• Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • Asereht
    Kryckan skrev 2007-06-20 23:20:33 följande:
    Jenny Widén skrev 2007-06-20 18:59:27 följande: Vi ska köpa uv-skyddet, men inte kommit till skott ännu.Jag har än så länge bara dottern på snart 2 år i vagnen och när hon ligger och vilar (nedfällt läge) hänger jag ett tunt påslakan (barnmodell) över vagnen i fram. Det blir ju inte varmt och instängt eftersom det är helt öppet i bak (vid huvudet). Är solen från det håller hänger jag påslakanet där istället.Funkar bra, men när dottern är vaken och sitter upp får man köra med solskyddskräm, solhatt och mer täckande kläder för då vill hon ju inte ha ett lakan för.Har testat med parasoll, men som jag tidigare nämnt här tycker jag parasoller är fula och så funkar de dåligt då man måste flytta på det när man ändrar färdriktning och blåser det minsta lilla så tar det vind och böjer sig (och det blåser rätt ofta här i Uppsala).Tunn filt eller lakan skulle jag rekommendera som solskydd (om du inte köper uv-skydd), men se till att det kommer in luft från något håll så det inte blir bastu där inne. Allt för många som täcker för helt för sina småttingar(alla vagnmodeller), nästan så jag vill rusa fram och slita bort filtarna och fråga om de verkligen vill ha sin älskling kokt. (Har alltså aldrig gjort det ifall någon undrar )
    Skriver under på ditt inlägg!
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • nina1977

Hej!!
    Jag upplever oxå att syskonsätet är för vekt, har dock inte provat det irl ännu, eftersom att jag inte har nån bebis än. Men dottern har iaf provsuttit. Men jag tycker nog inte att ryggstödetd lutar mer än själva huvudsitsen. Angående liggläget så tycker jag oxå att det ser ut att luta bakåt, jag ska ta ett vattenpass o kolla hur det står till när jag kommer hem.

solstraalen skrev 2007-06-21 08:16:32 följande:
    Tjejer, ni måste hjälpa mig nu, hur de nu ska gå till.Igår körde vi båda barnen i sporten för första gången och jag blev SÅÅÅÅÅÅ missnöjd med skiten rent ut sagt.Saga som är 18månader satt uppe i syskonsitsen och trivdes inte alls. För de första så är de ju sån stor lutning på ryggen på den ( även i sittläget ) sen så lutar själva stjärtdelen så sjukt mkt neråt, så hon sitter som en säck potatis rent ut sagt. Ser ut som om hon skulle få ont i ryggen av å sitta där.Ska de verkligen vara så???Sen liften, ja den lutar verkligen neråt så huvet på stackars Josef blir lägsta punkten. Tycker INTE man ska behöva ha kudde å så får att den ska bli duglig att köra. Är de så så vill ja verkligen inte ha kvar vagnen, men man lär väl inte få pengarna tillbaka nu då vi haft vagnen 1-2månader?Så där kan de nämligen INTE vara. Saga måste ju kunna sitta ordentligt i vagnen. Har testat dra i "plankorna" i sitsen, men de blir ingen förbättring.Har man rätt att lämna tillbaka den å få tillbaka pengarna? För det är de ja vill om de inte går å fixa detta. Vi köpte vår sport på pramworld.
  • Ulrika22
    Asereht skrev 2007-06-21 09:04:24 följande:
    Dom och dhl i södra sverige (jo, jag hävdar fortfarand att allt söder om södermanland är södra sverige ) verkar vara duktiga på att slarva bort och blanda ihop namn. Håller tummarna för att din vagn dyker upp snarast!
    ja allt börja med att dom blanda ihop en annan tjej med mig, jag fick hennes paket och hon höll på att få mitt men jag hann ringa och säga till... men nu är paketet lost nånstans i mellansverige...
  • Kryckan

solstraalen: Jag har sport, men heller inte börjat använda syskonsits och lift ännu. Ska kolla lutningen jag med. Upplever att sitsen lutar för mycket bakåt när dottern ska ligga i nedersta läget, vilket gör att jag skippar att dra upp dragkedjorna. Men det måste man ju sen för liften. Men ska kolla hur det ser ut och återkomma här.
    I värsta fall får man väl ha en liten hopvikt filt under liften för att slippa kudde för det vill inte jag ha till bebisen (som kommer i okt).
    Syskonsitsen kändes lite väl framåtlutad i sittdelen. Att dottern liksom satt lite nerhasat, men inte använt vagnen så ännu, så det får jag återkomma med senare.
    Kändes då (vid ett första test) som att hon MÅSTE ha selen knäppt åtminstone i grenen för att inte åka ur.
    Men detta är ju vid ett ynka test bara.
    Dock när vi testade sitsen bakom vanliga sitsen (då båda barnen sitter) så verkade syskonsitsen få bättre lutning i sittdelen pga varukorgens bakre pinne. Hjälper ju inte förrens bebisen är stor nog att sitta upp, men ändå.

