• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Fru U

Willow, jag vet precis vad du menar med att det känns märkligt att må bra. Själv blev jag ju sjuk när jag var 10 år gammal så jag minns inte hur det är att vara frisk så de få gånger då jag mår riktigt bra (och inte ens behöver smärtstillande) så blir jag helt ställd.

• campovejo

Hej på er alla!

Jag är en tjej som har UC sen fem år tillbaka, Har bara haft två riktiga skov men dom har varit nog så jobbiga.

Idag så var jag till doktorn för jag har fått en infektion i munen och han ville behandla detta med antibiotika. Jag var lite tveksam för jag har hört att det inte är så bra att äta det om man har UC. Jag informerade givetvis doktorn om att jag hade det men han hävdade att det var som att välja mellan pest och kolera. Om jag valde att inte behandla så kunde infektionen bli jätte illa och om jag tog medicinen kunde tarmen bli skrot. Han tyckte givetvis att jag skulle behandla.

Jag bara undrar nu om ni har någon erfarenhet av antibiotika och hur ni har reagerat om ni har tagit det. Står i valet och kvalet om jag ska ta medicinen eller inte!

Kram A

• KatastrofKatt

min mage bli skrot med antibiotika. viss antibiotika åtminstone.. särskilt ery-max.
    men jag tror på att prova. går magen sönder, kan du ju avsluta och prova någonting annat..

lycka till!

campovejo skrev 2007-05-05 19:03:47 följande:
    Hej på er alla!Jag är en tjej som har UC sen fem år tillbaka, Har bara haft två riktiga skov men dom har varit nog så jobbiga.Idag så var jag till doktorn för jag har fått en infektion i munen och han ville behandla detta med antibiotika. Jag var lite tveksam för jag har hört att det inte är så bra att äta det om man har UC. Jag informerade givetvis doktorn om att jag hade det men han hävdade att det var som att välja mellan pest och kolera. Om jag valde att inte behandla så kunde infektionen bli jätte illa och om jag tog medicinen kunde tarmen bli skrot. Han tyckte givetvis att jag skulle behandla.Jag bara undrar nu om ni har någon erfarenhet av antibiotika och hur ni har reagerat om ni har tagit det. Står i valet och kvalet om jag ska ta medicinen eller inte!Kram A
    stryk mig medhårs
  • Lindis41

hej alla glada min mage fungerar bra igen kan äta i princip vad jag vill såååå skönt får se hur länge det varar

Ha en bra helg

• Fru U

Brukar bli ordinerad antibiotika så fort jag får en inflammation/infektion i min abcesshåla men jag har ju stomi så jag märker ju inte av om jag blir lite kass i magen

• Lällas

Dalkulla: Vi har saknat dig och är så glad att allt gick bra. Ta det lugnt nu och vila mycket. KRam till hela familjen.

Lindis: Skönt att du mår bra igen. Visst uppskattar man att vara frisk när man varit så sjuk. Jag är fortfarande i ett lyckorus över att vara frisk.

Campovejo: Jag har också varit tvungen att ta en antibiotika kur och det gick faktist bra för min del, men å andra sidan hade jag stomi då, så det kanske var därför det gick bra.

Kram på er alla..

• Billy och Jag

för mig funkar det att äta antibiotika.. har ätit det två ggr det sista året.. Så du kan ju iaf prova och avsluta om de blir jobbigt...

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Nallatalla

lällas,jag håller med om allt du skriver angående detta med stomi! Det är verkligen en befrielse att kunna leva precis som man gjort innan sjukdomen.
    (Nej,jag är inte sponsrad av kirurgmottagningen för stomi )
    Jag ångrar absolut inte detta med stomi men det ska bli ganska skönt att slippa detta med påsar efter IRA.
    Tur att man har högkostnadskort på Apoteket! Ett uttag med påsar och kompresser går på runt 4000:- och det räcker ca 3 månader.
    Helt vansinnigt! Tänk om man skulle få lov och betala det själv,vad skulle man gjort om man inte hade råd?
    Tejpa dit en icakasse kanske?

Lällas,härligt att jag kunnat peppa dig till ett nytt liv!
    Jag var nästan lite orolig att du skulle ångra dig...
    Men det är ju helt ok när man fått in en viss rutin.
    Kram på dig och ha en skön dag i det underbara vädret!

Jag mår mycket bättre nu,magsjukan är borta och jag kan äta igen.
    Nu är man ju sugen på en massa saker eftersom jag levt på mosade kokta morötter! Ska ta med mig sonen och köpa glass senare.

Idag är det ett underbart väder i stan och det är så fint med alla blommor och träd som blommar för fullt.

Ha en skön dag alla!!

Kram / Nalla

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7