Ang (3D/4D) ul för "nöjes skull"
Det har varit några trådar här om detta med ul som inte har medicinsk indikation och hur säkert det är. I veckans nummer av Läkartidningen finns en artikel om detta, www.lakartidningen.se
Det har varit några trådar här om detta med ul som inte har medicinsk indikation och hur säkert det är. I veckans nummer av Läkartidningen finns en artikel om detta, www.lakartidningen.se
Dofilus det är strålande att du inte skulle göra det !
Meeri K: Ja tack, ge mig en medicinsk anledning (förutom att se om barnet kan ha defekter pga vilket kön det har. Ytterst ovanliga fall).
Essi73: Menar du vidga mina vyer mer så att jag inte som nu vill försöka undvika att i onödan utsätta mitt barn för något som inte är bevisat att vara ofarligt?
Fel, den sista kommentaren skulle inte till Essi.
En medicinsk anledning till att ta reda på vilket kön barnet i magen har KAN VARA (behöver inte vara); "djup depression med svårigheter att ta till sig graviditet"... Skrivet av både läkare och psykolog!!!
Med vidga dina vyer menar jag som citat av föjande:
"Essi73: Nej jag har svårt att se några fler anledningar än vissa som kan underlätta lite praktiska saker (namnval + inköp av saker mm).
Någon medicinsk anledning kan jag faktiskt inte komma på (om det nu inte är så att föräldrarna har någon gen som kan ge sjukdomar som slår mot ett visst kön men då är det mer sjukdomen och inte könet man kollar efter)." (inlägg nr 30)
Efter du har svårt att se fler anledningar, och heller inte vet om att det finns andra medicinska anledningar än det du nämner, så kan det vara värt att vidga vyerna för att ta reda på att du kanske inte vet om allt och isf kanske läsa på lite mer innan man hoppar på en grupp av människor för att de väljer att göra ett annat val än en själv...
En liten reflektion: nuförtiden verkar folk ha svårt att "ta till sig graviditeten" om de inte kollar kön och får fina ul-bilder. Det är viktigt att "få veta VEM som ligger därinne" och därför gör man köns-ul. Men tänk hur det varit för hundratals generationer av blivande föräldrar, och var så sent som på 70-talet när mina föräldrar väntade mig. Inte ett endaste litet ul, och nog blev de bra föräldrar ändå! Tror det är tidsandan, vi kan inte vänta på nånting, trots att det är den naturligaste sak i världen att först lära känna sitt barn "inifrån" genom dess sparkar, fantisera om vem det är, och på så sätt börja knyta band till barnet. Och sen längta till den dag barnet kommer ut och man äntligen får träffa honom eller henne. Det är så livet är helt enkelt.
Ja, det ÄR svårt att fatta att man är gravid i början (och så har det nog alltid varit), själv hade jag varit helt inställd på adoption i flera år så trots två vul (medicinskt motiverade) var det inte förrän barnet började sparka i v 19 jag började tro på det.
Med detta vill jag INTE moralisera, det var bara en reflektion jag gjorde. Om man visste att ul var 100 % ofarligt skulle väl ingen säga nåt om "ul för nöjes skull", men jag tycker som jag redan sagt att man bör vara medveten om hur säkerhetsläget ser ut innan man fattar beslut om att göra icke medicinskt motiverade ul.
Samtidigt finns det sa mycket som vi inte vet om det är farligt eller ej. Tycker inte man ska hoppa händelserna i förväg heller.
Anser att det borde visats pa fler skador iom att metoderna anvânds utomlands väldigt mycket mer än i sverige. Inget som tyder pa det hittills.
Utöver det sa far vâl alla göra som de anser rätt utan att nagon annan ska skuldbelâgga dem.
UL idag är ju fortfarande frivilligt så det är ju upp till var och en att göra ul. Man behöver inte göra rutin-ul heller men det gör ju 95% iaf. Var på 3/4D ul igår och ångrar inget alls! Min bebis mår toppen och det är jag glad över att få veta! Kollade kön och har nu bestämt namn och kallar den för det redan! Skulle den lille bli vänsterhänt av det så spelar ju inte det någon roll alls, vänsterhänthet är ingen sjukdom eller missbildning... Jaja ville bara hoppa in en sväng!