• Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • jungfu

asereht, tack för ditt jättebra svar (några sidor bak... jag är inte online så ofta ) det känns ju alltid bra att fråga er som har erfarenhet, även om det finns produktinfo så har man ju sina egna knep och upplevelser av vagnar...

• Asereht
    Kryckan skrev 2007-06-19 12:28:25 följande:
    Måste bara tillägga en sak om ledade handtag som så många är oroade över. Visst har det varit endel problem med vagnars handtag som varit ledade. Men just därför lär de ju vara hårt testade!Hade Emmaljunga (singelvagn) med ledat handtag och inte haft problem alls, och har nu sport och den har ju också ledat handtag, visserligen bara haft i tre veckor, men inga problem med det inte.I början med en ny vagn är man ju lite försiktig i trappor, rulltrappos osv generellt innan man är helt van vid vagnen liksom.Kommentaren om att man ska hålla i sportens handtag på ett visst sätt för att inte slita ut det låter konstigt. Exakt vad är det som ska slitas? Det är samma sorts material på sportens handtag som det är på min gamla emmaljunga (från 2005) och den har inte ändrat sig det minsta.Tänkte på en till sak då flera här har valt att köpa e3 istället för sport pga det ledade handtaget.Undrar då om det är så mycket säkrare med e3:ans handtag då det inte heller är helt fast, det sätts ju fast på samma sätt som tex syskonsits/bumperbar, med små silverpluppar som man ska trycka in för att ta loss och ändra läge.Det borde ju vara minst lika stor risk med den lösningen som med ledat handtag.Ville bara få med denna synpunkt så inte folk är oroade för att köpa sport bara pga handtaget.Eller har jag missuppfattat detta vad gäller e3:ans handtag?Är inte oroad över det ledade handtaget alls jag!Har någon hört talas om någon som haft problem med att handtaget lossnat på en P&T oavsett modell?
    Jag är inte ett dugg rädd för ledade handtag men jag föredrar syskonvagnar utan (om man kan välja). Det har hänt mkt fler olyckor med ledade hadntag än med handtag av teleskoptyp som har samma fastsättning som E3:an.

Hittills har jag inte hört talas om några olyckor med P&T och handtagen öht men Sport är ju så pass ny än så det lär ju dröja innan man får en statisitk sas. Gällande allt med sporten.

Största anledningen till att jag valde E3 över sporten var att den redan fanns och jag skulle slippa vänta över en månad på vagnen, jag redan hade haft en så jag vet vad jag får och att jag föredrar icke ledat handtag då jag inte ahr behov av att kunna ändra höjden.

Jag valde icke ledat handtag på min Ora syskonvagn också (man kunde välja typ av chassi) och på min UJ syskonvagn. Jag gillar det bättre så, det känns säkrare för mig därmed inte sagt att ledade handtag är osäkra över lag.

Däremot ska man vara medveten om att vinkelleden är det svagaste stället på vagnen och tom tillverkarna av vagnar rekommenderar att man håller under vinkeln i just trappor och liknande pga att man ska minimera slitningen. Att man däremot skulle vara tvungen att hålla handtaget på ett speciellt sätt under normal användning är nog *ursäkta* men rent skitsnack.

Jag har heller aldrig haft problem med något av mina ledade handtag på alla de vagnar jag haft med ledat MEN nästan alla märken (Emmaljunga, OTH, Brio osv) har haft olyckor där just handtaget har varit orsaken. Tror tom att Emmaljunga är den tillverkare som leder statistiken där tillsammans med mindre kända och billigare märken. Men så har ju EL varit med ett tag också vilket ju gör sitt på statistikfronten.

En sak som jag däremot sett under alla år i barnvagnsträsket är att nya modeller i princip alltid har prblem i början. Oavsett hru mkt de är testade så är olika familjeres användning och slitning av vagnen något som i princip aldrig blir sluttestat. Det kommer att upptäckas en massa fel och vagnen kommer att fortsätta förändras. Det är tidens gång och så det fungerar. Det tar en stund inna barnsjukdomarna är åtgärdade, det är genom användarnas reklamationer de ser vad som funkar i praktiken och inte.

Sen måste man också ta med i beräkningen att vi alla tänker olika. Jag är som sagt mer bekväm med ett icke vinkelbart styre på en syskonvagn medan andra tycker att det är helt ok. Jag väljer utifrån min känsla och andra ifrån sin. Fördelen är att än så länge kan man ju välja, förhoppningsvis fortsätter det vara så att man kommer att kunna göra det för det tror jag gynnar alla.
    jungfu skrev 2007-06-19 12:34:32 följande:
    asereht, tack för ditt jättebra svar (några sidor bak... jag är inte online så ofta ) det känns ju alltid bra att fråga er som har erfarenhet, även om det finns produktinfo så har man ju sina egna knep och upplevelser av vagnar...
    Det var så lite så (faktiskt). Har du fler och närmare funderingar så återkom gärna.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • aktuelle

håller med, vi har också ledat på vår nuvarande och syrran har precis köpt en sport till oss. är inte det minsta oroad, de är ju dessutom förstärkta.

