• snöstjärna71

Ang (3D/4D) ul för "nöjes skull"

Det har varit några trådar här om detta med ul som inte har medicinsk indikation och hur säkert det är. I veckans nummer av Läkartidningen finns en artikel om detta, www.lakartidningen.se

• Svar på tråden Ang (3D/4D) ul för "nöjes skull"
  • Damien och Adrian

Bör vi ifrågasätta och skuldbelägga varandra utan att tydliga indikationer finns? Det står en massa om att det KAN påverka men att man är osäker på dess effekter osv.... folk ä'r tillräckligt nervösa över att barnen ska må bra ändå utan att vi behöver lägga sten på börda. Alla gör vad de tror är bäst för sina egna bebisar.

• snöstjärna71

Det handlar inte om att skuldbelägga, det handlar om att upplysa om att åtminstone vissa professorer i gynekologi bedömer att säkerheten inte är helt fastställd. Vill man i onödan utsätta sitt barn för något vars effekter man är osäker på? Incommunicado skriver att "Alla gör vad de tror är bäst för sina bebisar". För det första kan det ju aldrig ligga i fostrets intresse att bli utsatt för en ickemedicinskt motiverad undersökning, detta ligger ju bara i föräldrarnas intresse. För det andra bör man väl ha tillgång till så mycket fakta som möjligt innan man kan fatta det där beslutet om vad man tror är "bäst för ens bebis".

• Dofilus

Eftersom ultraljud medför att en hel del energi (som i sin tur blir värme) skickas in i fostret så bör man nog undvika att göra fler än vad som är medicinskt nödvändigt och även inte göra dem längre än nödvändigt. Dessutom är det ännu mer energi i 3d/4d-ultraljuden än i äldre typer.

Och ja, jag vet flera som gjort UL för "nöjes" skull. Och kolla könet? Varför? Det får man ju reda på vid förlossningen. Ser ingen som helst anledning till att kolla könet. Ska man byta om det visar sig att barnet har "fel" kön eller?

• Essi73

Dofilus, jepps hade det varit en tjej i min mage nu hade jag nog sett till att byta!

Dofilus skrev 2007-04-22 15:31:43 följande:
    Ska man byta om det visar sig att barnet har "fel" kön eller?
    Sorry, kunde inte låta bli bara.
    Jag tror att det ligger mer än så bakom valet att kolla kön.
  • Dofilus

Maria C S 75: Det är väl ingen som har ifrågasatt UL som är medicinskt motiverade vilket dina uppenbarligen var? Det folk har ifrågasatt är UL för "nöjes" skull. T ex få "fina 4d-bilder" eller kolla köne. Finns ingen medicinsk anledning till att kolla könet, om man nu inte anser att valet blått eller rosa är en medicinsk orsak.

• Dofilus

Essi73: "Jag tror att det ligger mer än så bakom valet att kolla kön."
    Som vad? Slippa fundera på 2 namn? Kunna välja färg på barnvagnen?

• Essi73

Dofilus, som sagt.. lite mer än så, jag förstår av dina inlägg att du inte förstår så jag låter det stanna därvid. Men det finns anledning och jag anser inte att vi som gjort det behöver rättfärdiga vårt val på något vis

• Meeri K
    Dofilus skrev 2007-04-22 15:31:43 följande:
    Eftersom ultraljud medför att en hel del energi (som i sin tur blir värme) skickas in i fostret så bör man nog undvika att göra fler än vad som är medicinskt nödvändigt och även inte göra dem längre än nödvändigt. Dessutom är det ännu mer energi i 3d/4d-ultraljuden än i äldre typer.Och ja, jag vet flera som gjort UL för "nöjes" skull. Och kolla könet? Varför? Det får man ju reda på vid förlossningen. Ser ingen som helst anledning till att kolla könet. Ska man byta om det visar sig att barnet har "fel" kön eller?
    Vi kollade könet när jag väntade Mattis, och det var för att helt enkelt kunna ta till mig graviditeten... Efter 9 års ofrivillig barnlöshet och otaliga behandlingar är det inte så lätt att förstå att man äntligen är gravid, och sen att tro att allt ska gå bra så man får behålla och föda barnet... Jag gjorde 16 ul när jag väntade Mattis och det lär ju bli en hel del nu också, och jag tycker att folk inte borde lägga sig i varför det blir så!!! Vissa får helt enkelt göra fler, oavsett anledning, men vad har andra med det att göra??? Inget!!!
    ~~~Mattis 13/9-06, Knodden bf 15/12~~~
  • Meeri K
    Dofilus skrev 2007-04-22 15:36:34 följande:
    Maria C S 75: Det är väl ingen som har ifrågasatt UL som är medicinskt motiverade vilket dina uppenbarligen var? Det folk har ifrågasatt är UL för "nöjes" skull. T ex få "fina 4d-bilder" eller kolla köne. Finns ingen medicinsk anledning till att kolla könet, om man nu inte anser att valet blått eller rosa är en medicinsk orsak.
    Dofilus skrev 2007-04-22 15:37:54 följande:
    Essi73: "Jag tror att det ligger mer än så bakom valet att kolla kön."Som vad? Slippa fundera på 2 namn? Kunna välja färg på barnvagnen?
    Det som ligger mer bakom att kolla könet är att faktiskt kunna få det bekräftat VEM det är som där inne... om klädvalet får stå för andra, men för mig och Fredrik handlade det om att göra det verkligt!!!
    ~~~Mattis 13/9-06, Knodden bf 15/12~~~
  • Dofilus

Essi73: Nej jag har svårt att se några fler anledningar än vissa som kan underlätta lite praktiska saker (namnval + inköp av saker mm).

Någon medicinsk anledning kan jag faktiskt inte komma på (om det nu inte är så att föräldrarna har någon gen som kan ge sjukdomar som slår mot ett visst kön men då är det mer sjukdomen och inte könet man kollar efter).

Och då skulle iaf inte jag utsätta mitt ofödda barn för förhållandevis stora energier bara för "nöjes skull" (vilket det är om det inte finns medicinska skäl) innan det finns mer forskning på området.

Svar på tråden Ang (3D/4D) ul för "nöjes skull"