• camba

*Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.

Hej alla!
    Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
    Jag är mormon, alltså är medlem i Jesu Krist Kyrka av Sista Dagars Heliga. Jag vill bara veta om det är någon annan här på FL som är det. Eller finns det någon som är intresserad av kyrkan, kanske till och med undersöker kyrkan?

• Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.
  • Icapika

Jesu Kristi Kyrka av De Sista Dagars Heliga och sen något namn brukar det stå på namnskyltar som de har på sig + att de har väldigt prydliga kläder.
    Men när jag pratat med dem så är alla jättetrevliga.

Men de man hört lite om mormoner i USA är att de typ inte får gå på bio och liknande.

• Elia

Det här är jätteintressant!

Jag har just läst en vetenskaplig artikel som handlade om äldre (82-92 år) människor och hur de upplever att åldras. De som mådde absolut bäst var de som hade en tro (kristendom i den artikeln) eller "belief in higher powers". De var även de som hade bäst relation till yngre generationer.

Med andra ord: Vill du vara lycklig på ålderns höst så masa dig iväg till kyrkan och ta väl hand om dina barn och barnbarn! :)

• vackrastarflow

de mormoner jag träffade i USA var helt normala ungdomar. de klädde sig som alla andra och fick göra och uppförde sig som alla andra. märkte absolut inget konstigt med dem...

min fråga kvarstår dock:
    hur ser mormoner på de som inte är medlemmar? kommer de till Helvetet (som de gör enligt kristendomen)? eller det kanske inte står något sådant i er bibel?

• Isorfidien

Nej min man får inte komma in i templet - jag får det men inte han eftersom han inte är medlem.

Inom vår kyrka så tror vi inte på helvetet - det finns olika grader av "paradis" men inget helvete. Jag har en hel hög nära vänner - alla mina närmaste vänner - som inte är medlemmar men jag har aldrig någonsin hört talas om att en medlem "sett ner" på en icke medlem.

Och jo Icapika - "mormoner" i USA får gå på bio! Det gjorde jag konstant själv när även jag bodde i USA och umgicks med både medlemmar och de som inte var med i kyrkan och vi gick på bio hela högen tillsammans. Och förresten, de med namnskyltar är våra missionärer.

• fatima

Något som är intressant i många trådar som handlar om religion är att man använder sig av orden "de får inte" dricka alkohol ,ha sex innan äktenskapet m.m
    Vad jag vet så bygger alla religioner på den fria viljan att följa Guds lag eller inte, det innebär att de flesta religösa vill inte dricka alkohol eller ex äta griskött, och man "måste" inte be utan man gör det för att man vill detta. Så det jag vill komma fram till är att majoriteten av religösa människor är inga "offer" utan det är ett moget vuxet val att utöva sin religion, och religion bygger på ett förhållande mellan sig själv och Gud, man skall alltså aldrig döma andra människor eller kalla någon naiv.

• camba

fatima - bra sagt. När vi föddes hit till jorden gav Gud oss den fria viljan att välja mellan rätt och fel. I vår kyrka är vi aldrig tvingade till att göra något. En av mina bästa vänner som är medelm i kyrkan bor sambo för tillfället, det är hennes eget val fast hon vet att det inte är det rätta. Jag och ingen annan kan dömma henne för det, det är upp till Gud att dömma henne för hennes hjärtas önskningar. JAg har läst någnstans att Gud ser till vårt hjärtas önskningar, ibland gör vi fel fast vi i hjärtat vet att vi inte borde. En annan medlem i vår församling röker antagligen, för hon luktar så tobak varje gång man träffar henne, men än en gång det är mellan henne och Gud. Jag kan inte dömma henne.

• camba

vackrastarflow - Vi anser absolut inte att de som inte hör till vår kyrka kommer till helvetet. Vi tror att alla här på jorden kommer att få en chans att komma till paradiset. Vi tror ju förståss även på att alla människor kommer att få chansen att höra om evangeliet i vår kyrka, de har ju alla förståss sin fria vilja att ta emot det eller inte. Vår kyrka växer ju väldigt snabbt ute i världen. Jag kan berätta att år 2004 uppgick antalet medlemmar 12 miljoner. Tillväxten utanför USA fortsätter att öka snabbare än den gör i USA. Över hälften av kyrkans medlemmar bor utanför USA. Medlemmarna bor i över 160 länder Det finns ca 120 Tempel över hela världen, här i norden finns det i Sverige och Danmark. Sommar 2006 även i Finland. Mormons bok finns översatt till över 72 språk, vilket gör den till den mest översatta boken efter Bibeln.
    All denna fakta övertygar mig om att vårt evangelium kommer att nå ut över hela världen, alla kommer en dag att få höra det, ta emot det eller förkasta det.

• camba

Tessalisa - Nu är det så att alla människro som redan gått över till andra sidan itne har fått sin möjlighet att höra om evangeliet. Eftersom vi tror på att alla människor kommer att få en möjlighet att höra om evanggeliet så sker det missionsarbete även på andrasidan. När vi gör ställföreträdande dop i Templet för en avliden släkting, har ju denna släkting möjlighet att utöva sin fria vilja att ta emot eller förkasta. Men efterdet så har denna person i alla fall fått sin chans och det är upp till personen vad den gör med det. I Templet blir vi ockås beseglade för eveighet. Vi tror på att vi kommer att leva tillsammans med våra familjer i evighet efter detta liv. Är det inte en underbar tanke att kunna fortsätta sitt liv tillsammans med sina nära och kära.

• camba

Soraya - Jag förstår att en del människor är lite skeptiska till all ny information som de får om andra kyrkor.

Jag vet att endel missionären kan vara lite barnsliga och naiva, de är ju bara 19-23 år. Är de dessutom uppväxta i Utah där de finns så många medelmmar är det itne lätt för dem att komma ut i stora vida världen och kämpa med alla svårigheterna som finns.

Jag tog absolut inte illa vid av det du sa, alla har vi olika uppfattningar.

På internet finns det en hel massa skräp om kyrkan, man får vara lite försiktig med allt man hittar. Det finns ju inget man itne kan hitta på internet. jag tror inte det finnsn någon anna kyrka som det är skrivet så mycekt skräp om som vår kyrka. Det är bara en intygelse för mig om att "den onde" försöker göra sitt jobb med att skräpa ner vår kyrka.

• camba

Tin och trolls mamma - Jag sa att det finns en rörelse som kallar sig Mormoner i USa och Canada som lever på ett gammalt sätt, gammel mormonerna. Tex de har ett självförsörjande hushåll, barnen går itne i allmänna skolor, utöver månggifte, har säkert kjol, kvinnan är nedtryckt..... USCH. Som tur är det inte så väldigt många och de hör absolut inte till vår kyrka.
    Utöver dessa finns ju medelmmar i vår kyrka som är precis som jag och andra i vår kyrka.

Svar på tråden *Hej alla! Vad trevligt att ni kunde titta in på inlägget.