• Lällas

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7!!!!

Här kan man fråga om besvär o sjukdomar o läbbiga undersökningar som har med mag o tarmsystemet att göra, den samlade erfarenheten är stor.
    Välkommen!

Här följer en lista på oss som brukar hänga i V.V.S trådarna. Saknas ditt namn skicka mig ett mail.

CROHNS
    grådis
    LillTrulsa
    kahlua
    Dalkulla
    Tölander
    Calylite
    Itmorsan
    MaryJo

ULCERÖS COLIT
    Nallatalla (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    mumlin (följdsjukd: primär skleroserande cholangit)
    Kusin Knase
    Linnann
    LoneStarState
    wonderwoman
    Tessi81
    MrsDream
    68:an (Följdsjukdom Ledproblem)
    AnnaKennyLea
    Mallansprallan
    Sandervig
    Storken78
    nea00
    willow82
    havsbris
    Prommis
    Lällas (opererat bort tjocktarm och har tillfällig stomi)
    vinterland
    Twentyfourhours
    Dist
    Nebulosa
    Blåbärspappa
    2äggmamma

IBS
    Nebulosa
    68:an

Väntar på diagnos?
    Hia
    Solrosen67
    Kexet79

IBS samt gallsaltsmalabsobtion:
    mysis nr1

ANHÖRIGA
    gmt för Lucas med Ulcerös Kolit
    Molle72 för Rebecca med Ulcerös Kolit
    Slj för Lucas med Ulcerös Kolit

Länk till förra tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m15622597.html

Länk till gamla trådar: www.familjeliv.se/Forum-5-95/m12884634.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m10404966.html

Länkar till lite annat tarmrelaterat:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m7649472.html
    crohns.se/
    www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp
    netdoktor.passagen.se/default.ns
    www.magotarm.se/attleva.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-01 23:20:52:
    Fru U, Crohn (med hud,muskel och ledvärk) och stomi

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-10 21:09:58:
    UC:
    JajjaB

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-14 18:12:47:
    UC: Lilla Mimsan

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-17 16:24:04:
    Crohns:
    Nio

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:50:59:
    IBS:
    Vem är jag

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-21 22:51:58:
    Anhörig:
    Malvas Mam, mamma till Linnea som väntar på diagnos.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 22:51:52:
    Crohns:
    Skytten64

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-15 13:28:02:
    MaddeK: Crohns (och stomi opererad)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-21 13:57:10:
    UC: MissDisa

• Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7
  • Lindis41

hej alla glada har bara skumma igenom det som stått....igår gjorde sambon hamburgare efter en stund kom bränningaren ine så starka m de va där tog en tabl o det gick över relativt snabbt!!!

Hur mår ni andra`???+

• Rebecca93

Jag mår jätte bra i dag en så länge:p

• Nallatalla

Hej alla!
    I dag har jag träffat min kirurg och det var väl ganska bra.
    Var helt oförberedd på att han skulle göra rektoskopi...
    Han hade en läkarstuderande med sig som fick göra skopin och det var mindre kul.
    Det gick bra iallafall och nu ska han diskutera med min läkare på gastro om hur/när nästa op är lämplig.
    Preliminärt blir det i September/Oktober.
    Som det ser ut nu så blir det antagligen IRA och det är ju bra eftersom om det inte blir ett lyckat resultat kan jag gå tillbaka till min stomi.

Jag pratade även med honom igen angående förlossning och enligt honom så fanns det delade åsikter angående snitt eller inte.
    Han sa att de på SÖS rekommenderade det,särskilt för oss op.
    Vid en vaginal förlossning kan slutmuskeln ta mkt stryk och det kan leda till inkontinens.

Nu ska jag plugga lite och sedan bär det av till stallet,har hovslagaren ute idag.

Kram på er och hoppas att Ni mår bra / Nalla

• Evve81

Härligt rebecca att du mår bra!

