• Angiie

Enklast Bärsjal ?

Okej, here goes :D

Jag har två hundar, varav en är lite krånglig när det gäller att gå i koppel (snälla kom inte och säg att jag ska lära hunden gå i koppel, för jag är så nöjd med honom som han är), så jag kan inte riktigt ta med mig vagnen när vi är ute och promenerar tror jag..
    Så därför undrar jag, vilken bärsjal är enklast att ta på sig ?
    Ska vara något som är lätt att ta på sig på morgonen när hundarna har brått ut :) Den ska oxå vara bra för ryggen :)

Misstänker att bärsele inte riktigt är något val just då eftersom det är så många knäppen och grejjer =)

Så har ni några bra råd, erfarenheter ?

• Svar på tråden Enklast Bärsjal ?
  • Bast

Ser nu att du funderar på bårpåse eller ringsjal, och båda dessa är busenkla att sy själv!
    Själv sydde jag min bärpåse av en gammal fleecefilt som jag hade hemma, och det är i stort sett bara en raksöm som behövs!
    Ringsjalen sydde jag av ett oblekt lakan från Ikea, och den är faktiskt lite stadigare än vad bärpåsen är, då fleecen gärna ger efter lite. Men man kan ju sy en bärpåse som inte är i fleece också.

• hanna 86

Är också inne på att skaffa en sjal...

Man kanske ska starta en omröstning för att se vilken de flesta föredrar....?

Ivaldi 051111
  • Jossisen

Köpte en Ergosele för att jag inte orkade sätta
    mig in i hur man knyter sjalar. Är jättenöjd.

• innana

hanna: Mna har olika till olika situationer... Jag gillar mina i olika sammanhang, typ hundpromenad-en sort, långpromenad- en sort, hänga tvätt- en sort, nyfödd bebis- en sort...det kan bli dyrt när man börjar kolla

• Angiie

Bast : ditt förslag låter väldigt lockande *S* tror det är det jag kommer göra.. fast då måste jag sno svärisarnas symaskin, då kanske man kan göra den nu och träna lite inför framtiden, vi har några stycken fleece filtar här hemma =)

Långpromenader går jag aldrig, orkar knappt det nu lixom, men går vi långt då har jag sambon med mig och då kan vi ha ena hunden lös och han kan ta den lilla skithunden *S* (min hund alltså :D)

• hanna 86
    innana skrev 2007-04-10 11:48:47 följande:
    hanna: Mna har olika till olika situationer... Jag gillar mina i olika sammanhang, typ hundpromenad-en sort, långpromenad- en sort, hänga tvätt- en sort, nyfödd bebis- en sort...det kan bli dyrt när man börjar kolla
    Ja så många har iallafall inte jag råd med!
    Men finns det ingen "universal"sjal? Smidig som funkar från bebis till barn och som sitter bekvämt fast man har den längre stunder?
    Funderade först på en ringsjal men den kanske inte är så lämplig för längre användning tex promenader...
    Ivaldi 051111
  • innana

Jo, absolut. Universalsjalen för mig är en vävd ganska tunn långsjal, håller jättelänge och funkar året om.

• Bast

Kul! Det är verkligen busenkelt, och har man väl börjat är det lätt att man vill ha FLER sjalar! Och kan man sy själv av de man har hemma klarar man sig ju ifrån kostader!

Skickar med en länk. Jag tror att du får leta dig fram till "sy bärsjal" och där kan du sedan välja bärpåse. Där inne finns mängder med olika beskrivningar, och en massa andra tips!

Det jag vill tipsa om ifall du ska sy i fleece, försök känna av hur stretchigt tyget är. Är det FÖR stretchigt så kommer lätt känslan av att barnet kan tippa bakåt, men det slipper du med ett mindre stretchigt tyg!

www.baranara.se/

• hanna 86
    innana skrev 2007-04-10 12:06:11 följande:
    Jo, absolut. Universalsjalen för mig är en vävd ganska tunn långsjal, håller jättelänge och funkar året om.
    Kan man sy en sådan själv?
    Ivaldi 051111
Svar på tråden Enklast Bärsjal ?