• Stjärnöga

Pollen Allergi

Vill starta en tråd om pollenallergi, då det är säsong för det nu Fundersam

Vore intressant att dela med sig erfarenheter inom detta område;
    reaktioner, skolmedicin, alternativmedicin och tips m.m.

Har själv en son med kraftig pollenallergi mot speciellt björkpollen,
    och reagerar med svullna ögonglober, nästäppa och andningssvårigheter.
    När perioden är som värst kan vi bli "instängda" i hemmet under flera veckor.
    Funderar på att gå den alternativa vägen för hans allergi, men vill
    gärna höra era erfarenheter av både skolmedicin och alternativ medicin.

Väl Mött!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-04-29 11:24:52:
    Pollenuppdateringar finns på denna sida. Man kan få alla aktuella prognoser till mailen, gratis.

www.pollenrapport.com/

• Svar på tråden Pollen Allergi
  • Stjärnöga
    Ami755 skrev 2007-05-01 23:40:13 följande:
    Hej Stjärnöga!Min kille hade ingen pollenallergi, vi ficktapollen test efter bara en liten antydning från mig. Kändes så skönt. Ägget visade ingeet heller, men vi får fortfarande ej ge honom rena ägg. Han kan ju äta mat med ägg i utan prolem. Så skönt att det löst sig, men nu har vi ju rensningen kvar av öron näsa hals.. Men det går nog bra. Hälsningar Ami från Malmö
    Va skönt att pojken inte har pollenallergi eller äggallergi!
    Bra att de inte sa att ni kunde börja ge ägg direkt nu, för överkänslig kan ju alla ´vara. Många med matallergier, vad jag har förstått, tål tillredd mat. Såsom ex bullar penslade och stekta. Håller tummarna att allt kommer gå bra.
    Roligt att du hörde av dig!
    Ha en underbar dag i solen. Kram Stjärnöga
  • elegi

Hello
    Jag upplever oxå att det är värre i år, vet dock inte vilken sort pollen som barnen reagerar på men skulle gissa björk & gräs för det börjar nu och fortsätter hela sommaren så dom medicineras med Zyrlex (morgon) & Aerius (kväll) dottern 6½ år får dessutom Livostin ögondroppar i år eftersom hon trots den andra medicineringen kliade i ögonen. För er som inte sett mig i andra trådar så är dottern & jag laktosintolleranta, pollenallergiker, känsliga mot katt & hund dottern har troligtvis någon annan överkänslighet/allergi mot något födoämne då hon blir prickig/ dålig i magen utan att jag kan hitta vad det beror på. Sonen snart 4 år är mjölkproteinallergiker, sojaproteinallergiker (inkl. alla släktingar klarar E-nr), ägg allergiker, pollenallergiker överkänslig/allergisk mot en del pälsdjur). Prick´tester har gjorts när dom var lite mindre men ingenting har gett utslag utan detta är vad vi och läkaren har kommit fram till genom att prova oss fram. Alexandra ska göra ett nytt pricktest nu i vår för att se om det visar några utslag denna gång eftersom vi upplever att hon reagerar mot nånting och det är inte så troligt att det är soja eller ägg eftersom vi inte använder såna produkter till nån i familjen.

• elegi

Glömde ju skriva den egentliga anledningen till att jag skrev....hm

Barnen och jag har dessutom astma, sonen har även en sk läkemedelsutlöst binjurebarksinsufficiens (läs mer i min blogg med samma namn) men den verkar ha blivit så pass bra att han nu kan medicineras med kortisonpreparat som andra "friska" astma barn, vi började att öka Seretide Mite dosen till 1 puff morgon+kväll förra veckan och skulle då dra er på Ventoline inhalationerna via ailosen till 2 gånger istället för tidigare 5 gånger/ dygn funkade inte riktigt så han fick 3 inhalationer spridda jämnt under dygnet, i helgen var vi i husvagnen utanför Linköping (vi bor utanför Nyköping) där blev han anfådd och väldigt hes vilket sakta blev sämre så nu har jag fått inhalera honom hemma med Atrovent 2 gånger/dag tillsammans med Ventolinet. Min fråga är alltså om någon här varit med om att man blir så mycket sämre för att man förflyttar sig ett landskap söderut??? I vanliga fall så reagerar han med nysningar och kliande ögon men nu har han alltså reagerat astmatiskt trots hög allergi medicinering???

• Wilowa

Kan man få orkeslöshet som enda tecken på pollenallergi? Jag vet inte vad som tagit åt mig, jag har den senaste veckan inte alls haft samma ork som jag brukar och när jag tänker efter så började det samtidigt som den värsta pollenattacken kom!

Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
  • Emmixen

Nu har jag börjat känna av i ögon och näsa, så nu tar jag Opatanol och Nasonex.

• Cordeliae

Min son är två år i september och allergisk mot mjölkprotein och ägg.

Sen det blev fint väder har han varit förkyld hela tiden, med rinnande näsa. Tre gånger på en månad har han haft ögoninflammation har vi trott. Dock har han inte varit så röd i ögonen utan lite kladdigt, rött runt om ögonen och kliar sig i ögonen hela tiden. Nu senast, efter sex dagar med ögoninflammation så åkte vi till primärvårdsjouren och han fick ögondroppar. Jag frågade henne om det kunde vara pollenallergi men då sa hon att det får så små barn inte. Dropparna har inte hjälpt...

Kan det vara allergi? Det har alltid varit värst efter helgerna då vi varit ute hela dagarna... (Han har också varit väldigt röd om kinderna men det har kanske med solen att göra)

• elegi

Cordalie
    Båda mina barn har visat pollenallergin innan de fyllt 2 år (dottern 1½, sonen 1), så jag hävdar nog att det visst märks så tidigt

• Stjärnöga
    Cordeliae skrev 2007-05-07 14:42:43 följande:
    Min son är två år i september och allergisk mot mjölkprotein och ägg.Sen det blev fint väder har han varit förkyld hela tiden, med rinnande näsa. Tre gånger på en månad har han haft ögoninflammation har vi trott. Dock har han inte varit så röd i ögonen utan lite kladdigt, rött runt om ögonen och kliar sig i ögonen hela tiden. Nu senast, efter sex dagar med ögoninflammation så åkte vi till primärvårdsjouren och han fick ögondroppar. Jag frågade henne om det kunde vara pollenallergi men då sa hon att det får så små barn inte. Dropparna har inte hjälpt...Kan det vara allergi? Det har alltid varit värst efter helgerna då vi varit ute hela dagarna... (Han har också varit väldigt röd om kinderna men det har kanske med solen att göra)
    Visst kan så vara, att det är allergi. Vår son fick veta det vid 1 års ålder innan säsongen drog igång. Sedan kom det som ett brev på posten.
    Vad har han fått för droppar?
    Om det är bakterier/virus hjälper inga ögondroppar som man anv vid allergi, tyvärr.
  • Stjärnöga
    Einstein skrev 2007-05-06 12:17:57 följande:
    Kan man få orkeslöshet som enda tecken på pollenallergi? Jag vet inte vad som tagit åt mig, jag har den senaste veckan inte alls haft samma ork som jag brukar och när jag tänker efter så började det samtidigt som den värsta pollenattacken kom!
    Ja det tror jag kan vara tecken, tråkigt nog.
  • Wilowa
    Stjärnöga skrev 2007-05-07 19:05:27 följande:
    Ja det tror jag kan vara tecken, tråkigt nog.
    Fast det borde även kunna bero på att lungorna inte hinner rensa bort allt "damm", eller?
    Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
Svar på tråden Pollen Allergi