• Asereht

Phil o Teds syskonvagn del 6

Detta är sjätte Phil and Ted´s tråden

OBS!!!! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga
     www.familjeliv.se/Forum-3-141/m20333308.html

Hur funkar Phil and Ted´s?
    När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Här finns en mkt bra instruktionsfilm:
    strollermama.com/philandteds.htm

Många i tråden har köpt vagnen från någon av dessa butiker i England:

www.pramworld.co.uk 
    www.comfy-kids.co.uk/
    www.babydaysdirect.co.uk

Man sparar upp till 2000 kr eller mer i dagsläget på att importera vagnen och tillbehör från UK. I skrivande stund har Pramworld billigast frakt med £20, Baby Days Direct tar £25 och Comfy-kids £40. Det är alltid bäst att maila resp. återförsäljare för korrekt fraktkostnad.

Många funderar på att importera från USA, Australien eller Nya Zeeland (t ex E-bay) då kan det vara bra att vara medveten om att svensk moms med 25% och tullavgift tillkommer när man handlar utanför EU.

Hemgjorda tillbehör:
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m19078941.html

Gamla tråden:
     www.familjeliv.se/Forum-11-241/m17089796.html

♥ Mamma till Grabbarna Bus och Syrran ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 10:16:40:
    Ännu en butik i UK där många beställt på senaste tiden:

www.peppermint.co.uk

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-01 23:10:15:
    Fraktpriser i dagsläget:

www.pramworld.co.uk - £20
    www.comfy-kids.co.uk - £40
    www.babydaysdirect.co.uk - £25
    www.peppermint.co.uk - £30

Dessa siffror kan förändras! För att få helt korrekta siffror bör du kontakta respektive butik. Kontaktuppgifter finns på hemsidorna.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-09 08:29:03:

Ytterligare en film med information och instruktioner om hur vagnen fungerar:

www.kiddicare.com/stry/philtedssportbuggy
  • Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6
  • Mumu
    Vanduo skrev 2007-06-20 20:59:55 följande:
    Har en fråga om nån av er har tat P&T med på flyget, hur gjorde ni att vagnen inte skulle bli skadat ibagaget? Har ni erfarenheten av att vagnen hade blivit skadat (vilken som helst barnvagn) i bagaget, fick ni ersättning för det?
    Har inte flugit med PT:n, men såvitt jag förstått så är det rätt lätt att få ersättning för en skadad vagn så länge man anmäler skadan direkt på plats. Så det gäller ju att man kollar vagnen direkt när man flugit med den.
    Bäst just nu: Nedtrappning av Millas skor!
  • Ulrika22
    Vanduo skrev 2007-06-20 20:59:55 följande:
    Har en fråga om nån av er har tat P&T med på flyget, hur gjorde ni att vagnen inte skulle bli skadat ibagaget? Har ni erfarenheten av att vagnen hade blivit skadat (vilken som helst barnvagn) i bagaget, fick ni ersättning för det?
    Sist vi flög så skadades våran vagn, (en knorr vagn) ena hjulet var helt kvaddat, när vi kom av planet och fick se vagnen så anmälde vi det direkt på arlanda, vi fick ersättning för skadan och vagnen var fixad efter 2 veckor.
  • Vanduo
    Mumu skrev 2007-06-20 21:57:37 följande:
    Har inte flugit med PT:n, men såvitt jag förstått så är det rätt lätt att få ersättning för en skadad vagn så länge man anmäler skadan direkt på plats. Så det gäller ju att man kollar vagnen direkt när man flugit med den.
    Tack. Har hittat andras innläg/
    erfarenheter om det, det ser ut som inte alla flygbolag ger ersättning om skador förekommer. Hoppas at vi inte kommer få någon skada, vill inte oroar mig, vill bara flyga och slappa.
  • Kryckan

Jenny Widén skrev 2007-06-20 18:59:27 följande:

Hur gör ni så att bebisen som ligger inte får sol på sig?
    Vi ska köpa uv-skyddet, men inte kommit till skott ännu.

Jag har än så länge bara dottern på snart 2 år i vagnen och när hon ligger och vilar (nedfällt läge) hänger jag ett tunt påslakan (barnmodell) över vagnen i fram. Det blir ju inte varmt och instängt eftersom det är helt öppet i bak (vid huvudet). Är solen från det håller hänger jag påslakanet där istället.
    Funkar bra, men när dottern är vaken och sitter upp får man köra med solskyddskräm, solhatt och mer täckande kläder för då vill hon ju inte ha ett lakan för.
    Har testat med parasoll, men som jag tidigare nämnt här tycker jag parasoller är fula och så funkar de dåligt då man måste flytta på det när man ändrar färdriktning och blåser det minsta lilla så tar det vind och böjer sig (och det blåser rätt ofta här i Uppsala).
    Tunn filt eller lakan skulle jag rekommendera som solskydd (om du inte köper uv-skydd), men se till att det kommer in luft från något håll så det inte blir bastu där inne.
    Allt för många som täcker för helt för sina småttingar(alla vagnmodeller), nästan så jag vill rusa fram och slita bort filtarna och fråga om de verkligen vill ha sin älskling kokt. (Har alltså aldrig gjort det ifall någon undrar )
  • Palomis

Tack för svaren ang bil... Vi kommer att ha en större bil också, som vi har om vi ska iväg hela familjen och handla eller så, så den lilla behöver egentligen bara rymma vagnen. Vi hade en Brio Nova innan, men då hade vi en stor kombi så vi behövde aldrig bekymra oss. När vi sålde Novan kom köparen i en bil med pyttebagagelucka och jag trodde aldrig den skulle gå in. Men det gjorde den... Och Novan var ju inte jätteliten direkt. Så det behövs nog inte så stort.

