• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Billy och Jag

68an: jag har inget svar.. men det är ju förjävligt att du inte får svar av nån läkare eller så... Har du bara fått provsvar utan förklaring?? Hoppas det fixar sig!!!

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • 68an

Ja tyvärr har jag bara fått provsvar av sköterskan och inga fler förklaringar men jag hörde på henne denna gång att hon inte lät lika lugn som hon gjorde då jag fick provsvaren i februari...eller så inbillar jga mig då jag blev rädd?!

Hon tyckte iaf att jag skulle ringa min tarmläkare, det enda hon hade och komma med förutom att hon gjorde en anteckning om att läkaren på v-c som jag ska träffa för ett intyg 22/5 skulle ta upp detta med mig.

Min tarmsköterska el läkare fick jag ej tag på idag, tarmsköterskan ska ringa mig i morn men jag vill veta det om uc och vilket leverenym nu!!

• mallansprallan

68an: Vad hemskt att de lämnar ut provsvaren utan att ge någon förklaring. Så borde de inte få göra tycker jag. Självklart blir man jätteorolig. Hoppas på det bästa för din skull!

Angående imurel och graviditet som någon skrev om så har vi diskuterat här innan om det. Tror inte någon har fått höra att det skulle vara farligt i de mängder vi äter dem. Medicinen var ju från början för människor som hade fått organ transplanterade och de äter troligen en mycket högre dos än vi gör.

Jag gjorde ju en skopi av reservoaren förra veckan och tarmen såg ut precis som den ska göra. Så jag är väldigt tacksam över imurelen. Har varit frisk nu i 4år tack vare den. Att jag var sjuk förra veckan var ju pga en infektion antagligen så det var ju inget skov som väl är.

Nu ska jag ut i solen en stund!

Kram

• Kängu

68an.
    Hej!
    Hör inte hemma i er tråd men surfade förbi. Jag har själv för låg ämnesomsättning (sköldkörteln) och det värdet som du beskriver (utan namn) låter tom TSH. När det är för högt så tyder det på för låg ämnesomsättning (kan låta baklänges, men så är det. Är värdet för lågt kan det bero på giftstruma). Andra sköldkörtelvärden man brukar ta är T3, eller T4, men deras referensintervall är annorlunda (T3 ca 4.0-7.0, T4 ca 10.0-22.0). Har man låg ämnesomsättning är det ingen fara alls. Det beror ofta på en inflammation i sköldkörteln och åtgärdas med hormon, levaxin. man lever helt som vanligt om man äter levaxin. Jag har ätit det i 10 år och mår prima. Sköldkörtelvärdet tror jag alltså inte alls att du behöver oroa dig för.

Ang leverprovet så vet jag inte.

• Tessi81

Hej igen. Sitter med hundra andra grejer på datorn så jag slinker in o säger hej bara. Jag mår bra, som alltid.

Det är INGEN fara att äta imurel/azatioprin under graviditeten. Och det är som Mallasprallan skrev från början för personer med transplanterade organ, men visar sig även fungera på autoimmuna sjukdommar som bla uc.

Grådis: Härligt att du håller gröten i liv. Det gör jag med, men blåbärssylt på, mmm det får jag prova, lät gott.

Ha det gott alla, kramar i massor!!!

• 68an

Tack Mallan och Kängu för era svar!

Jag känne rmig lite lugnare nu då jag fått gråta en skvätt och är ju sån som är rätt bra på att acceptera läget så nu när et gått några timmar tar jag det för vad det är, fast jag vet ju iofs inte vad detta är men imorn ringe rtrmsköterskan mig så då får jag förhoppningsvis veta om GT har med u.c att göra och sen får jag väl vänta fint till 22/5 för att KANSKE bli klokare då jag ska till v-c.

Äntligen får jag gå hem från jobbet...kram

• Evve81

aNGÅENDE MEDICINER OCH GRAVIDITET så är det ävl som att välja mellan pest eller kolera. Man vill ju gärna tro att de rekomendationer man fått är riktiga När jag var gravid så var ju asacol helt OK men när min doktor hörde att vi funderade på ett syskon fick jag byta medicin då den inte var bra....

Måste bara fråga att eftersom asacol inte var bra när man var gravid så undrar jag hur det är när man ammar med den? Är den farlig då med för barnet eller? Lite såna här trista tankar har man ju eftersom jag åt asacol när jag ammade min dotter.

träffade min doktor idag när jag var på sjukhuset med dottern och han tyckte att jag kunde avvakta med håret och om det inte blir bättre så skulle jag höra av mig. Om man varit allvarligt sjuk (vilket inte jag har) kunde det visst bli så. Klagade också på att jag varit helt slutkörd utan anledning och blir det inte bättre så skulle jag höra av mig

• grådis

Välkomna hit jajjaB och campovejo

Willow, hur gick det idag? Kollade du in insidan av dig själv på skärmen?

Nalla, tack tack. verkar ju vara många som är "nya" med sjukdomarna samt en del stackare som harvar på vc, ibland kan det ju vara svårt att veta vart man ska hitta info. Men internet funkar fint, jag har snappat upp ett och annat genom att hänga här och få den biten av det hela genom att dela erfarenheter med er, sen får man mer "teoretisk" info genom artiklar, rmt och ilco, crohns.se osv osv

68:an hoppas du får svar snart. Jag tog en del prover förra året när jag gjorde utredning för att kolla vart min äl sprungit iväg o gömt sig ngnstans...var TSH och T3 T4, kommer tyvärr inte ihåg just nu vad jag hade för värden...

Mallan, gött att reservoarskopin gick bra.

Jg frågade min läkare om olika mediciner o grav, han sa att alla gick att äta förutom att behandling med Remicade gjorde att man fick vänta sex månader innan man fick bli gravid.
    Fast sen stod ju det där i tidningen om asacol...
    Men det är ju flera imurel/azatioprinbebisar härinne, och kortison och asacolbebbar med, de mår fint efter vad man hört.

Prommis, tråkigt med håret

• grådis

Rebecca, hur är läget med dig då? varit ute på nåt kul? Kollat läget i skolan ännu? Kramis

• grådis

68an lite om förhöjda levervärden från Fråga doktorn på crohns.se...fast det framgår ju inte om det är det provet du tagit...
    Hej,

Förhöjda levervärden kan ha mängder av orsaker, bl.a som delfenomen vid inflammatorisk tarmsjukdom (Mb Crohn respektive Ulcerös colit) - som jag utgår från att Du har även om det inte framfår i Din fråga. En vanligare orsak är dock biverkning av olika mediciner. De allra flesta medicinska preparat transporteras så småningom till levern där de bryts ned till olika slaggprodukter vilka kroppen sedan utsöndrar med bl.a urin och avföring. Förmågan att klara dessa nedbrytningsprocesser varierar, och vissa individer tål inte inte belastningen av vissa mediciner lika bra som andra. Sedan kan förstås en absolut överdosering av ett preparat överbelasta levern hos vem som helst, t.ex om man skulle ta en stor mängd Alvedon på en gång. Resultatet blir, oavsett orsak, en viss skada på levervävnaden - det kan gälla själva levercellerna eller gallvägarna (eller båda delarna), med inflammation som följd. I de flesta fall läker dessa reaktioner ut - förutsatt att intag av skadligt preparat avbrytes. Vid leverinflammation pga rubbat immunförsvar - t ex som delfenomen vid inflammatorisk tarmsjukdom - kan det ibland bli aktuellt med riktad medicinsk behandling, som kortison.

MVH
    Dag Risberg

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7