Ang (3D/4D) ul för "nöjes skull"
Det har varit några trådar här om detta med ul som inte har medicinsk indikation och hur säkert det är. I veckans nummer av Läkartidningen finns en artikel om detta, www.lakartidningen.se
Det har varit några trådar här om detta med ul som inte har medicinsk indikation och hur säkert det är. I veckans nummer av Läkartidningen finns en artikel om detta, www.lakartidningen.se
Att bebisen kan bli vänsterhänt av för många ultraljud var gamla nyheter dok
Jag gjorde någonstans 5-10 UL med min store son och han blev dubbelhänt (men skriver med vänster).
Nu med lillebror är jag i vecka 29+0 och har redan gjort 12 ultraljud...så han kan ju inte bli annat än vänsterhänt iallafall om han ska bekräfta teorin.
Jag är vänsterhänt och min Morfar var det.
Så blir min blir det vet man inte vad det beror på då.
Jag måste följas upp med många UL pga att läkaren funnit någon utbukt på Ryggraden.
Sedan följs jag upp för att jag har fått många tillväxthämmade barn och föder alltid Prematur.
Men jag är nog inte den som gör UL för nöjes skull, tycker det faktist är lite jobbigt att göra UL. Har ju fått göra många i tidigare grav med, för tillväxten.
Men både nr 1 och 3 av mina barn är högerhänta faktist. Trotts många UL och fast jag är Vänsterhänt själv.
Föresten ser nu att du skrev 3D/4D det UL kommer jag inte göra, finns ingen mening att göra det för mig.
Köner får jag reda på via FVP
Jag gjorde 7 ul med Ella, och hon är i alla fall högerhänt..!
I artikeln understryks att ultraljud är mycket värdefullt när det finns en _medicinsk indikation_ för undersökningen, t ex misstanke om tillväxthämning, då överväger nyttan eventuella risker. Men eftersom säkerhetsaspekterna inte är helt utredda menar man att man inte ska göra ul "för nöjes skull". Vad gäller 3D/4D är säkerheten dåligt utredd. Man är i artikeln kritisk till att ultraljud görs i kommersiellt syfte.
Vänsterhänthet är naturligtvis inget handikapp men en ökad förekomst efter ultraljud _kan_ vara en indikator på att hjärnan påverkats. Och det räcker inte att titta på frekvensen vänsterhänthet i sin egen släkt, man behöver studera stora grupper människor som varit med om ul eller inte.
Som blivande förälder förväntar man sig väl att en undersökning, t ex 3D/4D ultraljud för nöjes skull, ska vara noggrannt säkerhetsutvärderad. Enligt artikeln är så inte fallet, vilket gör att man kan ifrågasätta etiken hos dem som säljer dessa undersökningar. Det blir liksom lite lustiga proportioner när folk håller på att bryta ihop för att de ätit en liten bit brieost av misstag under graviditeten, men sedan gör 3D-ul på sitt foster utan att det finns en medicinsk anledning till det.
Snöstjärna! Jag håller med dig till 110% Folk tänker inte riktigt. Jag har lagt in en tråd här an ul och varför folk springer på det hela tiden. Det här med ul ÄR fortfarande ganska nytt och man VET inte vad som framkommer om ex antal år om det finns en risk eller inte. Jag skrev även om detta med vänsterhänthet..det handlar inte om ifall det är något fel på en för att man är vänsterhänt utan om det blivit vänsterhänthet pga påverkan på hjärnan som KAN orsakas av ul...
Din paralell med brieosten är SÅ SANN!! Heja dej.
Det var då ett himla tjat om detta "för nöjets skull".
Ska vi se, jag har gjort... 5st ul:s varav ett var 3/4D "för nöjets skull". Det rör mig inte ryggen om Lilleman blir vänsterhänt, han får vara vänsterfotad om han så vill!
Hysteri är vad vi själva skapar när vi sväljer sensationsjournalistik med hull och hår. Som sagt, återstår att se hurdan Lillen blir... han borde ha oddsen på sin sida iom att flertalet ul:s trots allt inte var för nöjets skull.
Det är bara att hoppas att dom inte kommer på, om några år, att det är skitfarligt!! Och att menen dyker upp senare i livet!! Hua!! Man är lite orolig ändå...
Jag är inte det minsta orolig...
Däremot är jag lite orolig över regnskogen, växthuseffekten och alla bilavgaser mina söner får leva med.
Inte ett dugg rädd att ett gäng ultraljud skulle ha skadat dem.
Storebror är dubbelhänt. Väldigt praktiskt. Om hans hjärna blivit påverkad är det bara på ett positivt sätt i så fall. Han är en underbar person. Snäll, allmänbildad, trevlig och intelligent. Klok som tusan och före sin ålder. Han är född sent på året men har ändå hoppat upp en klass och ligger först i samtliga ämnen.
Så nej...att jag gjorde en del ultraljud verkar inte ha påverkat negativt.
Vad gäller lillebror så har jag ju inget facit ännu men jag är inte orolig trots att jag är uppe i 12 ultraljud.
Fattar inte varför folk som tycker det är okej att göra för nöjes skull hänger upp sig på höger och vänster hänthet.
Om det hade stått på en medicin att ingen visste om Vilka bieffekter den haft och att den kanske kan påverka fostrets hjärna hade dom tagit den då tro.
Jag Är ingen motståndare till ul OM det finns skäl till att göra det är det jättebra att det finns men man borde nog tänka två ggr om man gör det för nöjes skull!!