• Stjärnöga

Pollen Allergi

Vill starta en tråd om pollenallergi, då det är säsong för det nu Fundersam

Vore intressant att dela med sig erfarenheter inom detta område;
    reaktioner, skolmedicin, alternativmedicin och tips m.m.

Har själv en son med kraftig pollenallergi mot speciellt björkpollen,
    och reagerar med svullna ögonglober, nästäppa och andningssvårigheter.
    När perioden är som värst kan vi bli "instängda" i hemmet under flera veckor.
    Funderar på att gå den alternativa vägen för hans allergi, men vill
    gärna höra era erfarenheter av både skolmedicin och alternativ medicin.

Väl Mött!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-29 11:24:52:
    Pollenuppdateringar finns på denna sida. Man kan få alla aktuella prognoser till mailen, gratis.

www.pollenrapport.com/

• Svar på tråden Pollen Allergi
  • Emmixen

Jag skulle tydligen inte börja än, enligt läkaren. Vi väntar väl då, har jag tur får jag inte så mkt besvär av det i år.

Har dom sagt om det är ett "bra" eller "dåligt" år i år? Förra året var det väl ganska mkt har jag för mig.

• ina73

Förra året var det jättemycket.. min son var innomhus i 3 v för ögonen var så svullnade fast vi höll på med ögondroppar. Även så fick han inte äta stenfrukter, morötter , nötter, kiwi eftersom det kan förvärra. De säger att det inte kan bli lika illa två år i rad.. fast man vet ju inte detta året efttersom det blev så varmt så tidigt

• Emmixen

Det har varit mysko väder detta året tkr jag. Snö länge och sen pang bom sommar..

Hoppas iaf det blir bättre i år!

Kramisar

• ina73

Här i mellersta sverige har vi nästan inte vetat vad snö är förnått i år

• Stjärnöga
    Aprilväder har vi verkligen haft
    sol, snö, regn, värme och kyla..... ja tom hagel.

Igår drog pollen på ordentligt här, trots att det "härjat" ett tag. Sonens ögon vägrade svälla av och fick opatanol 4 ggr igår, med rådgivninens samtycke. Men klådan gav sig inte och förmodar att det gjorde ont. Vaknade av hans hosta i natt, svullnad i halsen ordentligt.
    Någon mer som svullnar i halsen?
    Låg brevid honom och räknade som en lätt hypnos... åker hiss från 10 våningen ner till 1 och säger att kroppen slappnar av osv. Han blev avslappnad iallfall ,em ändå pratglad
    Somnade sent, så han är hemma från dagis idag och tar igen sig.
    Sover fortfarande, skönt för honom.
  • Stjärnöga

"Vad kan du göra för lindra besvären?
    Ta del av pollenrapporterna och följ väderleken. Pollenprognoserna förvarnar om när säsongen förväntas börja. "Vackert väder" leder gärna till ökade pollenhalter. Pollenspridningen ökar under blåsiga dagar utan nederbörd.

Undvik utomhusaktiviteter när det är extra mycket pollen i luften. Annars kan du få kraftiga besvär i luftvägar och ögon, även om du medicinerar dig.

Stäng fönstren i bilen och sovrummet och låt bli att torka tvätt eller vädra sängkläder utomhus tills pollenhalten gått ner. Skölj ur håret på kvällen.

Börja ta din medicin i tid och ta den sedan regelbundet så får du mindre problem under resten av säsongen. En del avstår från mediciner i tron att kroppen ska "vänja sig" vid angreppen och att de allergiska reaktionerna ska avta. Tyvärr fungerar det inte på det sättet.

Avsvällande näsdroppar och nässprayer (Nezeril t.ex) är inga allergimediciner. Om du använder sådana längre tid än tio dagar, kan du i stället skaffa dig en nästäppa som är svår att komma till rätta med.

När du är allergisk minskar kroppens motståndskraft. Den påverkas också om du har en infektion, är trött, stressad eller deppig. Försök då att ta det lugnt så att dina allergisymtom inte förvärras.

