• Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • Magda78

Annars; Bromley Store Tel: 020 8464 9696
    Walworth store Tel: 020 7703 9638
    Hoppas att det är ngt av numren du söker?!!

• Ulrika22
    Magda78 skrev 2007-06-18 15:10:26 följande:
    Annars; Bromley Store Tel: 020 8464 9696Walworth store Tel: 020 7703 9638 Hoppas att det är ngt av numren du söker?!!
    Tack Magda78... min webbläsare vägrade komma in på deras hemsida... nu efter mycket och men så har allt verkat lösa sig. tusen tack
  • Eller

Var har ni köpt er travel system? Insatsen som man kan använda till Acta gracos babyskydd.
    Eller är det verkligen INGEN som monterat ett babyskydd på er vagn?
    Jag har ställt den här frågan fler gånger här men inte fått svar.
    När jag frågat på babyland har de sagt: det är inget som vi känner till...

Jag vet i alla fall att jag har sett foto i någons galleri här.

snälla, svara...någon???

• fru januari

Nej, jag har inte provat travel system converten och kommer inte göra det heller.

Men jag har sett den på Pramworld: www.pramworld.co.uk/index.html

Personligen skulle jag inte vilja köra omkring med bebis i babyskyddet eftersom jag inte tror att det är så nyttigt för barnet att sitta i den ställningen. Vi fick i allafall höra, bland annat på BVC, att man inte skulle låta de små sitta för länge i bil utan att man tar pauser så ofta som möjligt. Men den diskussionen skall vi såklart inte föra här... jag ville bara inte bjuda på länken utan att servera den med min åsikt...

• FrogLeg

Jag tror att de kan vara bra att ha möjlighet att sätta babyskyddet på vagnen. NÄr man typ ska åka och handla och barnent somnar i babyskyddet så man slipper böka med att lägga de i vagnen och sen tillbaka till babyskyddet. Men förgämnan ska man nog inte ha bebisen i babyskyddet, de är nog inte alls bra bekvämt för den.

• Jempa L

Jag är också nyfiken på den där bilstolsadaptern... Det framgår inte på bilderna vad det egentligen är man köper för någonting. Akta Gracos travelsystem "kilar" man ju liksom bara ner mellan ryggstöd och brickan på vagnen. (Väl?) Funkar bumperbaren likadant, eller är det ngt man sätter i i stället för den?

Som ovanstående skrivit, otroligt smidigt att bara kunna flytta med sig en sovande bebis just när man exempelvis är och handlar.

Måste ju få valuta för plus-tjänsten...
  • Whorra

Har idag beställt en P&H Sport, fick dock bli från Barnens Hus då jag bara ville ha den camoflage blå.
    Var ute lite sent med beställning då bebis är beräknad till 1/8 men jag tror det blir lite tidigare då den redan nu gjort lite försök till att få komma ut
    Men säljaren tyckte det vore synd om jag inte hade vagn när bebis kom så hon ringde omgående till sin leverantör och vagnen bör vara hos mig nästa vecka
    Blev ju klart dyrare här i sverige men vad gör man när man fastnat för en speciel färg...

• Kryckan

Jag håller med om att liggläget blir lite för bakåtlutat om man har helt nerfällt till barnet (på 2 år) som sitter i vanliga sitsen. Kör på samma som fler här nämnt, att låta dragkedjorna vara stängda och öppna alla spännena.
    Funkar fint, och jag tar för givet att dragkedjorna ska hålla för detta, annars blir det reklammation. Har inte sett några tendenser på problem med det efter ca 3 veckors användande.

Ogillar också att det blivit luddigt på fotsitsen men försöker sansa mig och tänka som (vem var det nu...) om att det blir lite slitage och det får man leva med. Men hoppas innerligt att det inte blir värre och går hål.
    Har försökt kolla lite på luddet för att se om det kunde vara som för den som hade det där med att luddet gick att plocka bort och sen inte kommit nytt, men så verkar det inte vara för oss i alla fall.
    Funderar på att göra som något skydd att sätta över fotdelen på sikt, än så länge är jag för slö.. men när det blir mer regnrusk kan det kanske vara bra så man slipper lera och skit.
    Blir väl liknande som Asereht gjort med bilmatta men där det luddat är på kanterna så då skulle man få ha en HEL bilmatta nästan hehe.. funderar på att köpa nåt medel som man kan spraya på (någon här har nämnt tidigare) och se om det syns på tyget, om inte så sprayar jag på det och hoppas det ska dämpa luddandet lite.
    Återkommer när jag testat detta, men det kan nog dröja några månader innan jag kommit till skott

Asereht: Var har du köpt det underbart fina tyget till dynan som du gjort till din UJ? Den med apor och djur. Tänkte att det kanske var Åhléns men där var det andra djungeldjur (i alla fall här i Uppsala). Blev så sugen på tyget!! Vet inte om det ska bli dyna eller sängkläder eller vad, men VILL HA!!

Nina: Själv har jag grå vagn och köpte orange lift. Den är superfin, dock hade jag önskat att den var ännu skrikigare orange än den är. (aldrig är man nöjd hehe)
    Om du vill ha lite mer färg-grannt i vagnen kan du ju köpa en lysande grön fleecefilt från Ikea. Billig! Så får du lite grön färg tänkte jag.
    Sen får man ju tänka som så att man inte har liften så länge ändå. Filten kan du ju ha för evigt!
    Funderar också på en åkpåse, men inte bestämt ännu hur jag ska göra. Tycker att P&Ts är sååå snygga, men ska kolla in vad det finns för andra alternativ också. Mysigt med lammfäll också ju..

Tur att det är ett tag kvar till hösten så man har tid på sig att bestämma sig. Dessutom kommer inte syskonet förrens i oktober så liften får jag ju inte använda förrens då.

• Kryckan
    Whorra skrev 2007-06-18 22:20:57 följande:
    Har idag beställt en P&H Sport, fick dock bli från Barnens Hus då jag bara ville ha den camoflage blå.Var ute lite sent med beställning då bebis är beräknad till 1/8 men jag tror det blir lite tidigare då den redan nu gjort lite försök till att få komma ut Men säljaren tyckte det vore synd om jag inte hade vagn när bebis kom så hon ringde omgående till sin leverantör och vagnen bör vara hos mig nästa vecka Blev ju klart dyrare här i sverige men vad gör man när man fastnat för en speciel färg...
    Oj då, ivrig krabat som vill komma ut och fira midsommar?!
    Hoppas du hinner få vagnen innan nu då, när säljaren verkade vara så bra och fixa fram snabbt. Camon är snygg (trots att jag ledsnat på blått) och det är klart man köper dyrare om det är den färgen man vill ha!
  • Kryckan

Asereht: Var inne i ditt galleri och hittade att tyget var från Åhléns, hm.. får fråga dem om de kommer få in det, annars får man väl ta sig till Stockholm istället. Eller skicka sambon på uppdrag hehe.

Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6