• FrogLeg

Jag är nöjd med vagnen eller så nöjd man kan vara med en vagn i skitkvallitet. För tyvärr är den inte den bästa kvallitet man skulle hoppas på. Men den är den bästa syskonvagnen för oss så vi får vara nöjda. Men lite rejälare vagn kunde P&T satsa på. Har inte dina problem med min vagn MEN jag tycker vagnen bara blir mer o mer nersutten och de där med "plankan" vi hade inte de problemet förut men nu har vi fått de och de blir bara värre o värre. Men som sagt jag är i helhet nöjd med min vagn o skulle inte vilja vara utan den.

solstraalen skrev 2007-06-21 08:16:32 följande:
    Tjejer, ni måste hjälpa mig nu, hur de nu ska gå till.Igår körde vi båda barnen i sporten för första gången och jag blev SÅÅÅÅÅÅ missnöjd med skiten rent ut sagt.Saga som är 18månader satt uppe i syskonsitsen och trivdes inte alls. För de första så är de ju sån stor lutning på ryggen på den ( även i sittläget ) sen så lutar själva stjärtdelen så sjukt mkt neråt, så hon sitter som en säck potatis rent ut sagt. Ser ut som om hon skulle få ont i ryggen av å sitta där.Ska de verkligen vara så???Sen liften, ja den lutar verkligen neråt så huvet på stackars Josef blir lägsta punkten. Tycker INTE man ska behöva ha kudde å så får att den ska bli duglig att köra. Är de så så vill ja verkligen inte ha kvar vagnen, men man lär väl inte få pengarna tillbaka nu då vi haft vagnen 1-2månader?Så där kan de nämligen INTE vara. Saga måste ju kunna sitta ordentligt i vagnen. Har testat dra i "plankorna" i sitsen, men de blir ingen förbättring.Har man rätt att lämna tillbaka den å få tillbaka pengarna? För det är de ja vill om de inte går å fixa detta. Vi köpte vår sport på pramworld.
  • 3e på g

Solstraalen, vad synd att du är så missnöjd med din vagn. Det finns ingen butik omkring dig som säljer sp så att du kan gå in där och kolla om det är likadant med desas vagnar så att det inte är din som det är fel på?

När vi fällde till liggläge frågade jag min man om inte huvudet hamnar neråt (eftersom många hade påpekat det här) och då sa han att det nog bara såg ut så och kollade med vattenpass och det var helt plant liggläge men det var ju utan bebis i och jag har alltid haft liten barnvagnskudde till mina barn i liften så jag kommer ha det den här gången med. Har inte heller någon erfarenhet av hur det blir med bebis i sitsen däruppe men när jag sätter sitsen där tycker jag att det ser bra ut i alla fall.

Jag tycker absolut att du ska meddela pramworld om alla fel som du har upptäckt och kolla med vattenpass vilken lutning du får och skriv med det med och håll tummarna på att du kan häva köpet. Det är ju helt klart värt ett försök.

• Kryckan

Asereht: Såg att du nu sattit ut annons om vagnen, usch vad det måste ta emot. Själva ska vi ha spekulanter hit ikväll på Emmaljungan, har nästan ångest, men lika bra att få det avklarat.

• Kryckan

Såg en annons på blocket där en P&T sport säljes för 7750 kr, undrar om de får den såld för det..
    Ingick lift, syskonsits, regnskydd och sidoväskor.
    lite saftigt för att vara begagnat (då man inte kan överta en garanti spelar det ingen roll hur ny den är ju).

• Asereht
    Kryckan skrev 2007-06-21 14:23:38 följande:
    Asereht: Såg att du nu sattit ut annons om vagnen, usch vad det måste ta emot. Själva ska vi ha spekulanter hit ikväll på Emmaljungan, har nästan ångest, men lika bra att få det avklarat.
    Ja, det känns rätt kymigt faktiskt. P&T har tjänat oss väl. Även om jag inte haft den gröna så länge.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • Kryckan

Vi har fått en köpare på våran gamla vagn, Emmaljungan. De var nyss här och tittade på den. De tyckte den var för fin för att de skulle kunna pruta
    Det känns ju roligt!!
    De var på väg norrut för midsommarfirande så de skulle komma och köpa den nästa vecka. (är en bekant till min mor som köper den)
    Så nu kan jag ta farväl av vagnen i lugn och ro. Man är ju sjuk som kan fästa sig så vid en sak.
    Men men..
    Känns skönt att veta att den blir såld till någon som kommer använda den och ha glädje av den, än att den ska stå och samla damm i barnvagnsförrådet.
    Men det är ett litet styng av sorg att göra sig av med den.

Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6