• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • grådis

I den här tabellen fanns gt värdet med,

Vid hälsoundersökningen analyseras vissa faktorer som anses öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Faktorer av betydelse är rökning, förhöjt blodtryck, förhöjda blodfetter, brist på motion, stress, övervikt och eventuell ärftlighet.

Du som deltagit i HÄLSOKONTOT® och har fått ditt Hälsosaldo kan här jämföra dina provsvar med normalvärden

Ref hälsosaldo Kvinnor Män Anmärkning
    BHb (g/l) Hb (blodvärde) 120 - 150 140 - 170 Påverkas bl a vid blödningar och infektioner
    BLTR_DIAST Blodtryck diastoliskt

• grådis

oooops undra vad som ände där?....

Vid hälsoundersökningen analyseras vissa faktorer som anses öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Faktorer av betydelse är rökning, förhöjt blodtryck, förhöjda blodfetter, brist på motion, stress, övervikt och eventuell ärftlighet.

Du som deltagit i HÄLSOKONTOT® och har fått ditt Hälsosaldo kan här jämföra dina provsvar med normalvärden

Ref hälsosaldo Kvinnor Män Anmärkning
    BHb (g/l) Hb (blodvärde) 120 - 150 140 - 170 Påverkas bl a vid blödningar och infektioner
    BLTR_DIAST Blodtryck diastoliskt

• Willow 82

Hej!

Jo jag kollade insidan av mig själv Gick bra, gjorde otroligt ont dock, hade det inte varit för lustgasen hade det aldrig gått. Var verkligen helt borta i huvudet, var en väldigt underlig känsla.

Det är ungefär 50cm av tarmen som är sjuk. Fick klysma tror jag det hette, som ska lokal behandla. sen fick jag starkare värktabletter som är skonsamma mot tarmen. Han tyckte inte att en operation var nödvändig och sa att det skulle fixas med medicin. Har telefontid den 21:a maj. Nu vill jag ha medicin som hjälper, orkar inte leva så här.

Blev sjukskriven till 17 juni också. Han sa att jag skulle vila mycket.
    Hoppas nåt händer nu iallafall.

Nä, måste ut o leta efter katten som varit borta 2 dar nu...o vi bor mitt i stan bland massa trafik...är lite orolig. Får väl sätta upp lappar om vi inte hittar henne snart.

Hoppas allt är bra med er och era magar.
    Kram

• grådis

Skönt att du är hemma, trist med den försvunna kissen
    Lustgas alltså? Kanske man ska prova...jag brukar få nåt piller och nåt i nålen...
    Värktabletter? Nu har jag läst att flera av er får det...måste fråga min doktor nästa gång...man behöver inte ha ont alltså....

Själv har jag ett ovanligt problem på denna sida...förstoppad...fast grymt skitenödig...men det är som en propp...så läcker det löst förbi bredvid....vet inte hur jag ska förklara...men tog i så jag höll på att svimma när jag var på dass (ganska många och långa besök idag) på jobbet...så är det trångt, pressar så, el nåt så det kommer blod t o m...
    häller i mig vatten, masserar magen, går fram o tillbaka osv osv hoppas det släpper...f*n värre än konstant lös i magen...tror det beror på medicin + stress (taskiga toavanor i helgen)blä ä blä blääääh...så nu känns det bättre när jag fick gnälla av mig

• Willow 82

Usch ja det är jobbigt o känna sig förstoppad, gör ju jätte ont dessutom. Har du inget microlax eller liknade? fast det kanske man inte ska ta?
    Hoppas det löser sig.

Kram

• Nallatalla

willow82,hoppas att din tarm börjar att sköta sig!
    trist att katten är borta.
    Hur länge har du haft UC?(sorry men minnet är kort,hm)
    Jag hann ju bara vara sjuk i ca ett år innan op.
    Anledningen till att jag inte kunde prova fler olika behandlingar var att min läkare inte tyckte att det skulle ge någon lånvarig effekt och efter Imurelbehandlingen ökade mina levervärden. Detta gjorde att vi avbröt imurelbehandlingen direkt.Annars hade jag antagligen kämpat vidare med min tarm och hoppats på ett bra läkemedel som ger en bra och ihållande effekt.
    Min tarm såg inte så jäv... ut enligt patologen men besvären var ju helt ruskigt jobbiga för mig.
    Du kanske inte har provat Imurel ännu?
    Hoppas verkligen att din tarm ska skärpa till sig nu!
    Jag önskar att din katt sitter utanför dörren närsomhelst.

Grådis,vad ska jag säga? Du är verkligen så himla go som delar med dig av alla bra länkar som vi kan ha nytta av!

Engelskaprovet gick bra idag och imorgon är det matte som gäller.
    Ska även röntga lungorna imorgon för att se om det syns något.
    Har fått en del mediciner nu som ska andas in.
    Ska även äta det underbara medlet prednisolon i en vecka!
    Någon som hört talas om denna underbara härliga medicin????
    Jag slipper alltså inte undan.....
    Detta pga av hostan.
    På Onsdag ska jag träffa kirurgen.
    Nu är faktiskt magen helt bra igen! Magsjukan är som bortblåst.puh! Kan meddela att det är en pärs att ha magsjuka och vara stomiop.

Ha en bra kväll alla! Kram / Nalla

• Lällas

Hej prinsessor.
    Willow: Gu va skönt att det gick bra idag med undersökningen. Min tarm var ungefär inflammerad i en ca halvmeter och dom gjorde bedömningen att det inte var akut med operation men jag blev ju aldrig bättre av alla mediciner. Skönt med lustgas och jag brukar också be om lugnande i nålen. Då snurrar det till lite och då känns inte undersökningen lika jobbig. Bra att prova nya mediciner. Håller tummarna för att din tarm börjar skönta sig. Tog dom blodvärde på dig? Fy vad tråkigt att katten är borta. Men jag hoppas att den hittar hem till er snart igen.

