• Sole

Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4

bassekatt
    jepp idag har jag BF! skönt för min omgivning att jag inte gick över tiden, alla tror att jag hade blivit sjukt sur

tänk att det var sju veckor sedan Emil och Linus kom, tiden går så fort!!

• Sole

swe
    vi ger ersättning, babysemp men ja har hört att en del får ont i magen och då funkar bättre på nan(från nestlé).

hur gör man med bebisar som bara vill ta ena bröstet?
    han kan suga länge och väl på ena(alltid samma) och sen glatt klämma i sig 100 ml erstning känns inte som han blir så mätt på ersättningen direkt....

• Sole

hej kikar in en snabbis och vill meddela info om mängd ersättning jag hittade på niomanader.se

Man brukar räkna ersättning på följande vis:
    130 ml per kg = dygnsmängd. Dygnsmängden delat på antalet mat-tillfällen ger X antal ml per mål.
    130ml/kg är för att barnet ska gå +/- noll, lägg därför på en 50 ml för att vara på den säkra sidan. Alla barn är ju individer och äter också därefter.

• Sole

hej tjejer!

björklöv o hellur
    usch va jobbigt det måste vara med denna väntan på bebisen och tråden fylls mer och mer av bebissnack!

undra hur det går för zul och bianca, de måste ju ha fått sina bebisar nu!

cirpen
    ja den där fräschhetskänslan infinner sig inte så ofta längre, det kan jag hålla med om! otroligt vad man vänjer sig vid kladd och klet!
    jag pumpar med elpumpen efter varje amning och även det andra bröstet.
    läste på amningshjälpen.se att bebisar kan ha en favoritsida, ha ont i nån arm eller sugklocksmärke ( Viktor är ju sugkockad men han reagerar inte när vi smeker på huvuvdet) samt en del andra tips vi ska pröva på ! imorse tog han en liten stund på andra.
    undra hur länge man ska försöka innan man ska ge upp?

• Sole

swe
    tänker mkt på dig och att du fprtfarande inte mår bra i kroppen (gör ioförsig inte jag heller 100% men det blir bättre och bättre dag för dag)
    bra att du tränar på att åka buss tillsammans med maken, vi åkte rulltrappa igår och jag vågade inte styra, sen var man tvungen att putta till vagnen och den hakade upp sig en sekund och jag fikc nästan hjärtattack! Tur att mannen är lugn o har läget under kontroll.
    vi får peppa och stötta varandra såhär tills vi alla känner oss redo att träffas ute med våra små

Intressant att läsa att du pumpat ut 120 ml, jag har fått ut 50 som mest.

ni andra som pumpar, hur mkt får ni ut?

nu ska vi snart ge oss ut på stan, bla köpa kudde för i våra BVC papper stod det att de tycker de ska ha det för att undvika platt bakhuvud och det vill man ju inte ha!

kram på er alla i vårsolen!

• Sole

Frill
    känner mig ännu inte redo att ge mig ut på fika tillsammans, har ju ännu inte gett mig ut själv, men det blir måndagens mål då vi ska till BVC.

Lillie
    Vi lägger bara ner Viktor i sängen och sen så sover han där.

Dock har han blivit gnällig efter maten och vi tror på magknip, vad har ni andra fått för tips av BVC för det?
    Ni har ju skrivit lite om massage och sånt ju.

annars har vi haft en jättemysig dag, ätit lunch på Nytorget, glass på Medis, köpt kudde, bytt mina fina örhängen som jag fick i förlossningspresent till vittguld så de matchar mina vigselringar (som jag hoppas kan ha på mig snart) och köpt amningströjor på HM

nu ska vi snart ha besök och käka pizza

• Sole

oj hann inte tillägga att jag verkligen ser fram emot att fika ihop med er sen!

• Sole

Ginger
    grattis till Jonathan!!!

Igår fick vi besök av några kompisar som har en kille på 1 1/2 år och de hade exakt samma problem som oss med amning så det var skönt att kunna prata med dem om det.
    De kämpade i 3 månader innan de gick över till ersättning helt.
    de fick informationen att det räcker med 30 ml bröstmjölk om dan för att bebisen skall få det som den behöver för tex immunförsvaret.

• Sole

hellur
    lycka till i em, se till att du får en ordentlig kontroll!

miniform - är det nåt man ger om de har magknip?
    vart köper man det

• Sole

ni som masserar för magknip, hur gör ni då?

Svar på tråden Förstföderskor BF mars 2007 Sthlm PART 4