Pollenallergi blir ofta värre om du röker själv, eller om du vistas i rökiga lokaler.

Pälsdjur som varit ute har massor av pollen i pälsen.

Ett klokt drag i allergitider är att ha koksaltlösning hemma. Det sköljer och rensar från pollen och andra irriterande ämnen.

Kontakta sjukvården
    -om du inte har blivit bättre efter behandling med receptfria mediciner, trots att du följt föreskrifterna. Det kan hända att du behöver en effektivare medicin.

-om du får svårt att andas, får pipande andning när du anstränger dig eller om du hostar mycket på nätterna. Då kan du ha astma som kräver annan behandling.

-om bara det ena ögat är irriterat. Då kan det vara en inflammation som behöver behandlas.
    -om du har besvär från näsa eller ögon under hela året. Då kan orsaken vara att du är allergisk mot något annat, till exempel pälsdjur eller kvalster.

Samband mellan pollenallergi och astma
    Det finns ett tydligt samband mellan rinit och astma. Åtta av tio som har astma har också rinit på grund av olika allergier. Och bland de som har rinit orsakad av pollen eller pälsdjur har ungefär var tionde astma eller känsliga luftrör.

Alla som har rinit, eller hösnuva, behöver inte få astma men en nyare undersökning visar att riniten i sig kan orsaka astma. Om du har pollenallergi bör du därför vara uppmärksam på om du till exempel blir andfådd ofta eller får pip i luftrören.

Korsreaktioner kan orsaka födoaämnesöverkänslighet
    Man kan få en allergisk reaktion även av sådan som är närbesläktat med sånt man är allergisk mot, s.k. korsreaktioner. Detta beror på att den allergen i pollenet som man är allergisk emot också kan finnas i olika födoämnen. De vanligaste korsreaktionerna är de mellan björkpollen och nötter samt mellan björkpollen och äpplen. Även naturgummi (latex) och gråbo kan ge korsreaktioner. Latexallergiker kan t.ex få reaktioner av banan, kastanjer, kiwi och nektariner. Gråboallergiker kan känna reaktioner när de äter selleri, paprika, curry och oregano. Gräspollenallergiker brukar däremot inte känna av några korsreaktioner.

De vanligaste tecknen på att man får en sk korsreaktion med ett födoämne är att det börjar klia i munnen, att man blir svullen i halsen och på läpparna. Man kan också få blåsor i munnen, nässelutslag, eksem och rinniga kliande ögon. I vissa fall kan en korsreaktion ge upphov till en anfylaktisk chock, men det är ovanligt."

Utdrag från barnsidan.se

• Stjärnöga

Denna pollensäsong sägs vara mildare än förra året, någon som märkt det?
    Här är det värre än förra året....

Igår när medicinerna inte räckte till gav jag min son öronakupunktur utan nålar, utan kulplåster. Efter jag satt dem behövdes ingen medicin för kvällen, helt otroligt!
    Han sov hela natten, vilket han inte gjort på 2 v. Och nu på morgonen var ögonen ändå vita, men lätt irriterade. Behövde bara ta clarityn.
    Varför tänkte jag inte på det tidigare ?....... men det är väl som skomakarens barn, de har de sämsta skorna.

• Emmixen

Jag känner av det mindre i alla fall. Fast gräs har ju inte kommit igång ordentligt så jag antar att jag kommer reagera mer då när björk och gräs är hög halt av samtidigt..

• Ami755

Hej Stjärnöga!
    Min kille hade ingen pollenallergi, vi ficktapollen test efter bara en liten antydning från mig. Kändes så skönt. Ägget visade ingeet heller, men vi får fortfarande ej ge honom rena ägg. Han kan ju äta mat med ägg i utan prolem. Så skönt att det löst sig, men nu har vi ju rensningen kvar av öron näsa hals.. Men det går nog bra. Hälsningar Ami från Malmö

Svar på tråden Pollen Allergi