• snöstjärna71

Ang (3D/4D) ul för "nöjes skull"

Det har varit några trådar här om detta med ul som inte har medicinsk indikation och hur säkert det är. I veckans nummer av Läkartidningen finns en artikel om detta, www.lakartidningen.se

• Svar på tråden Ang (3D/4D) ul för "nöjes skull"
  • Clavi

Jag skulle aldrig göra ett ultraljud för skojs skull. Nu har jag tyvärr haft en en probelmatisk graviditet och gjort 6 ultraljud redan och känner mig inte bekväm med det.
    Jag förstår inte varför folk är så hysteriska med ultraljud.

BF 070731
  • Meeri K
    Clavi skrev 2007-04-22 17:50:02 följande:
    Jag skulle aldrig göra ett ultraljud för skojs skull. Nu har jag tyvärr haft en en probelmatisk graviditet och gjort 6 ultraljud redan och känner mig inte bekväm med det. Jag förstår inte varför folk är så hysteriska med ultraljud.
    Men skulle du känna dig mer bekväm genom att avstå från att göra ul´en? Du kan ju faktiskt avstå från att göra ul om du inte känner dig bekväm med att göra dem, det är ju en avvägning du får göra... Veta eller leva i "okunskap" typ... Det är ju DITT val, även om läkarna kanske tycker att du ska göra ul av en anledning....

Hysteriska tycker jag är att ta i, för här på fl förstoras verkligen saker och ting upp...
    ~~~Mattis 13/9-06, Knodden bf 15/12~~~
  • Essi73

Hysteriska tycker jag också är att ta i. Vi som gjort flertal (med undantag från några st. då) ser ingen hysteri i det hela. Däremot får vi det ofta kastat emot oss, att vi är hysteriska med ul:en- Do not quite förstå!

• snöstjärna71

Meeri K, det du beskriver låter ju som just en medicinsk indikation för ul. Din läkare verkar ju ha bedömt det som att du behövde det.

Sen ÄR det svårt för de flesta att ta till sig att man är gravid och det är helt naturligt. Jag förstår inte varför vi i dagens samhälle ska problematisera sånt som är en naturlig del av livet.

Varför pratar alla om att skuldbelägga, detta handlar om information om hur kunskapsläget ser ut, om att medicinska experter avråder från att göra ul utan medicinske indikation. Jag blev själv förvånad över att det fanns sådana kunskapsluckor och jag vill i alla fall veta så mycket som möjligt innan jag fattar beslut som kan påverka mitt barn. Att man inte sett skador trots att en metod använts en del behöver ju inte bero på att skador inte uppstår utan att man inte studerat detta på rätt sätt

• siamusen

Förvisso ts, men hade det varit nagra grova saker sa hade det nog synts hittills kan man ju tycka.

medicinska experter avrader en icjke fran att göra UL..tre läkare gör det och det är trots allt bara tre av väldigt manga.

Andra verkar ju inte halla med.

men visst...skadar aldrig att forska mer i ett ämne.

• Meeri K
    snöstjärna71 skrev 2007-04-22 18:46:52 följande:
    Meeri K, det du beskriver låter ju som just en medicinsk indikation för ul. Din läkare verkar ju ha bedömt det som att du behövde det. Sen ÄR det svårt för de flesta att ta till sig att man är gravid och det är helt naturligt. Jag förstår inte varför vi i dagens samhälle ska problematisera sånt som är en naturlig del av livet.Varför pratar alla om att skuldbelägga, detta handlar om information om hur kunskapsläget ser ut, om att medicinska experter avråder från att göra ul utan medicinske indikation. Jag blev själv förvånad över att det fanns sådana kunskapsluckor och jag vill i alla fall veta så mycket som möjligt innan jag fattar beslut som kan påverka mitt barn. Att man inte sett skador trots att en metod använts en del behöver ju inte bero på att skador inte uppstår utan att man inte studerat detta på rätt sätt

Jaa, för vissa av ul´en var det klara medicinska indikationer, andra var mest för att läkarna ville kolla efter eller för att lugna ner mig...

Men det är ju så att även om man har svårt att ta till sig att man är gravid, och det är helt naturligt, så finns det de som har svårare än "normalt"... För de flesta så sjunker det in efter en viss tid, men för vissa sjunker det aldrig in för att de kan helt enkelt inte ta till sig det... Alla funkar inte likadant!!!

Och det är så, kolla själv här på fl, folk skuldbelägger andra för att de gör ul OAVSETT vilken orsak de gör ul för... Precis som att de har med det att göra?!?!?

~~~Mattis 13/9-06, Knodden bf 15/12~~~
  • snöstjärna71

Siamusen, det är ingen som förväntar sig "några grova saker", men frågan är vilka risker man ska utsätta foster för när ingen medicinsk indikation finns. Vill du äta läkemedel som har texten "Ej tillfredställande utvärderat på gravida, risk för fosterskada kan inte uteslutas" på burken, om det inte är nödvändigt? De tre professorerna i Läkartidningen baserar sin artikel på en sammanställning från SBU, Statens Beredning för Medicinsk Utvärdering, så det är inte tre ensamma läkare som hittat på dessa kunskapsluckor.

Ingen läkare avråder från _medicinskt motiverade_ ul.

• siamusen

om risken var att mina barn skulle bli vänsterhänta sa skulle jag nog ta pillrena...fast jag ser inte riktigt hur det gar att jämföra.

varför skulle jag ta piller alls om de inte gör nagot. Ett UL far man ju nagon slags tillfredsstâllelse av iom att man far se att allt star rätt till med barnet.

• siamusen

missförsta mig râtt...jag förstar vad du fôrsöker säga.

Däremot tycker jag inte att nagon annan ska bestämma huruvida Mrs A eller Mrs B ska göra UL eller inte.

Man fa väl ta den risken pa eget bevag.

• snöstjärna71

Om den tillfredställelse du får av att se att allt är bra med barnet också innebär en liten risk för att barnet skadas av undersökningen,skulle du göra undersökningen då? Skada i det här sammanhanget skulle tex kunna vara en lätt ökad risk för att barnet får koncentrationssvårigheter i skolan (obs teoretiskt, ingen har visat att en sån risk finns). Pillrena i sammanhanget skulle ju kunna vara en huvudvärkstablett. Eller varför inte ett lugnande piller som gör att du inte oroar dig för att det ska vara fel på barnet.

Att folk fortfarande inte fattat att vänsterhänthet inte är ett problem i sig men kan indikera att hjärnan påverkats gör en ju ganska matt.....

• siamusen

Jag fattar hela debatten om vänsterhânthet thank you very much..och lâgger till att om det âr det enda de har hitat fast de har letat sa âr det ju inte mycket.

de har ju uppenbarligen "hittat" det och skulle vâl hittat nagot annat ocksa om det fanns...blir ocksa matt ibland.

Om jag bedömde att min oro var sa pass stor sa visst skulle jag göra UL.

• Essi73

På tal om oro och risker, inflikar att moderkaksprov innebär en viss mf-risk. Och där väljer många blivande mammor det alternativet - trots riskerna.

Det matta i den här diskussionen om jag får flika in det med är att det åter är 3 professorer som kommit med en tes. Vi skulle raskt kunna säga att resten som inte uttalar sig är ..-hur många professorer finns det runt om i världen? -säger det motsatta.
    Resten sitter vi och spekulerar i.

Inegn professor säger att det ÄR falrigt, de säger att det finns en risk. Skillnad där.

• siamusen

med den skillnaden att bade FVP och MKP innebär en bevisad risk.

Svar på tråden Ang (3D/4D) ul för "nöjes skull"