Tack igen och trevlig midsommar!

♥♥♥ Frukt är inte godis! ♥♥♥
  • solstraalen

Tjejer, ni måste hjälpa mig nu, hur de nu ska gå till.

Igår körde vi båda barnen i sporten för första gången och jag blev SÅÅÅÅÅÅ missnöjd med skiten rent ut sagt.

Saga som är 18månader satt uppe i syskonsitsen och trivdes inte alls. För de första så är de ju sån stor lutning på ryggen på den ( även i sittläget ) sen så lutar själva stjärtdelen så sjukt mkt neråt, så hon sitter som en säck potatis rent ut sagt. Ser ut som om hon skulle få ont i ryggen av å sitta där.
    Ska de verkligen vara så???
    Sen liften, ja den lutar verkligen neråt så huvet på stackars Josef blir lägsta punkten. Tycker INTE man ska behöva ha kudde å så får att den ska bli duglig att köra.

Är de så så vill ja verkligen inte ha kvar vagnen, men man lär väl inte få pengarna tillbaka nu då vi haft vagnen 1-2månader?

Så där kan de nämligen INTE vara. Saga måste ju kunna sitta ordentligt i vagnen. Har testat dra i "plankorna" i sitsen, men de blir ingen förbättring.

Har man rätt att lämna tillbaka den å få tillbaka pengarna? För det är de ja vill om de inte går å fixa detta.
    Vi köpte vår sport på pramworld.

Mamma till Anton 9910-, Saga 0512- och Josef 14/6-07
  • Ulrika22

ÅHHH jag blir så galen på att behöva vänta på min vagn... den har varit i sverige sen den 14 juni nu men jäkla fedex har slarvat bort vagnen, i 6 dagar har jag ringt och jagat dom men det enda dom säger är att dom letar efter paketet! får det gå till på detta sätt??? och nu är det röd dag i morgon och sen helg... jag ska aldrig beställa något mer via fedex, USCH!

• Asereht
    solstraalen skrev 2007-06-21 08:16:32 följande:
    Tjejer, ni måste hjälpa mig nu, hur de nu ska gå till.Igår körde vi båda barnen i sporten för första gången och jag blev SÅÅÅÅÅÅ missnöjd med skiten rent ut sagt.Saga som är 18månader satt uppe i syskonsitsen och trivdes inte alls. För de första så är de ju sån stor lutning på ryggen på den ( även i sittläget ) sen så lutar själva stjärtdelen så sjukt mkt neråt, så hon sitter som en säck potatis rent ut sagt. Ser ut som om hon skulle få ont i ryggen av å sitta där.Ska de verkligen vara så???Sen liften, ja den lutar verkligen neråt så huvet på stackars Josef blir lägsta punkten. Tycker INTE man ska behöva ha kudde å så får att den ska bli duglig att köra. Är de så så vill ja verkligen inte ha kvar vagnen, men man lär väl inte få pengarna tillbaka nu då vi haft vagnen 1-2månader?Så där kan de nämligen INTE vara. Saga måste ju kunna sitta ordentligt i vagnen. Har testat dra i "plankorna" i sitsen, men de blir ingen förbättring.Har man rätt att lämna tillbaka den å få tillbaka pengarna? För det är de ja vill om de inte går å fixa detta. Vi köpte vår sport på pramworld.
    Nu är det nog bäst någon sportägare rycker in för jag är lost. Det största klagomålet på syskonsitsen brukar vara att den är för upprätt och att sitsen lutar för mycket framåt så jag har faktiskt ingen aning. Men jag har heller aldrig sett en sp irl så jag kan inte ge dig några tips heller.

Ang babypositionen så har jag inte upplevt att det lutar ned så mkt eller alls iofs men vi har alltid haft en liten sån där superplatt barnvagnskudde av den enkla anledningen att vi inte hade lift. Men den borde ju inte göra någon direkt skillnad heller. Trodde inte att babypositionen lutade speciellt. Enda gången jag tycker det blir skum lutning och nedförsbacke är om man fäller hela ryggen i liggläge åt ett sittande barn då rumpan kommer högre än huvudet och det är ju inte fallet i babypositionen.

Nä, jag är inte till någon hjälp inser jag. Jag hade inga av dessa problem med min gamla E3:a och den nya har jag ju aldrig använt till bebis så jag vet inte om det är någon skillnad (har ju ingen bebis att testa med heller).

Hoppas någon sport ägare vaknar snart och kan ge lite feedback!
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
  • solstraalen

Asereht: tack för ditt svar endå

Jag hoppas verkligen någon mer sportägare finns här å kan "hjälpa" mig.

Mamma till Anton 9910-, Saga 0512- och Josef 14/6-07
  • Asereht
    Ulrika22 skrev 2007-06-21 08:56:19 följande:
    ÅHHH jag blir så galen på att behöva vänta på min vagn... den har varit i sverige sen den 14 juni nu men jäkla fedex har slarvat bort vagnen, i 6 dagar har jag ringt och jagat dom men det enda dom säger är att dom letar efter paketet! får det gå till på detta sätt??? och nu är det röd dag i morgon och sen helg... jag ska aldrig beställa något mer via fedex, USCH!
    Dom och dhl i södra sverige (jo, jag hävdar fortfarand att allt söder om södermanland är södra sverige ) verkar vara duktiga på att slarva bort och blanda ihop namn.

Håller tummarna för att din vagn dyker upp snarast!
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥
Svar på tråden Phil o Teds syskonvagn del 6