• Anonym (Förbannad)

Diagnosen bakfall..

Satte in en p-stav 2006 samtidigt som aborten..Har haft blödningar lika länge och samt problem med magen..måste gå på toa hela tiden kan ej åka buss..måste alltid tömma tarmarna helt sjukt..jag har varit på gyn 4-6 gånger och fick dignosen bakfall och jag kanske ej kan få några barn..& blödningarna har "lukrat" upp livmodern...Jag har inget liv kan inte gå ut..& läkarna vill ej ta ut p-staven och dem vill ej operea mig..Dem uttryckte sig du få leva med detta..
    Är det någon som har har/haft likande problem allt gåt just nu bara utför..

• Svar på tråden Diagnosen bakfall..
  • WhiteTrash

Det kan ju inte vara möjligt.
    Varför är p-staven ditsatt? Som p-medel eller var hormonerna nån sorts behandling för bakfallet??

• Anonym

men hur kan blod luckra upp livmodern förresten?Fundersam

• Anonym (Förbannad)

ja det ska jag göra faktiskt...mår så pass dåligt..

• Snirkel

Rebeckah84 -> Inte så mycket annat att göra i det läget enligt läkaren som sitter bredvid mig just nu. Då är det an anmälan man gör, först till sjukhusledningen och sedan går man vidare till HSAN om inte heller ledningen lyssnar.

• Rebekah84
    Snirkel skrev 2007-04-14 15:56:04 följande:
    Rebeckah84 -> Inte så mycket annat att göra i det läget enligt läkaren som sitter bredvid mig just nu. Då är det an anmälan man gör, först till sjukhusledningen och sedan går man vidare till HSAN om inte heller ledningen lyssnar.
    Nej precis, jag bara skrev att om det är så illa som hon säger så måste hon ju anmäla. Men, vad säger din man/fru om att en läkare nekar att ta ut en stav sen i augusti?
  • Snirkel

Han är inte så hemma på gyn-delen men jag har själv haft stavar och det är inte någon annan som bestämmer hur länge man ska ha dem. Samma som med spiral och andra preventivmedel - tänk om man ville sluta med p-piller och läkarna sa "nej, du får inte".

Det är samma sak med all slags behandling och medicinering - om patienten vägrar så kan sjukvården inte tvinga någon om det inte gäller någon som tvångsvårdas, typ vissa psykpatienter. Jag har rätt att vägra ta en medicin eller genomgå en behandling även om det skulle innebära att jag dör utan. Om läkarna vägrar ta ut stavarna på TS trots att hon vill det så tvångsbehandlar de henne med dessa hormoner och det får de inte göra.

• Anonym (förstående)

Hej TS!!

Jag förstår ditt dilemma.. Jag har fått springa till läkare masser av gånger och aldrig blivit trodd när jag har haft problem med de mesta och jag har fått vara hos många läkare för både det ena och de andra..inte bara uti p-piller utan även problematik med magen och så. Och jag har kunnat bli skogstokig fram till för ca ett år sedan då jag fick en underbar läkare som kunde hjälpa mig med mina magproblem och såvidare...Så stå på dig TS en läkare kan inte neka dig i fall du vill ta ut en p-stav. Jag tycker att du ska anmäla!!

*Styrke kramar*

• Anonym (Förbannad)

Ja det e så förbaskat jobbigt trodde oxå jag va laktosintolerant men det va fel och jag har ju ej stress mage å så får man diagnosen bakfall det finns ju inget som heter det..så man undrar ju

• WhiteTrash

Jag kan inte förstå varför (många??) läkare/barnmorskor har så svårt att förstå vad deras unga kvinnliga patienter säger.
    Jag har själv suttit där. Framför en barnmorska och känns mig som världens minsta..
    Jag satt på ungdomsmottagningen som 17-åring och ville byta p-pillersort för dom jag för tillfället åt gjorde mig mycket ledsen och nedstämd. Hennes svar var bara: "Nej, du har ju bara ätit ett halvår, du kan ju äta ett år i alla fall och se om det blir bättre. Man kan ju inte vara glad jämt heller." Förvånad
    Vad ska man säga som svar på det? Där satt jag, 17 år gammal, oerfaren av "läkarvärlden" och uppfostrad till att respektera och lyssna på dom som är äldre och klokare än mig.
    "jaha.. ja, tror du det?"
    Jag var nog i sån chock över svaret jag fick att jag visste inte vad jag skulle säga. Jag slutade äta mina p-piller.
    Två år senare, med ny barnmorska och en annan p-pillersort.
    Jag ville byta för dom gjorde mig jättetorr och irriterad i ögonen, vilket är ett stort problem då jag använder linser.. jag ser som i en gröt.. (detta stod med som en mindre vanlig biverkning)
    "Jaha... det var konstigt, jag har aaaaldrig hört något sådant. Det måste nog bero på något annat, du kanske sitter mycket vid datorn?" var hennes svar.
    !!!!
    Nu har jag helt slutat äta p-piller, det är ju klart att hormonerna ställde till det för mig..
    Men fortfarande gör det mig så förbannad att man ofta hör liknande historier. Och ännu värre är det ju för TS som har en p-stav hon inte kan ta ut själv. P-piller kan man ju bara strunta i att äta...

Hoppas du orkar kämpa vidare med det här TS, dom borde verkligen få sig en fet anmälan!
    Kram på dig!

• WhiteTrash

Det har varit tyst i tråden i några dagar. Hur går det öfr dig TS?
    Får du nån hjälp?

• Anonym (Förbannad)

Hej den 15 maj ska jag undersökas...och ta ut staven :)

• WhiteTrash

Så skönt!
    Men det är rätt länge till 15'e maj... Varför får du vänta så länge?

• Snirkel

Grattis! Äntligen lyssnar dom. Hur gjorde du?

• Anonym (Förbannad)

A det e rätt länge men dem har inga tider :/ jag gick till min psykolog & sa att hon får skriva en remiss till gyn..& hon sa är det de ända sättet haha störd jaja men i alla fall så skickade hon den :) nu ska den ut

Svar på tråden Diagnosen bakfall..