Känner mig också pigg bortsett från att jag tappar så himla mycket hår.... dessutom syns det ju så väl eftersom det är svart och rött och kammen ljusgrön......

• Nio

Hej, oj vad många det var med Chrohns/Ulcerös Colit. :O Tror annars att jag bara hört talas om ett par-tre personer någonsin i hela mitt liv som också haft någon av sjukdomarna.

Jag har själv Crohns i tunntarmen och blev diagnosticerad när jag var ungefär 10-11 år gammal. Har haft ett skov, för tolv år sedan, och hoppas på att slippa fler förstås. Då blev jag opererad och har numera en tunntarm som är ett par decimeter kortare än de flesta andras. ;)

Hur vanligt är det med skov i samband med graviditet/förlossning, finns det nån statistik på det?

Har inte läst igenom alla inläggen, hoppas ni ursäktar om detta redan är besvarat någonstans bland alla svaren. :)

• Fru U

Hej Nio, välkommen hit. Tyvärr känner jag inte till någon statistik om skovfrekvens och graviditet men kanske någon av de andra tjejerna vet

Live and let live
  • havsbris

Hej alla. Nu var det jätte länge sedann jag var här inne.
    Haft fullt upp med jobb, barnen, deras läxor och aktiviteter.
    Jag har inte läst bakåt men såg som hastigast en fråga om statestik på skov i ssamband med förlossning.
    Min läkare sa till mig när jag fick min diagnos att om jag ville ha fler barn rekomenderade han mig att vara helt ur skovet när jag blev gravid. Kan säga att orsaken att han sa så var att min son var tre månader när jag lades in akut. Det han syftade på var att skovet finns hela tiden kvar under graviditeten och efter förlossningen så accelererar skovet eftersom immunförsvaret trycks ner i botten, och man kan då bli allvarligt sjuk i sitt skov.

Må så gott alla tarm.kamrater.

• grådis

Hejsan

Nalla, jodå magen har ordnat till sig...efter MASSA flytande (vatten, juice osv) sen tog jag två koppar cappuccino från kaffeautomaten på jobbet...voila...sen släppte det
    Nu är la du nästan klar med studierna för denna termin eller?
    Hoppas lungröntgen såg bra ut.

Havsbris: Heeej

Nio välkommen hit

Rebecca kul att du mår bra Hoppas det fortsätter så. Går du i skolan denna veckan nu då?

Mallan, säger som jajjab, köp äl-stickor el dyl...guuud så nervös man var i massa år för att bli gravid....sen visar det sig att det är ju inte så j*kla lätt att bli det när man väl tänkte bli det...eller hur ska jag säga...Må så gott och det låter spännande med hösten...att det är lite öppet sådär. Lycka till med vad ni än tar er för och väljer. västkusten är ju alltid bästkusten Nåja, får väl erkänna att man är partisk i frågan

• jajjaB

go kväll! intressant att höra alla olika/lika versioner om vad man ska tänka på och vad som kan hända vid graviditet o förlossning. jag känner mig en aningens orolig, men det måste jag ju släppa, annars blir det bara blaj av allt! jag går mer eller mindre och väntar på att bli av med skovet så vi kan börja bebisverkstan

det är många här som är opererade och har stomi m.m. vad utlöste op? blev skoven så svåra att medicinen inte tog? jag är nu inne i mitt andra skov på mindre än ett år... det finns dock vissa förklaringar: det hände några hemska och jobbiga saker i början på året och jag åt antibiotika efter en op, så mitt immunförsvar var typ i botten... det kan ha utlöst skov nr 2, men skov nr 1 utlöstes förmodligen av förlossningen, eller all den medicin (NSAID) som jag åt mot min ledvärk och migrän! har någon annan här erfarenhet av den typen av medicin? jag har läst att det inte är bra för tarmen att äta den sortens medicin och att den kan i vissa fall utlösa uc och chrons.
    (Naproxen och pronaxen är några namn)

kram från jajja

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7