• Zul

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

hej!
    har inte skrivit på några dar, har haft mamma från gbg här... Väldigt skönt med avlastning, lagad mat, städning... Samtidigt lite jobbigt när man är trött och mamma är så intensiv hela tiden. men väldigt praktiskt att ha henne med att dra vagnen när jag skulle prova amnings-bh. inser att jag verkligen kommer sakan att vi inte har våra familjer här i sthlm.

synd jag missar träffen, det har det nog underbart i solen! Men mamma ska åka i e.m, och så är jag nog inte helt redo för utflykter i t-banan än!

Hon har i 2 nätter nu sovit hela 4 h i sträck i början av natten, underbart. hoppas det fortsätter. Bara det att hon låter efter 2 h så man vaknar ändå och ligger och hoppas att hon ska somna om... Stackars mannen, han sov knappt nåt i natt för hon gnydde så. känns hemskt om han ska sova i gästrummet när han jobbar.

Håller på och skriver massvis av tackkort, hjälp vad jobbigt med alla adresser osv... Men det blev väldigt fina bilder på lilla dockan.

kram

• Zul

Hej!

vilken underbar helg det varit! Man börjar känna sig som en människa mer o mer tycker jag. Vi invigde balkongen med nya möbler, och kompisar på besök. Fick nog till och med lite färg i ansiktet!

Swe: i babybjörn active tycker jag oxå huvet slänger lite oroväckande, så jag brukar lägga ett litet bebisplagg som stöd.

Sole: oj vad du gör mkt saker! underbart att få sova en hel natt... känns som en hägring.

Agnes sov de senaste nätterna riktigt bra, ofta 3 timmar i stöten och 2 amningar förutom kväll o morgon. Dock har jag svårt att hålla nattamningarna korta, inga 20 min precis...
    Men igår blev det kris, hon var vaken typ 19-24 o bara ville äta, äta... skrika... tror vi har kommit in i 3-veckors-amningskrisen då banret plötsligt äter mer o brösten inte hinner med, som Anna W skriver om. jobbigt! men imorse sov hon till 11 istället, tack för det!

Jag hänger gärna med på torsdag, kul. Sickla funkar för mig, även Rålis eller annat.

Rålis (eller annat förslag vid dåligt väder) den 19e kl ? (Är 13 en bra tid?)
    Sole
    Swenglish
    Lillie74
    Vivs
    Bianca
    Zul

• Zul

ginger, bianca: blä för matkris, samma här! ger du baby semp i flaska då? vi toppar oxå med semp, men på kopp fortfarande, börjar kännas väldigt fånigt nu när hon är så "stor"... köpte minsta dinapp o flaska idag, ska testa om hon accepterar det.

har 2 frågor: är det farligt för bebbarna att få sol på sig? undrar om man alltid ska hänga för ett tyg för vagnen. tyckte hon kisade så väldigt idag. var på skrik-promenad till globen, hon var INTE nöjd o jag fick inte shopppat. ammade på mcdonalds o sen på en parkbänk istället...

andra frågan är om nån har tips på frisör runt 400 kr? hon jag brukar klippa mig hos på söder kostar 600 o det är för dyrt nu helt enkelt!

• Zul

Swe: TACK för frisörtips! ska ringa dit o beställa snarast (nära o bra)! total hårkatastrof nu. vad otroligt snällt att du skrev telefonnr oxå.

Ni som pumpar, använder ni handpump eller elekrisk pump (har nu lämnmat tillbaka den elektriska till sös, rena rånet den hyran)? Jag har fått en meleda av en kompis. Men som du säger Swe så är ju brösten inställda på att amma, hur blir det då om man pumpar ur o går ut en kväll, total explosion? Man kanske får gå o pumpa ur lite på toa då...

Soffy: håller med dig, svårt att få nåt gjort hemma. Agnes är nöjd i typ 3 minuter när hon ligger själv, sen börjar hon skrika... Men babybjörnen är bra för där slumrar hon ofta till.

• Zul

Puh, har haft en hetsamningsdag, helt slut... Agnes är som en igel vid bröstet, inget annat duger. Jag har i princip inte kunnat göra nåt annat, bara en promenad till BVC och biblioteket. Hon har varit vaken hela dan nästan, sovit 2+1 timme bara. Nu tänkte vi ge ersättning, men så somnade hon plötsligt! Vi gav 1 dl ersättning igår kväll (Emma3: hon blir inte dålig i magen av ersättningen) och då fick jag sova 5 h i sträck efter det! Otroligt, så länge har jag inte sovit sen graviditeten.
    Nej, nu vaknade hon igen. Det är det som är problemet, hon somnar, o vaknar o gnäller 3 minuter senare...

