Angiie skrev 2007-04-10 16:46:25 följande:
Jag har inga planer på att bära bebisen i längre stunder i någon av sjalarna, och jag har inte tid på morgonen att stå och krångla med en långsjal och behöva lära mig det innan oxå.vill bara ha en sjal som man kan ha bebisen i, medans man är ute i max 10-15 minuter =)Men vi får ser hur det blir nu, kanske blir lätt att köra både vagnen och ha med hundarna :p kommer annars gå till babyproffsen och fråga dom, och så kanske man kan få prova dom olika med en docka lr något =)
Nej jag förstår att du inte har tid att krångla med sjal på morgonen, det hade jag inte heller.

Men långsjal är som sagt faktiskt enklare än ringsjal! Det ser inte ur så, men är det. Att lära sig ringsjal är ofta betydligt svårare och små bebisar trivs ofta sämre i ringsjal än i långsjal.
Ett tips är att titta på
www.sjalbarn.se om det finns någon försäljare i närheten, eller titta bland "Bärsjalsambasadörerna" eller gå på en sjalträff om du har möjlighet. Även om de säljer sjalar på Babyproffsen så brukar de inte ha särskillt mycket kunskap om hur man använder dem...
Men om du tycker att långsjal verkar alldeles för krångligt så tycker jag du ska titta på Mei Tai. De är väldigt smidiga och enkla och avlastar riktigt bra. Finns många olika att välja på, både olika modeller och olika färger/tyg. Inte alltför svårt att sy själv heller.
Här är en av dem jag sytt: