• Jotti

Variant på lasagne

Jag fick ett tips av en kollega en dag och bestämde mig för att prova idag och jag måste säga det blev verkligen en hit. Jag har alltid gjort lasagne på det mer 'traditionella' viset men det här var verkligen anorlunda o gott. Kom till saken människa (tänker väl ni nu) Here goes.

Först fräser man lök och vitlök. Man tillsätter champinioner och till sist stuvad spenat. Jag hällde i lite grädde i göran men det behöver man inte göra. Jag kryddade spenatblandningen med lite salt, peppar och grönsaksbuljon. Sedan varvade jag spenaten, rökt lax och lasagneplattorna (helst de gröna). Hällde sedan på grädde och ost. Gräddade i 45 minuter. Det smakade helt ljuvligt så jag ville dela med mig detta.

Någon annan som har någon annan variant på lasagne eller annan pastarätt. Min familj är riktiga pastafan.

• Svar på tråden Variant på lasagne
  • Hint

Vi brukar göra lasagnette (finns färdiga paketkit från knorr) som ju är en form av lasagne kan man säga. Det blir schysst!

• LaFontaine

Det där lät hemsk gott. Det måste jag testa nån dag!

Jag undrar bara vad Göran gjort för ont för att få grädde hällt över sig? "hällde i lite grädde i göran"

• Hint

men ts var snäll nog att påpeka att det behöver man inte göra

hihi men det lät så kul

• Sara Li

Då får man alltså ställa sig och göra stuvad spenat först? Annars lät det ju gott.

Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • LaFontaine

Om vi ska vara lite seriösa så undrar jag om det finns ungefärliga mått vad gäller ingredienserna. Jag kan inte laga mat utan instruktioner

• Jotti

Sara Li: Nä, man kan ju fuska lite och köpa den hackade spenaten...

• LaFontaine

Fast jag funderar på om man verkligen måste stuva spenaten först eller om man kan fräsa den med löken och svampen. Det brukar bli dödligt gott bara det.

• Nyfiken gul

den här är lite mer vuxen i sin variant då den smakar mycket tomat men det är jättegod att variera med..

Fräs upp lök och vitlök (mycket vilök pratar vi om nu)
    Blanda i köttfärs och salta, peppra och krydda efter smak.
    Köttfärsen är klar när den är sådär smulig och gyllene.

SÅS:

Krossade tomater, passerade tomater, oregano, salt, vitpeppar.

Varva mellan lasangeplattorna sås, köttfärs och plattor..

OBSERVERA!!!!

inget lager med plattor överst!!!  Låt såsen avsluta  - täck med folie och stå i ugnen. När ca 7-8 min återstår av gräddningstiden river jag en STARK ost (tex svarta sara) och skivar även tomater och täcker ovanpå.
    Sen får det stå och få färg på osten resterande tid.

Servera med grönsallad!

• uno

Här kommer två varianter från ett riktigt lasagnefreak till:

Lammfärs som man bryner tillsammans med vitlök och sen så blanda i krossade tomater och lite matlagningsgrädde så det blir krämigt, krydda med salt och peppar.
    Varva förkokta lasagneplattor med lammfärsen, smulad getost och hackade färska tomater. Avsluta med "vanlig" riven ost överst och så in i ugnen.

Hacka o stek kycklingfilé tillsammans med hackat bacon. Blanda i creme fraische, vitlök, tomatpuré och lite oregano. Varva lasagneplattor, kyckling/baconröran och skivad tomat i en form och avsluta med riven ost och så in i ugnen.

Båda är jättenkla, fixat på 20 min och väldigt gott!

• Hint

UNO: kycklingvarianten lät absolut inte fel...

• Gabriiella

uno: ååh vad gott det lät! det måste jag prova!

• uno

Har en kompis som är kung på lasagne och har aldrig lyckats som han men tack & lov så bjuder han på middag ganska ofta Glad

• Pokergirl

Här kommer min favvo:

Laxlasagne med västerbottensost

400g norsk lax i tunna skivor
    200g färsk spenat
    1 dl fint hackad dill
    0,5 dl hackad purjolök
    1,5 dl riven västerbottensost
    Lasagneplattor (helst färska)

Sås
    1 dl stark fiskfond
    0,5 dl torrt vitt vin
    2 dl grädde
    salt/peppar
    majsenamjöl till redning

Tillredning
    Börja med att steka ihop den färska väl skölda spenaten med purjolöken och kyl den sedan hastigt. Koka sedan ihop såsen den skall vara ganska tunn i och med att pastan gör att den tar ihop . varva sedan lasagnen . först lite sås sen lasagneplattor ,lax, spenatblandningen, dill och västerbottensost till sist sås igen, gör allting i tre till fyra varv avsluta med lite sås och ost . Baka lasagnen i mitten av ugnen 165 grader i ca 30-40 minuter . Låt gärna lasagnen stå några minuter innan servering så att den får ta ihop lite grann . Servera den ihop med en god sallad………..

• uno

Det blir nog lasagne med fisk någon dag, två goda recept att testa av!

• annca

Jag gör alltid lasange på färska lasangplattor och färdig ostsås. Blir mycket godare och går supersnabbt.

En variant jag brukar göra är att göra en vanlig bologneseköttfärssås, men vartannat varv lägga spenat och färska tomater istället. Och så avsluta med plattor, ostsås och massor av mozarellaost!

225 grader i ugnen i 20 min.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
Svar på tråden Variant på lasagne