Kryckan skrev 2007-06-19 12:28:25 följande:
    Måste bara tillägga en sak om ledade handtag som så många är oroade över. Visst har det varit endel problem med vagnars handtag som varit ledade. Men just därför lär de ju vara hårt testade!Hade Emmaljunga (singelvagn) med ledat handtag och inte haft problem alls, och har nu sport och den har ju också ledat handtag, visserligen bara haft i tre veckor, men inga problem med det inte.I början med en ny vagn är man ju lite försiktig i trappor, rulltrappos osv generellt innan man är helt van vid vagnen liksom.Kommentaren om att man ska hålla i sportens handtag på ett visst sätt för att inte slita ut det låter konstigt. Exakt vad är det som ska slitas? Det är samma sorts material på sportens handtag som det är på min gamla emmaljunga (från 2005) och den har inte ändrat sig det minsta.Tänkte på en till sak då flera här har valt att köpa e3 istället för sport pga det ledade handtaget.Undrar då om det är så mycket säkrare med e3:ans handtag då det inte heller är helt fast, det sätts ju fast på samma sätt som tex syskonsits/bumperbar, med små silverpluppar som man ska trycka in för att ta loss och ändra läge.Det borde ju vara minst lika stor risk med den lösningen som med ledat handtag.Ville bara få med denna synpunkt så inte folk är oroade för att köpa sport bara pga handtaget.Eller har jag missuppfattat detta vad gäller e3:ans handtag?Är inte oroad över det ledade handtaget alls jag!Har någon hört talas om någon som haft problem med att handtaget lossnat på en P&T oavsett modell?
  • fru januari
    petramedVanessa030519 skrev 2007-06-19 11:39:52 följande:
    jag ´är inte orolig  då skulle jag ju inte ha köpt vagnen.det jag skrev handlar om en dum kommentar en dum fråga av någon som itne kan med vagnen..längst ner är där den nyfödda ska sitta..
    I huvudsätet alltså? För mig är längst ned nämligen där syskonsitsen sätts under huvudsitsen och där knäpper man ju fast sitt barn med säkerhetsbälte.
  • fru januari

Jag fattar inte varför inte fler tillverkare satsar på teleskophandtag. Vi hade det på vår första vagn (brio) och det var så bra! Det är den enda vagnen maken har kunnat köra utan att sparka i eller få ont i ryggen.

Ledade handtag hjälper föga om man är lång. Man kommer närmare vagnen om man viker upp det och om man då har riktigt långa ben får man tassa fram med myrsteg.

• Asereht
    Mamin skrev 2007-06-19 17:00:44 följande:
    Kan man köpa nytt tyg till vagnen i sverige?
    Välkommen!

Ja det tror jag men det är nog ganska så dyrt. Ett komplett nytt tyg inkl syskonsits kostar ca 2500:- inkl frakt från UK vet jag.
  • Mamin

Tack för detSkrattande. Ja det var ganska dyrt.. Hm det blir lite jobbigt när man vill variera sig... Det lär ju knappast gå att köpa beganat.

På tal om tyg, hur tvättar man det.. Fundersam?

• Mamin

En fråga till.. Vad heter det om man vill leta bland sidorna.. Är det det som kallas för Makeup kit? *S*

• Asereht
    Mamin skrev 2007-06-19 17:13:17 följande:
    Tack för det. Ja det var ganska dyrt.. Hm det blir lite jobbigt när man vill variera sig... Det lär ju knappast gå att köpa beganat.På tal om tyg, hur tvättar man det.. ?
    Faktum är att det faktiskt dyker upp beg ibland. Jag har också sett annonser från folk som velat byta. Så det lönar sig att hålla ögonen öppna.

Tvätt ja, det har diskuterats stötts och blötts några ggr. Enligt bruksanvisningen ska man iaf använda mild tvållösning och ej blekmedel. Några har tvättat i maskin på lågt gradantal och det har gått bra, jag har däremot aldrig gjort det utan har nöjt mig med svamp och lite ulltvättmedel. Vet att en tjej på aff tvättade sin röda klädsel i maskin och den blev flammig. Sedan dess har jag varit lite skrajsen. Men jag vet inte hur det gick sen.
Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6