• Anonym (Förbannad)

Diagnosen bakfall..

Satte in en p-stav 2006 samtidigt som aborten..Har haft blödningar lika länge och samt problem med magen..måste gå på toa hela tiden kan ej åka buss..måste alltid tömma tarmarna helt sjukt..jag har varit på gyn 4-6 gånger och fick dignosen bakfall och jag kanske ej kan få några barn..& blödningarna har "lukrat" upp livmodern...Jag har inget liv kan inte gå ut..& läkarna vill ej ta ut p-staven och dem vill ej operea mig..Dem uttryckte sig du få leva med detta..
    Är det någon som har har/haft likande problem allt gåt just nu bara utför..

• Svar på tråden Diagnosen bakfall..
  • Anonym (Förbannad)

Det är konstigt en jätte bra psykolog ha skickat en remiss nu ..händer det inget stämms dem pga att det har förstört allting

• Rebekah84
    Anonym (Förbannad) skrev 2007-04-14 15:00:33 följande:
    Det är konstigt en jätte bra psykolog ha skickat en remiss nu ..händer det inget stämms dem pga att det har förstört allting
    EN psykolog ska ju inte behöva skicka en remiss. Gå till vårdcentralen då och säg: ta ut den nu!

Vad är bakfall? sökte på google och där fanns inget svar alls?
  • Snirkel

Antog att det var rectocele prolaps TS menade. Det heter inte bakfall men är i princip samma sak som framfall fast åt andra hållet typ.

• Rebekah84

Prolaps är inte någon sjukdom som kan förklaras orsakad av någon enstaka orsak utan orsaken är mest trolig multifaktoriell. Som predisponerande faktor har man ansett att det skall föreligga en ”Bindvävssvaghet”, men sedan fordras åtminstone en eller flera utlösande faktorer såsom exempelvis hormonbrist, genomgångna förlossningar, övervikt tungt arbete och liknande. Kronisk hosta eller förstoppning, tumörer eller vätska i buken (ascites) kan några gånger utlösa framfallet. Faktorer, som underlättar ett framfalls bildande kan vara neurologisk eller muskelsjukdom, eller en genomgången svår förlossning.

Men.... om det orsakas av hormonbrist... borde inte staven hjälpa då? Om de tar ut den kan väl det bli värre? Logiskt?

• Anonym (Förbannad)

jag fattar inget nu :/finns det inget som heter bakfall eller vadå?? min livmoder har "vänt" sig pga blödningarna som p-staven orsakat däremed trycker den på ändtarmen och jag måste bajsa 5-10 g per dag..

• Rebekah84

Hm det som kallas bakfall dp, elller rectocele prolaps  gör att man inte kan bajsa på långa stunder... jag tycker du ska byta läkare. för den du har verkar inte ha koll på något.

Prolapsen orsakas bland annat av hormonbrist vilket staven isåfall skulle ha motverkat.

• Snirkel

Läkaren kan ha förklarat det som "bakfall" men det korrekta namnet på det (om det nu är det du har) är rectocele prolaps.

• Rebekah84
    Snirkel skrev 2007-04-14 15:32:40 följande:
    Läkaren kan ha förklarat det som "bakfall" men det korrekta namnet på det (om det nu är det du har) är rectocele prolaps.
    Tack för förtydlingen
  • Anonym (Förbannad)

Jaha oki nu förstår jag..men som du rebekah84 du säger att man ej kan bajsa:/ det e ju det enda jag gör...har 2 läkare och 1 på gyn alla säger samma

• Sesamfrö

Det finns inte en enda läkare som bestämmer om du ska ha kvar p-staven eller inte!!

Svar på tråden Diagnosen bakfall..