• Zul

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

Hoppas vi blir några som ses på Sös snart! Ginger: ska du oxå till sös?

Pippil8: huvudmåttet på min bebis idag var 95 mm, det var exakt på kurvan (+-0 %), så 96 är verkligen inte stort, vad jag förstår. Dessvärre känns det som en hand låååångt, långt ner....

Bianca: då har vi väl lika stora bebbar då, borde vara pojke då va? Hoppas vi ses på sös! Oroa dig inte för att du inte har sammandragningar, jag har det nästan hela tiden på kvällarna, men det händer inget ändå! Har haft det länge.

Swe: vad skönt att han inte skriker så mkt, så här till att börja med i alla fall! Så får du vila lite. Vissa säger att det är i 6 veckor som det är lugnt...

Börjar fundera på kejsarsnitt oxå nu, kan ju hända att det blir det om det blir ett stort barn. Både fördelar och nackdelar...

• Zul

haft massvis med förvärkar inatt, o nu dålig i magen. dock nu helt lugnt. så har ingen aning om det är en lång latensfas eller bara falskt alarm... hoppas... typiskt att det avtagit nu.

Lillen och Vivs: hur långa blev era latensfaser till sist? vilade ni hela tiden? berätta... jag vet inte vad jag ska tro om detta!

• Zul

Lillen och Vivs: tack! Tror att jag kommer likna er med en lång latensfas.
    svårt vivs att veta vad som är vad (börjar förstå), vad skönt att det gick så snabbt till sist.

Idag är det mkt lugnare och jag blir ju lite besviken... Men är väldigt trött och stannar mest i sängen idag faktiskt, lite konstig känsla. usch läste om en tjej med typ en veckas latensfas...

Intressanta tips om amningen förresten!

hellur, tack för tumhållning, samma till dig!

Nu kanske Soffy fått sin? hon hade ju täta värkar inatt...

• Zul

Sole: vad duktig och stark du är som redan är på fötter och t.o.m ute och promenerar!

Hellur: härligt att huvudet är fixerat. Låter som det närmar sig för dig med...

Pippil8: jag har samma överburenhetskontroll på fre morgon, men vet inte om de sätter igång det, hoppas det, om man vill.
    I så fall har den inte många dar på sig att komma ut självmant! Hoppas på kraftigare värkar inatt...

Vilken dag jag haft idag, har verkligen inte gjort nåt, bara läst Mama, Amelia, vilat... Känner mig nöjd med det, brukar ha svårt för det! Men har verkligen inte haft nån lust alls att gå ut.

• Zul

Vivs: stackars kissen! Jag hade blivit helt förstörd. Har två innekatter oxå. Vad typiskt att den ska trilla just nu när bebisen är så nyfödd. Katter kan vara bra galna ibland, ibland så smidiga, men ibland så korkade!!

Pippi: angående bärsjal börjar jag oxå läsa på det... Funderar på en Hug-a-Bub, Sino eller MobyWrap, verkar bra vad jag förstått om man är nybörjare!

Sole: det är nog helt normalt att gråta nu, gråt på så kommer det ut... Själv är jag ju inte ens där, men igår hade jag ett major breakdown för att bebisen inte kommer ut, första gången jag grät på länge.

Det är tur att man vet att det går runt andra här i sthml på övertid och bara väntar! Annars hade jag känt mig superensam. Bra att kunna jämföra tankar. Tycker det är varannan dag man är positiv och varannan dag man är neggo... Idag är positivdag, ska bege mig ut på stan en sväng.
    Undrar vad som händer på sös imorgon bitti efter överburnehtskontrollen - sätter de igång mig direkt tro?

• Zul

Sitter här med en stor kall öl (alkoholfri), mums!

Grattis, grattis Angelioious till lillkickan!! Så avis...

Och Björklöv: spännande!! Ett säkert tecken att det är på g.

Jag vet inte tjejer om jag vill bli igångsatt imorgon (BF+8)! Hur tänker ni? Det är läskigt om det går för fort eller för långsamt. Funderar samtidigt på snitt, eftersom barnet är så stort... Gud, vet inte vad jag ska säga imorgon!

Swenglish: var det jobbigt att bli igångsatt?

• Zul

Tack alla för tips om hur tänka runt igångsättning!
    Vad bra Swenglissh att jag fick läsa exakt hur det var för dig, precis sånt jag behöver läsa!

Vad de kaskadbajsar era knoddar! Känns sjukt svårt att föreställa sig...

Tänk om de inte ens erbjuder igångsättning imorgon! Men då blir det väl inom några dgr ändå. Ska nog be om det imorgon om ja har öppnat mig lite.

• Zul

Halloj,

Grattis Soffy till lilla Ebba!! Vad avis jag blir på din drömförlossning!

Var på sös imorse och det var lite jobbigt. Jag hade inte öppnat mig alls och tappen var halvhård och sluten. Men de ville ändå att det ska sättas igång nu, eftersom det är en ivf (lite mer risker). Jag vill givetvis ha ut barnet NU, men det känns inte bra att kroppen inte är mogen, mer risk för komplikationer då ju. Så jag har blandade känslor. Jag sa att jag ville vänta tills imorgon, så ska ringa vid 12 dit och förhoppningsvis få en tid under eftermiddagen för igångsättning.

Usch vad det gjorde ont när gynekologen kände på tappen! Blä, han var så hårdhänt.

Jag o sambon har förberett oss för en maratonförlossning, har hyrt massa dvd-filmer att ta med, och massa tidningar... Ätit pasta... Tror det blir PG-gel och det kan ju ta ett antal dygn.

Swenglish: är ingen expert men vet att livslängden för en röd blodkropp är 3 månader, kan inte hur lång tid bildandet tar. Tror att man höjer blodvärdet mkt fortare än så, ät 2-3 niferex om dan (hemofer är för svagt), blodpudding... Ta c-vitamin till! Och vila.

Angående gråt och så: kanske känns bättre att tänka att alla känner likadant? Och att det bara kan bli bättre, och efter några veckor är det jättebra. Man ska nog vila mkt mer än man tror, i hela 6-8 veckor egentligen. Tänk på hur det var förr...

Nu hoppas jag snart att ni andra också föder, en tröst kanske kan vara att kroppen blir mer redo efter hand och det finns en vits med det...

• Zul

Nu ringde de äntligen från Sös och sa att de har tid för mig för igångsätting. Vi har väntat hela dan... Så håll tummarna nu!
    Hoppas se nån mer av er där i veckan! Detta blir nog rätt utdraget, räknar med några dygn innan han är ute.

Tack för alla lycka till förresten!

• Zul

Halloj!

Ville bara snabbt säga att lilla Agnes föddes i söndags kl 13.16. hon vägde 3690 g o 50 cm. vi mår bra!
    vi är kvar på sös till imorgon. de vill inte släppa hem oss pga gulsot...
    hoppas mer bebbar på väg!
    kram
    maria

kolla på webbisar på sodersjukhuset.se (fredrik o maria)

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4