• Angiie

Enklast Bärsjal ?

Okej, here goes :D

Jag har två hundar, varav en är lite krånglig när det gäller att gå i koppel (snälla kom inte och säg att jag ska lära hunden gå i koppel, för jag är så nöjd med honom som han är), så jag kan inte riktigt ta med mig vagnen när vi är ute och promenerar tror jag..
    Så därför undrar jag, vilken bärsjal är enklast att ta på sig ?
    Ska vara något som är lätt att ta på sig på morgonen när hundarna har brått ut :) Den ska oxå vara bra för ryggen :)

Misstänker att bärsele inte riktigt är något val just då eftersom det är så många knäppen och grejjer =)

Så har ni några bra råd, erfarenheter ?

• Svar på tråden Enklast Bärsjal ?
  • innana

Ja, fast man måste hitta ett bra tyg som håller och som inte är för stumt eller för stretchigt, sen måste det vara mjukt. Bomull är de flesta sjalar i, men det finns i linne också tex.
    Försök att få känna på någons befintliga sjal för att skaffa dig en uppfattning om kvaliteten! Eller köp en begagnad billigare på Sjalbarn!

• Angiie

jag såg att på hemsidan Bast tipsade om i sitt andra inlägg så finns det beskrivning på hur man syr en långsjal, och så kunde man beställa tyger från dom oxå =)

Något tips på att svalare tyg man kan sy en bärpåse med, så man kan sy en till sommaren oxå ?

• Bast

Jag hade en långsjal en gång, en "sval sommarsjal", en Gauze. Den var naturfärgad och aaaaaningens stretchig på diagonalen.

Sedan sydde jag en ringsjal av oblekt lakanstyg från IKEA (35 kr/lakan) och dessa två sjalar var riktigt lika varann, både i utseende och känsla! Skillnaden är att IKEA-sjalen töjer sig lite, lite mer, och att den blir mycket lättare nopprig.

Men som jag skrev, har man en gång börjat sjala så vill man ha FLEEER, och då är det ju bara att sy en ny, och kanske färga i egen valfri färg!

Så jag kan tipsa om oblekt lakanstyg från IKEA.
    Annars vet jag flera som har sytt sjalar av ett tyg som heter "Olga" och "pearl" som ska finnas på Jysk.

• Caro Lin e

Jag rekomenderar INTE bärpåse eller ringsjal som förstasjal till liten nyfödding. De är ganska svåra att få till bra och många små nyfödda trivs inte så bra i dem (det är svårt att bära upprätt om man inte är van och många vill inte ligga ner i vagga).

En långsjal är allra bäst. Om du väljer en lång trikåsjal så är den hyffsat enkel att lära sig knyta, när man väl har vanan inne går det på några sekunder. Den kan du också ha färdigknuten på dig och lyfta i och ur bebisen.

Ringsjal och bärpåse är jättebra komplement, framförallt när bebisen är lite större, men det är inget man bär längre stunder i.

Annars finns som sagt Ergo (med nyföddinlägg) eller Mei Tai som borde kunna fungera också.

• Angiie

Jag har inga planer på att bära bebisen i längre stunder i någon av sjalarna, och jag har inte tid på morgonen att stå och krångla med en långsjal och behöva lära mig det innan oxå.
    vill bara ha en sjal som man kan ha bebisen i, medans man är ute i max 10-15 minuter =)
    Men vi får ser hur det blir nu, kanske blir lätt att köra både vagnen och ha med hundarna :p kommer annars gå till babyproffsen och fråga dom, och så kanske man kan få prova dom olika med en docka lr något =)

• mmian

Caro Lin e- heter det långsjal? Låter som något jag ska investera i

Made in Thailand- Annie BF 070809
  • Caro Lin e
    Angiie skrev 2007-04-10 16:46:25 följande:
    Jag har inga planer på att bära bebisen i längre stunder i någon av sjalarna, och jag har inte tid på morgonen att stå och krångla med en långsjal och behöva lära mig det innan oxå.vill bara ha en sjal som man kan ha bebisen i, medans man är ute i max 10-15 minuter =)Men vi får ser hur det blir nu, kanske blir lätt att köra både vagnen och ha med hundarna :p kommer annars gå till babyproffsen och fråga dom, och så kanske man kan få prova dom olika med en docka lr något =)
    Nej jag förstår att du inte har tid att krångla med sjal på morgonen, det hade jag inte heller. Men långsjal är som sagt faktiskt enklare än ringsjal! Det ser inte ur så, men är det. Att lära sig ringsjal är ofta betydligt svårare och små bebisar trivs ofta sämre i ringsjal än i långsjal.
    Ett tips är att titta på www.sjalbarn.se om det finns någon försäljare i närheten, eller titta bland "Bärsjalsambasadörerna" eller gå på en sjalträff om du har möjlighet. Även om de säljer sjalar på Babyproffsen så brukar de inte ha särskillt mycket kunskap om hur man använder dem...

Men om du tycker att långsjal verkar alldeles för krångligt så tycker jag du ska titta på Mei Tai. De är väldigt smidiga och enkla och avlastar riktigt bra. Finns många olika att välja på, både olika modeller och olika färger/tyg. Inte alltför svårt att sy själv heller.
    Här är en av dem jag sytt:
  • Angiie

Ahh, jag gillar mei tai, men jag vet inte.. haha.. usch vad svårt allting skulle bli nu då :D så krångligt att bestämma sig =) får nog gå på en sån därna sjalträff eller så.. :D

• Caro Lin e
    mmian skrev 2007-04-10 16:51:37 följande:
    Caro Lin e- heter det långsjal? Låter som något jag ska investera i Made in Thailand- Annie BF 070809
    Ja, långsjal i trikåtyg. Det finns massor av olika långsjalar. De flesta är i vävt tyg, de går att använda från nyfödd, men brukar användas mer när barnet är tyngre. Långsjalar som är elastiska (alltså i trikåtyg) passar bäst för nyfödda och den första tiden - de är supermysiga att bära med!
  • Caro Lin e
    Angiie skrev 2007-04-10 16:54:58 följande:
    Ahh, jag gillar mei tai, men jag vet inte.. haha.. usch vad svårt allting skulle bli nu då :D så krångligt att bestämma sig =) får nog gå på en sån därna sjalträff eller så.. :D
    Gör du det!
    Det brukar hjälpa om man har möjlighet att prova och titta och känna på olika sorter. Annars är det ju värsta djungeln...
Svar på tråden Enklast Bärsjal ?