• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • jajjaB

Hej!!!
    Jag fick tipset av Fru U att komma hit
    Jag fick min UC-diagnos i höstas, efter många år med problem med magen. Jag har nog testat det mesta: dieter, tarmrening osv När jag födde min dotter för ca 1,5 år sedan vara det okej med magen, men förmodligen satte förlossningen igång något och mitt första riktiga skov bröt ut förra sommaren. Hemskt men ändå skönt att några månader senare få en diagnos! Nu är vi sugna på ett syskon till tova Hur har ni andra haft det under graviditeterna? Jag känner mig lite orolig... tänk om jag måste äta kortison?! Just nu är jag inne i mitt andra skov (rätt tätt eller hur?!) och äter kortison för tillfället. Jag äter ingen underhållsmedicin, men är intresserad av det så klart... colazid och asacol-familjen tål jag inte tyvärr. Men hörde talas om ett annat läkemedel. Är det svårt att bli gravid med det eller rekommenderas det inte alls?? Många frågor har jag, och känner mig nästa lite euforisk över att ha hittat hit
    Kram från jajja

• Fru U

Välkommen hit. Det är en omtumlande tid när man först får diagnosen.

Menar du remicade? Det får man absolut inte bli gravid med! Sen tror jag man har provat med metrothrexate (stavning?) och jag vet att man kan prova med imurel. Båda dessa mediciner är sänker immunförsvaret (tror de från början användes för att bekämpa cancer) så man kan inte vara gravid och ta dem

Naturligtvis är det bästa om man kan vara utan mediciner under en graviditet men som min läkare har sagt till mig att blir man (akut) sjuk så är själva sjukdomen värre än kortisonet

• Rebecca93

Heejsan: först vill jag bara gratta dallkulla.
    Sen vill jag fråga hur det ee med alla

• Willow 82

Fru U

Vad hemskt att du blev sjuk redan vid 10-års ålder Hoppas du blir bra och får känna hur det är o vara frisk.

Hemska lavemang...har sprungit som en tok på toa o hade det inte varit för idominsalvan hade jag aldrig klarat det, för sjuttsingen vad det sved i början. Imorgon gäller det, då får jag reda på hur illa det är. ska bli skönt faktiskt o få ett ordentligt svar.

Godnatt på er.

• Fru U

Njae, jag tycker som sagt inte det är så hemskt, vet inget annat och mår idag rätt bra (bara jag kommer ihåg mina smärtstillande tabletter)

• Lällas

Willow: Lycka till i morgon. Håller tummarna för dig. Kram Anna

• Evve81

JajjaB: Välkommen hit! Jag har också en dotter och är sugen på syskon. Grejen är att jag mådde JÄTTEBRA under graviditeten och ända till nu 2 år senare. Är livrädd att bli riktigt dålig..... Kortison under graviditet vet jag inte men det är nog ingen fara för många äter ju det!

campovejo: Min tarmsjukdom utlöstes av antibiotika eller hur man ska säga. fast jag tålde inte vanlig antibiotika så jag fick det man får istället och det är INTE bra för magen. Men jag har fått antibiotika många gånger efteråt men då vanlig och det har gått JÄTTEBRA!

Har en egen fråga också. Jag tappar fortfarande hår och det står ju som biverkning på min medicin borde jag ringa min doktor och säga det. Ni skulle ha sett håret på mitt nattuksbord såg ut som en hund legat där

Välkomna alla nya!

• Fru U

Prommis, ja det tycker jag du ska göra. Kanske vill läkaren ändra dos eller medicin, inte kul att tappa hår ju

Live and let live
  • campovejo

Hej Alla!

Tack för välkomnandet! Jag har börjat med min antibiotika kur och mina besvär som jag behandlas för har redan börjat ge med sig så det är skönt. Magen känner jag inget av än.... och jag hoppas att jag inte kommer att göra det heller.

Nu väntar jag på att vårdcentralen ska ringa för min dotter är sjuk. Kanske blir vi tre av fyra i familjen som kommer att äta pencilin innan dagen är slut. Det är inte kul alls...

Hoppas ni får en bättre dag!
    kram A

• 68an

Nu behöver jag hjälp! Jag vet att det finns några som är sjukvårdskunniga här så nån av er kan kanske göra min oro mindre men i vilket fall som helst så vill jag höra sanningen!

Jobbigt också då jag sitter på jobbet...är så fånig så jag sitter o gråter. Jag som alltid brukar vara stark o ta negativa besked bra men inte denna gång, känns som att det räccker med sjukdomar i mitt liv

Jag har fått svar på prover idag, jag ringde v-c för att ta reda på det och mitt leverprov och sköldkörtelhorm hade stigit sen i januari.

Så här såg det ut!

Lever (GT) 070129 2,1 070424 3,0 (ska vara 0,15-0,75)
    Sköldkörtel 070129 5,1 070424 5,7 (ska vara 0,27-4,2)

För det första vet jag inte om det är GT eller nån annan av leverenzymerna som man ska ha koll på då man har ulcerös colit, vet någon???

Sen vet jag inet om det krävs åtgärd för någon av dessa 2 prover, har jag giftstruma osv?!

Jag är jätteorolig så om någon har lite koll så svara mig gärna! Tack.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7