Vi funderar på att döpa henne på landet i Dalsland om det går på midsommardagen, vore fint. Har inte kollat upp det än. Det är lite ödemark där så nog inte så svårt att få tid i kyrkan.

Jag hakar på imorgon (om det inte blir totalt kaos).

• Zul

Tack för trevlig fika idag!
    Blev en liten tur till affärerna oxå, provade ett par cigarettbyxor och det var verkligen överdrivet ambitiöst, passade inte alls... Butiksbiträdet tyckte det var väl optimistisk 3 veckor efter förlossningen. Jag är nog lite snurrig.

Apropå snurrig, måste varit totalt väck efter första kaotiska bilresan ensam sen hon föddes. Regn, skrik och en vagn som jag först inte lyckades fälla ihop, panik. När jag kom in på Dieselverkstan var jag så förvirrad och svettig så jag kom inte ihåg vad hon hette när sole, lillie o pippil8 frågade. Min sambo skrattade gott, men blev nog samtidigt allvarligt oroad... Oj,oj,oj.

• Zul

Puh, ännu en hetsamningskväll, ska detta aldrig sluta! Verkar som det kommer förbli så att vi får ge ersättning varje kväll för brösten räcker inte helt enkelt. Det som är underbart är att man får sova så mycket längre.

Har varit i Kista idag på sambons jobb o visat lillkickan, mkt stolt far! Gick sen o shoppade amningströja i gallerian, gud vad mkt barnvagnar. Och ammade i amningsrummet, jag och bara muslimska kvinnor i slöja.

Cigarettbyxor, jag kallar såna där smala raka för det!

• Zul

häääärlig lördag: jag ammade i morse vid 8 sen tog sambon agnes o gick ut i skogen med babybjörnen. sen satt de på balkongen, och ja fick sova ända till 12! känner mig som en ny mäniska.

swe: vad bra att amningen går bättre nu. jag märker på agnes att hon är hungrig på kvällarna på att hon sliter o drar i brösten o vill ha mer, o liksom inte verkar nöjd. helt annan sak nu på dan när hon ler lyckligt efter att ha ammat.

vi hyrde oxå pump på sös, bra. har kvar handpumpen och den tycker jag funkar bättre än avent son ja inte alls får att funka!

• Zul

Hej, har haft ett traumatiskt dygn. Lördagen som började så bra... Igår eftermiddag försökte vi ha katterna i sele på balkongen. De fick spel och trasslade in sig i varann o slet sönder selen helt o fräste o rev Fredrik jättemycket. Jag satt i soffan med Agnes liggande jämte. Jag rusade upp och skulle hjälpa fredrik. Strax efter faller Agnes ur soffen ner på golvet. Nog det värsta jag varit med om. Hon skrek o jag tröstade henne, hon lugnade sig. F ringde till Sachsska och de sa att det nog var ok. Hon trillade på mattan som tur var, vet ej hur hon slog i huvudet. Jag grät o grät... Fruktansvärda skuldkänslor och rädsla att hon skadade hjärnan. Sen trodde vi att en katt sprang ut och vi letade hela natten och förmiddagen (innekatter). Hittade den inte, panik. Nu för ett par timmar sen kommer den fram, INNE! gömt sig under täcket i gästsängen där vi inte tänkt på att leta... Katten var helt chockskadad efter kalabaliken igår. Han har varit väldigt deprimerad dessutom sen agnes kom.
    Fy tusan. Jag är helt darrig fortfarande... Stackars agnes, tänk om nåt hände. Försöker trösta mig med att flera kompisar tappat sina barn nån gång under småbarnsåren o det har gått bra ändå.

• Zul

tack tjejer...
    som tur är så har hon betett sig normalt efter fallet, varit vaken, ätit, skrikit med andra ord (och inte sovit ; )...

Vivs; javisst blev katterna deppiga när bebis kom. tänkte på dig när detta hände, er katt som skadade höften o allt. kanske inte är nån slump att sånt händer när de plötsligt får en jätekonkurrent hemma.

Sole: tack för tips om babywatch!

Mina bröst sympatiläcker mest på natten o morgonen, då försöker jag samla upp de dyrbara dropparna. Jag har försökt pumpa, men det kommer så lite... Hur många minuter pumpar ni? Jag är rädd för överstimulering, men det kanske inte är nån fara. Jag tror att vi alltid kommer få avsluta kvällen med ersättning.

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4