Nalla: Huvva, bävar för att få magsjuka med stomin. Kan tänka mig att det blir ett himla springandes att tömma påsen?. Stackare som måste bekanta dig med prednisolonet igen. Hur stor dos? Ush, hoppas du slipper det där sen. Vi ska ju klara oss från sånt? Skönt att du mår bättre iallafall. Vad ska du göra hos kirurgen på Onsdag? Önskar dig lycka till allafall. Kram.

Mallan: Förlåt att jag envist frågar dig, men jag förstår inte riktigt. Äter du Imurel fast du är opererad? Du kanske har förklarat detta tidigare men jag blir så osäker. Skönt iallafall att du mår bra.

Tessi: Skönt att höra att du mår bra och att du kikar in fast du har massor att göra.

Grådis: Supersnällt av dig att dela med dig av all info. Nu när vi har många nya med oss så är ju det kanon. Kommer själv ihåg hur jag satt och sökte på nätet när jag fått diagnosen men blev inte klokare förrän jag hittade denna tråd. Jobbigt med förstoppning. Det hade jag också efter en koloskopi förut och kunde inte gå på toa på 8 dagar.. Scary.. Men fick ta microlax till slut så kom det igång igen. Det kan man köpa på Apoteket.

68an: Hoppas att du får ett lugnande svar imorgon av din doktor. Jobbigt att få provsvar utan att veta vad det innebär.

Lone Star State: Hur mår du nu?

Jag har haft en bra dag på jobbet och fick mycket gjort. Har tvättat 4 maskiner idag också. Ska till tvättstugan och hämta det sista snart. F*n vad tråkigt det är att tvätta, speciellt när man har urkassa maskiner och torkskåp så man får hänga all halvtorr tvätt i lägenheten istället. Grrr..

Min chef har självutnämt mig till hennes högerhand så hon dumpar allt på mig som hon inte hinner ta tag i själv.. Öhhh.. Hallå?? Plus att jag ska hålla i utbildning i morgon för våra nya.. Jaja.. jag kan bara göra så mycket jag hinner. Inte stressa. Tur jag har min sambo som pratar på om allt annat än jobbet så jag kan släppa det när jag kommer hem. Nu ska vi äta lite lasagne och sen ska vi träna. Puh.. Livet leker iallfall. Mår toppen och ser fram emot att prata med kirurgen i slutet av månaden om NÄR operatonen ska bli av.

Rebecca: Hur sköter sig magen? Är du i skolan nu? Hälsa din mamma så mycket.

Kram på er alla, må alla krya på sig.

• Disa79

Hej alla,
    har efter många om och men fått prata med min läkare (först hittade de inte mig i systemet och sen hade jag inte fått någon telefontid och sen var min journal inte i närheten) och eftersom det inte finns något de kan göra åt att jag är konstant trött (av cholangiten) så har jag bestämt mig för att nu får det vara nog. Ska kontakta en homeopat och sen ska jag i samband med vår Indien semester till jul lägga in mig två veckor på ett ayurveda center... det kan inte gärna bli sämre... Någon mer än jag som blir trött på läkarnas inställning att det bara är att gilla läget och vara glad att det inte är värre? Jag vill inte gilla läget! Jag vill orka med allt som jag brukar orka; fixa fester åt kompisar, hålla superstädat hemma, vara den som tar tag i saker och som inte säger att jag inte orkar. Fast jag vet ju att jag blir sämre av att stressa .

Enda molnet på min "bli frisk himmel" är att barnplanerandet kanske får vänta lite. Vi hade bestämt oss för att börja efter bröllopet i juli men nu kanske jag får hålla mig ett tag till. Vi får se helt enkelt. Såg att det var någon som för några dagar sen undrade om gula ögonvitor, jag såg ut så ett tag för att bilirubin läcker ut i blodet och då blir man gul. Att det gör det kan bero på en igensättning av gallgångarna.

Trist att så många verkar må dåligt just nu. Jag har inte några superkurer att komma med heller. Har varit lyckligt lottad och bara haft ett skov vilket jag tror till stor del hävdes av alla naturmedicin jag knaprade i mig. Så för er som inte blir friska av traditionell sjukvård kan jag bara ge förslaget att söka lite (enligt läkarna) "hokus-pokus" medicin.

Prommis: Dubbel dos av det starkaste B-vitaminet du kan hitta funkar för mig, mitt hår har inte heller stannat på huvudet när jag varit dålig. Verkar som om tarmen suger i sig B vitamin...

Må gott alla andra
    /Fredrica

• jajjaB

Hej och tack för trevligt bemötande
    Det märks att man inte är den enda som mår dåligt... TRIST!
    Jag vill verkligen ha ett barn till och tänker börja så fort jag har slutat med prednisolon denna gång och sen hålla tummarna för att jag inte blir dålig under kommande (?) graviditet. Förra gången tog det lång tid att bli gravid, kanske det är så när man har en sån här sjukdom som uc?

Märker ni av många biverkningar av kortisonet? Jag blir inte bara trött, utan väldigt hårig (fniss),har fått en stilig mustash, haha! och har även börjat svettas under armarna... och då menar jag så att det blir svettringar! blä! det har inte varit något problem för mig innan... det som jag nojjar mest över är faktiskt att få ett s.k. "månansikte", jag kollar mig i spegeln och frågar min sambo nästan varje dag. Jag borde verkligen släppa det men jag kan inte... kanske jag är en aningens fåfäng, men har inte ni tänkt i samma banor???

Trevlig kväll/Jajja

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7