Inlägg från: Lillenlillen |Visa alla inlägg
  • Lillenlillen

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Hello chicks!

Synd att jag inte kunde komma till Tanto, hade varit roligt att se er igen men som vanligt går det ju fler tåg q

Idag har vi haft en mamma-pappa-barn-dag med fika i Solna centrum, promenad i solen och allmänt mys och bus. Lillan har fått ett babygym (Fisher Price Rainforest) och igår fick hon en babysitter av min chef. På sidan av babysittern satte vi vår spjälsängsmobil (vi har ju ingen spjälsäng) och hon verkar gilla det. De sakerna som satt på babysittern var så fula och tråkiga. Mobilen sitter nu fast på sidan av sittern så hon ser oss och saker som händer i rummet till vänster och mobilen till höger. Gymmet är jättefint men hon har inte provat det i vaket tillstånd än. Erik la ner henne där när hon sov men då vaknade hon med ett gallskrik (antar att intrycken blev lite för sjuka vid uppvaknandet, haha). Häromdagen fick hon dessutom en tv-fåtölj som hon kan sitta i vid ungefär något års ålder så nu har vi en hel drös med "babymöbler" som dessutom är fulla med mjukisar, speldosor och dylikt. Helt plötsligt blev vårt vita hem dekorerat med galna färder och figurer. Haha, har ni också färgglatt hemma nu?

• Lillenlillen

Är det någon som har satt in annons i lokaltidningen "Mitt i"? Vi gjorde det, det var gratis, tog två veckor och man fick skriva hur man ville och skicka in en bild. Tyvärr vände de vår bild 90 % så lillan ser ut som hon ligger på sida helt spänd men det spelar väl ingen roll antar jag. Det var hur som helst gratis...

• Lillenlillen

Sannixx: Vi hade både i Mitt i Täby, Mitt i Solna och i DN :D ALLA måste ju få veta haha

bianca2: Inte vi heller Men svärmor fick den till Täby så hon skickade den iaf..

• Lillenlillen

Vi har fått så himla mycket kläder till henne men det trista är ju att man inte har valt det själv så jag vill inte använda allt *fåfäng*. Ändå har jag hållit mig från att köpa massor utan försökt byta det som känts ok att byta, vilket har varit typ fyra saker... Känns lite hemskt men bättre det och att man använder det än att folk har slängt bort sina pengar känner jag nu i efterhand!

Amningskläder har jag inte alls, jag drar upp bh och linne/top men brukar försöka ha en cardigan över eller iaf något som öppnas fram, då syns ju ingenting!

• Lillenlillen

Swe: Gud så störande att få saker från England och inte kunna byta så man kan använda det Vi har fått fyra uppsättningar från USA men jag hade lyckats säga INNAN att hon är stor så vi fick upp till 3 månader (men det var tydligen ändå det minsta de har på GAP fick jag höra, helt otroligt! Vad gör de när de får smååå bebisar då?? Inez passar ju i de här och hon väger 5,5 kg!)

Inez vill nu BARA ligga på magen. Lägger vi henne på rygg så gnäller hon konstant och så fort hon hamnar på typ vardagsrumsbordet (på mage på två filtar) blir hon tyst och somnar!

• Lillenlillen

Angelicious: Inez såg ut som en mörkröd salamipizza i en vecka men det har gått ner nu så nu är hon mest bara lite prickig. Men då det var som värst var det heeela huvudet, bröstet, övre delen av ryggen och på armarna!!

majlinsa: Jag helammar och har bara druckit ett glas vin vid tre tillfällen och då precis efter amning.

• Lillenlillen
    bianca o björklöv:

På Öppna förskolan på Vasavägen/Råsundavägen gör de gipsavtryck av barns fot/hand för 10 kr.. Jag ska dit idag och göra :)
  • Lillenlillen

ÖPPNA FÖRSKOLAN

"Öppen förskolas uppgift är att erbjuda barn en god pedagogisk gruppverksamhet i nära samarbete med de vuxna besökarna. Samtidigt får de vuxna möjlighet till kontakt och gemenskap. Besökarna är inte inskrivna utan avgör själva när och hur ofta de vill delta.

Den öppna förskolan bör vara rolig och stimulerande för barnen och ta till vara deras nyfikenhet och lust att lära. Lek och skapande bör ges stort utrymme. Verksamheten bör utformas både efter barnens och de vuxna besökarnas behov.  

I många kommuner samarbetar den öppna förskolan med socialtjänsten och barn- och mödrahälsovården för att bidra till att föräldrarnas behov av medicinsk och social service tillgodoses. " Källs: Skolverket.

Med andra ord: Man kommer och går (gratis) som man vill och de erbjuder sångstunder, billigt fika (självkostnadspris), aktiviteter osv..

Ang gipsavtryck så får vem som helst gå dit, bara att ringa och anmäla sig på 279000 tror jag det är, kolla hitta.se för säkerhets skull. De har tryck på måndag kl 10.00 om nån vill gå med mig, jag har fått förhinder i eftermiddag. Och Sofffy: Vår öppna förskola ligger precis 12 min med buss från Odenpla och 7 min med tunnelbana från Fridhemsplan (plus promenad fem min), så inte allt för långt väl? :) kram på er
  • Lillenlillen
    Swe: Inez äter också MAX 10 min, oftast ungefär 5. Om hon vill får hon andra bröstet men hon vill oftast inte. Har också börjat kräkas mer, fast MER i vårt fall är en gång varannan dag ungefär...

En annan rolig grej är att hon nu BARA vill ligga på mage, helst på hårt. Då kan hon sova i tre timmar.. haha, skruttan!
Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4