Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
  • soraya

Jag har haft besök av mormonmissionärerna ett antal gånger. Sååå snälla och söta tjejer - men naiva och helt formade av sin mormon-uppväxt.

Det finns mycket jag finner tveksamt i den kyrkan...

• soraya

Camba - menade inte att det skulle vara något fel på dig för att du är med i kyrkan, bara att det finns alltför mycket som jag inte kan skriva under på.

• Tin o Trolls mamma

Har läst en del om mormoner från avhoppare och blir lite skeptisk, men var och en blir salig på sin tro. De kan ju ha råkat ut för mindre nogräknade ledare..

Du camba skriver att mormonkyrkan är densamma över hela världen, samtidigt som du säger att ni inte alls är som mormonerna i USA och Kanada. Kan du utveckla det lite!?

Ekorren - nyfiken.

• Esping

Icapika - du skriver att du ibland ser dem i trappuppgången brevid. En dum fråga - kan man se på mormoner att de är mormoner, eller vet du helt enkelt sedan innan att de är det? Kanske var en asdum fråga...

• Isorfidien

Ja du vet ju redan att jag är det.. har dock inte sett fler här ännu men men.. det kanske finns någon som smyger omkring i buskarna här också!

• Jindra

Tin o Trolls mamma, så säger mamma att jämt min mormor sa, var och en blir salig i sin tro. Det tycker jag är ett fint talesätt som jag själv försöker leva efter.

Jag tycker också att det är trevligt att vi kan ha en lugn diskussion om detta utan massa påhopp, jag tycker det är intressant att veta om andras religioner - utan massa säljknep eller hot...

Camba, Hur ser din kyrka (lättare att skriva så) på hur man väljer partner och liknande? Måste man tillhöra samma församling?

Jag gick tillsammans med plymontare i skolan, några som vi aldrig kommer se härinne eftersom de inte får använda vare sig dator eller tv. Inte klippa håret som tjej, bara har klänning, bara gifta sig med andra inom samma religion, man kan inte gå med i den kyrkan, de får inte äta i samma rum som människor som är med i den kyrken mm. Ingen religion eller sexualundervisning i skolan. Jättetrevliga människor var de dock, bra på alla sätt.

Har mormonerna några såna regler? Måse man betala kyrkan för något?

• Isorfidien

Svarar istället.

Det finns absolut inga "hinder" för oss att gifta oss med icke medlemmar, själv är jag gift med en ateist så att säga. Min man har inga problem med att jag tar med mig barnen till kyrkan och han har själv varit med dit. Jag försöker inte pressa honom att bli medlem utan jag bad honom komma med en gång för att han själv skulle se vad det hela handlade om och att han själv skulle få träffa medlemmarna i min gren.

Vi har något som kallas Visdomsordet. Det är mer eller mindre utformat utefter att vår kropp är något vi ska sköta och våra vilket gör att vi varken dricker the, kaffe, alkohol eller röker eller använder droger (vi får i medicinskt syfte om det krävs) för att inte skada våra kroppar.

Vi har inga sociala regler som att vi inte får göra vissa saker som ex sexualundervisning i skolan, förbjud att klippa oss eller något sådant.

• Roisin Dubh

Jag blev sugen på att uppdatera mig med lite läsning (skrev ett arbete om mormonerna när jag pluggade religion)

Här är lite länkar till sidor om mormons bok. Några kritiska, några inte.

www.jesukristikyrka.se/kyrkhistoria/jsmith/overs_mb.html
    home.swipnet.se/filippos/mormoner.htm
    home.swipnet.se/filippos/granskmb.htm
    www.jesukristikyrka.se/nyheter/2004/040205.html
    www.lege.com/leif/skrifterna/mormon/00-00-titelsidor.txt
    www.lds.org/conference/talk/display/0%2C5232%2C49-16-199-30%2C00.html

• soraya

Isorfidien - men då kan ju du och din man inte vigas i "din" kyrka, i templet, eller hur?
    För att få komma in i templet måste man ju vara mormon.
    Är det inte en av de viktiga delarna för en mormon, att vigas "för tid och evighet" i templet? Jag har förstått det som att det är en otroligt viktig bit, familjen som ska vara tillsammans även i "himlen". I så fall kan det ju vara jobbigt med en partner som inte är medlem.

Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.