• fjullegun

När sex efter positivt ÄL test?

När ska man ha sex för att ha störst chans att bli gravid?
    Jag testade positivt på ÄL sticka i söndags på eftermiddagen..
    Hade sex då + att vi hade sex på kvällen.
    Sen har vi inte haft sex nåt mer...
    Jag har för mig att man ska ha sex just före ägglossning så att spermierna redan finns där så att säga när ägget lossnar. Om man har sex efter ägglossningen så är det väl försent.. eller har jag fel???

• Svar på tråden När sex efter positivt ÄL test?
  • Mrs  You

Samma dag som äl testet ger stegring samt dagen efter brukar man rekommendera!!

• pseudonym1

På CB:s förpackning står det att det är som störst chans att bli gravid om man har sex samma dag som man får pos på äl-testet och dagen efter. Äl-testet påvisar ju om LH-hormonet finns o när man får det så sker ju äl efter det (har för mig att det är 24-36 timmar äl sker efter att man fått pos på äl-testet).

Du har ju troligtvis inte haft äl på söndagen (äl sker ju ett tag efter pos på äl-testet) utan ev på mån-tis o isf med tanke på att spermierna kan leva i flera dygn så kan de mkt väl finnas där o vänta när ägget släpper.

• paddanpuff

Hej, jag måste få lägga mig i lite=) Om du har regelbunden mens så hade jag börjat ha sex ca varannan dag efter ca 5 dgr efter att mensen har slutat. Allas ÄL är ju så olika, vissa har äl i 12 timmar medan vissa har 4 osv. Jag säger som dig, ha sex ett par dagar innan o sen varje eller varannan dag både innan under o efter ÄL. Sen läste jag att varjedag sex är inte så efektivt. Tydligen skall man ha typ var 3:dje dag menj ag säger varannan=) Läste detta tom på fl sidan under artiklar o fakta fliken.
    Lycka till i alla fall!!

• Saz82

Hej. Hade oxå stegring på CB´s ÄL test i söndags, både på morgonen och på eftermiddagen. Vi mös till det på kvällen
    På måndagen testade jag med billiga testers ÄL test och det visade svagt svagt ett pos. streck. Det måste ju betyda att ÄL var på gång antar jag eftersom stegringen kommer innan själva ägglossningen??
    Vi mös till det även på måndagskvällen för att vara extra säkra...
    Sen dess har jag haft så himla ont i magen, som mensvärk fast jag inte har det. Det värker både i magen och igår kände jag även i ryggslutet.
    Kan det vara så att det tog sig??? Jag har läst att det tar minst 7 dagar innan det blir en riktig graviditet efter befruktningen... men undrar om man redan kan känna av det?? Det e ju trots allt bara tre dagar sedan.

• trädis

jag hade oxå stegring i söndags!
    vi kan ju alla följas åt å se om det tog sig!!

saz: jag tror det e ÄL känningarna som hänger kvar.. du kanske inte fick din äl förrän igår...? jag har i alla fall känningar från ÄL som hänger kvar ett par dagar efter stegringen.
    tror tyvärr det e liiiiite för tidigt att spekulera i om det tagit sig... även om tiden mellan stegring å bim seeeeegar sig fram så e det tyvärr bara å vänta åtminstone en vecka till....

håller alla tummar!

När blir det vår tur?
  • Saz82

Självklart skall vi följas åt.
    Det e sååå spännande det här. Varje dag går man å tänker på om det finns nåt därinne.
    Har du känt av nåt sen efter ÄL?
    Jag har ju min "mensvärks" värk...
    Köpte Lennart Nilssons bok "Ett barn blir till" och där kan man ju läsa allt om vad som händer från det att spermien kommer in... jättespännande! Man har ju sina funderingar om: sker detta med mej nu???

• fjullegun

Jag är gärna med på att följas åt och se hur det går..
    Jag har så oregelbunden menscykel så jag vet tyvärr inte när jag ska förvänta mig att mensen kommer.
    Åtskilliga graviditetstester har gått åt tidigare månader...
    Nu har jag bestämt mig för att INTE testa så tidigt. Min cykel har varierat allt från 26 dagar till 42.

Jag har då inga känningar än. Men visst finns tankarna där precis dom Saz82 skriver. Tänk om det är något som växer där i min mage redan nu...

När förväntar ni er att er mens ska komma?

• Saz82

Fjullegun:

Välkommen!
    Jag har oxå haft oregelbunden menscykel, så jag har heller inte haft koll alls.
    Det var först i helgen som jag testade ÄL test för att jag hade så ont i ena äggstocken sen två dagar tillbaka. Gissa om jag blev förvånad när det visade stegring!!!
    Kunde inte hålla mej längre, eftersom vi planerat att sätta igång under sommaren egentligen, så vi mös till det. Det behöver ju inte fungera på första försöket.
    Jag tror att jag har BIM runt den 27... men vi får se, kanske inte klarar av att vänta så jag kanske testar innan, typ början på nästa vecka. Nu har jag gått å trott hela tiden att det var nåt på G därinne eftersom jag har haft mensvärk hela veckan, så jag skulle bli rejält besviken om det inte visade plus.
    Men som sagt, det är ju bara första försöket.

• fjullegun

Saz82:
    Har bestämt mig nu för att jag ska testa 1:a Maj om jag inte har fått mens innan dess.
    Då har det gått 35 dagar så jag tycker ju att mensen borde ha kommit då. Det har bara hänt 1 gång att cykeln har varit länge än så...
    Har redan ett test här hemma så det kommer att bli jättesvårt att hålla sig :)

Va konstigt det låter att du har mensvärk hela veckan.. Jag hade JÄTTE ont i Måndags, har mer ont när jag har ägglossning än när jag har mens. Men det höll bara i sig 1 dag, sen har jag inte känt nåt mer.

Du föresten... Är det så att du är född -82? tänkte på ditt namn här på FL.
    Jag är född 82.

Svar på tråden När sex efter positivt ÄL test?