• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • mallansprallan
    Lällas: Reservoaren är gjord av en bit av tunntarmen. Jag tror att de flesta som har bäckenreservoar slipper mediciner. Vi har ju ingen ändtarm som kan bli dålig. Men jag har väl otur antar jag.

Jag var dålig när jag hade stomi också. Jag opererades i två omgångar för att jag var sjuk. Först fick jag en colostomi men det funkade inte så då fick jag en ileostomi men jag blev inte bättre ändå så sista utvägen blev att göra en bäckenreservoar.

Du kan läsa här:
    http://www.ilco.nu/public/dokument.php?art=553&parent01=4

Du ska väl lägga ner stomin så småningom och då är det IRA eller bäckenreservoar man väljer på.
  • Evve81

Mallansprallan: Du får starta en friskola Jag är i exakt samma sits som dig men jag tänker läsa till förskollärare och jobba tills jag får ett lärar jobb

Hoppas läget är underkontroll här!

• mallansprallan
    Evve81 skrev 2007-05-08 19:31:11 följande:
    Mallansprallan: Du får starta en friskola Jag är i exakt samma sits som dig men jag tänker läsa till förskollärare och jobba tills jag får ett lärar jobb Hoppas läget är underkontroll här!
    Ja det skulle ju vara rätt gött

Vi pratar faktiskt om att ev flytta till Göteborg. Såg att det fanns en del lärarjobb i de åldrarna jag har utbildat mig till (1-7). Men vi får se... vi har ju en bostadsrätt nu och det känns lite riskabelt att sälja den, flytta och inse efter ett par månader att man vill tillbaka till Jönköping igen.

David är eld och lågor här hemma och tycker att det är skönt att inte ha några planer för hösten utan att vi kan göra vad vi vill i princip. Jag får en klump i magen istället och är rädd att allt ska skita sig. Förr hoppade jag på allt jag tyckte var roligt och var aldrig orolig. Nu har jag blivit en sån mes

Ja vi får se vad som händer!

Kram på er!
  • Lällas

HEj igen. Fortfarande lika mätt. Struntade i träningen och ska nog baka något gott istället.. ha ha.. ska man fuska, ska man göra det rejält.. he he. .

Mallansprallan: Tack för info, nu är jag lite klokare iallafall. Ska hålla tummarna dör dig angående jobb. Om ni är sugna på att prova Göteborg så kan ni ju kanske hyra ut er lägenhet ett tag? Jag håller med dig, jag blir också lite stressad när jag inte har något jobb inom sikte. Och tycker att det är riktigt roligt att jobba nu när jag har varit sjukskriven ett tag.

Må såg gott allihopa. Nu ska jag svulla choklad.. KRam

• Zafon

Hej alla!

Lite skryt om min magläkare:
    Frågade gastromottagningen om magmediciner under graviditet. Min läkare ringde tillbaka dagen efter och hade då kollat upp detta själv OCH pratat med en forskningsläkare på sjukhuset OCH ringt till en av Sveriges bästa experter på tarmsjukdomar. Så jag fick mitt svar och frågade om kejsarsnitt vs vaginal förlossning och då lovar han att kolla upp detta med kirurgavdelningen. Morgonen efter ringer han och har då kollat upp detta. Jag vill bara krama honom för att han är så bra!

Mallansprallan och Lällas: Jag har för mig att ungefär var tionde som har bäckenreservoar (och är opererad för UC) får pouchit, dvs inflammation i reservoaren och måste behandla den.

Lällas: Mmmm, inspirerad av dig sitter jag nu och gnager på en smarrig mörk chokladkaka...

Zafon

• mallansprallan
    Lällas: glömde svara på frågan om imurel. Det är ok att äta imurel under graviditet. Den påverkar inte chanserna att bli gravid heller.
  • Lällas

Zafon; Lyllo dig som har en sån bra läkare. Min medicin läkare kan nämnas han med, fast som den sämsta och mest oengagerade läkaren. Tack och lov är min kirurg mycket bättre och har till och med humor. Vad sa din doktor då? Om att föda etc? Nyfiken bara för att jag kommer ha samma frågor jag mä.

Mallansprallan: Gu va bra. Men jag läste just länken du skickade tidigare och där står att det man kan bli mindre fertil efter operation. Och jag är rädd för att det kan bli ännu värre efter nästa operation. Jag är ju inte spurung längre heller.. he he.. snart 30. Önskar mig så en 08 bebis. Jag har varit redo länge nu, det är bara kroppen min som strulat lite..

Kram på er och god natt. Ska göra tidig kväll ikväll. Kram /Anna

• Nallatalla

Hej alla! Idag har jag verkligen haft fullt upp så tyvärr har jag inte hunnit kika in förrän nu.

Grådis,jag har fått Ventoline evohaler och någon kortison för inhalation.Samtidigt ska jag ta det underbara prednisolonet...
    Matteprovet gick väl ganska ok.
    Hur går det med din mage?

Slj,jag förstår din oro men du ska se att det kommer att gå jättebra!

angående detta hur vi tarmisar ska föda kan säkert variera men flera läkare på sös säger absolut snitt! Särskilt för oss opererade.Jag får iallafall absolut inte föda vaginalt eftersom de är rädda om min slutmuskel (eller vad det nu heter)
    En av dessa läkare som jobbar på kirurgen har även jobbat som förlossningsläkare.
    Jag vet iallafall att om jag får fler barn tänker jag inte riskera något genom att föda vaginalt för då är det stomi som gäller igen och inga andra möjligheter.(Om slutmuskeln skadas så kan man ju inte knipa därbak.)

lällas,jag ska träffa kirurgen imorgon för att diskutera upplägget för nästa op.Jag är lite nervös men det ska nog gå bra.
    Egentligen borde man kanske sätta sig och skriva ner frågor som man har men det ger sig nog. Jag ska träffa honom flera ggr innan själva op.
    Ja,det låter gott med choklad... fasiken jag har ingen hemma bara lakrids. Har haft ett enormt godissug de senaste dagarna,skulle nästan kunna tro att jag är gravid,hm
    Nä,det är jag faktiskt inte men man kan ju önska....

Idag har jag röntgat lungorna,får svar om ett par dagar...
    Bara det inte är något allvarligt,tycker att jag har fått min dos om man säger så.

Ha en bra kväll alla! Kram / Nalla

• mallansprallan
    Lällas: Vi har inte använt preventivmedel på 2 eller 3 år (tiden går fort och jag har inte riktig koll) och jag är fortfarande inte gravid. Vi har inte försökt aktivt under den här tiden kan väl tilläggas. Jag slutade med p-piller för jag mådde så dåligt av dem. Så först använde vi kondom typ ett par månader sen började vi med avbrutet och tillslut så struntade vi i det också. Men alla andra verkar bli gravida bara av att titta på en kille sååå jag har en stark känsla av att jag inte kan bli gravid.

Vi har kollat upp lite om adoption men vi måste vänta tills David fyller 25år nästa år. Så vi kommer få vänta länge på barn (om vi blir godkända vill säga). Men vi hinner ju göra massa innan det är dags. Får väl se på det så!
  • jajjaB

mallansprallan, ge inte upp! vill jag bara säga till dig, även att jag inte känner dig och din historia. jag och min sambo hade inget skydd i 2 år, tills en dag, då jag faktiskt använde en ägglossningssticka, och blev gravid!!! jag hade som du nästan gett upp hoppet... hade dock blivit gravid tidigare med samma man, men fått missfall så jag trodde det var kört... som du förstår, rekommenderar jag att köpa ägglossningsstickor på apoteket sen e de bara att köra på
    lycka till!

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7