• Stjärnöga

Pollen Allergi

Vill starta en tråd om pollenallergi, då det är säsong för det nu Fundersam

Vore intressant att dela med sig erfarenheter inom detta område;
    reaktioner, skolmedicin, alternativmedicin och tips m.m.

Har själv en son med kraftig pollenallergi mot speciellt björkpollen,
    och reagerar med svullna ögonglober, nästäppa och andningssvårigheter.
    När perioden är som värst kan vi bli "instängda" i hemmet under flera veckor.
    Funderar på att gå den alternativa vägen för hans allergi, men vill
    gärna höra era erfarenheter av både skolmedicin och alternativ medicin.

Väl Mött!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-29 11:24:52:
    Pollenuppdateringar finns på denna sida. Man kan få alla aktuella prognoser till mailen, gratis.

www.pollenrapport.com/

• Svar på tråden Pollen Allergi
  • Stjärnöga
    Einstein skrev 2007-05-07 19:18:11 följande:
    Fast det borde även kunna bero på att lungorna inte hinner rensa bort allt "damm", eller?
    Tror ju inte kanske att du är allergisk, men alla kan ju vara överkänsliga.
    Många reagerar när det blir för mycket pollen/damm
  • Wilowa
    Stjärnöga skrev 2007-05-07 21:42:19 följande:
    Tror ju inte kanske att du är allergisk, men alla kan ju vara överkänsliga.Många reagerar när det blir för mycket pollen/damm
    Nej, det var ju det jag menade!
    Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
  • Nathalie M

Här är en till allergiker!

Är allergisk mot gräs, gråbo och björk samt en massa andra födoämnen som jag korsreagerar mot t.ex. bananer, äpplen, päron (åkte in med ambulans sist), morötter osv. Riktigt tråkigt att inte kunna äta andra frukter än typ apelsiner och jordgubbar, Frukt är ju så gott! :/

Tar aerius, opatanol och nasonex dagligen. Sen har jag även en simpel bricanyl vid behov, vilket blir rätt ofta under pollensäsongen...:)

Har gått nu på immunterapi (hyposensibilisering), men har hittils inte känt av att det har blivit särskilt mycket bättre. Men det kanske kommer senare..den som väntar på något gott väntar aldrig för länge, sägs det...

• elegi

Igår pratade jag med sonens läkare och han nämnde att det ska ha kommit en ny vaccination här i Sverige som vi skulle hålla lite koll på till Sebastian blir lite äldre eftersom han påverkas så mycket av allergierna

• Melonen76

du minns inte vad den var mot?

Matilda är 1år3mån, o hennes läkare tror att hon är pollenallergiker för att hon har upprepade öroninflammationer (trots rör) och infektionsastma som inte blir bättre. Hon sa att man kan ha som enda symptom lunginflammation/öroninflammtion(ögoninflammation, behöver alltså inte vara rinnande näsa?! erfarenheter av detta?

• Caladhiel

Här har ni ännu en allergiker. Är allergisk mot al- och björkpollen, gräs och gråbo. Dessutom reagerar jag på äpple, päron, jordgubbar, vissa baljväxter, kiwi.
    Mediciner jag använder är Senirex tabletter, Glinor ögondroppar och nässpray.
    Jag har dock inte börjat reagera så mycket ännu men det beror på att jag bor i Vasa, Finland så träden blommar inte riktigt ordentligt ännu.

• Melonen76

Caladhiel - vi bor också i Finland men i södra o här e det illa...

• Caladhiel

Melonen76

Var någonstans i södra Finland? Det är alltid lika kul då man råkar på någon fler finländare här bland alla svenskar

• TheZarah

Hej allihop vill ge er alla ett tips till er som själva har pollenallergieller eller har barn som har problem.
    Jag har haft stora problem med pollen i många år, kunde knappt gå ut på hela sommaren!

För två år sen började jag att äta nåt som heter heter pollensirap från alpnaering, det är pollenextrakt i som man börjar äta i februari inför pollensäsongen, den ska göra så att man bli immun mot pollen. Jag blev betydligt bättre när jag hade ätit det!
    Det är för sent att äta det inför den här pollensäsongen, men jag råder er att pröva det nästa år.

Tyvär smakar det inget vidare men jag klarade det om jag hade nåt gott att äta efteråt!
    och hoppet om att det är värt det, att jag kan vara ute på sommaren.

Zarah

Svar på tråden Pollen Allergi