Hoyor
YES , äntligen har min "Tove" slagit ut.

YES , äntligen har min "Tove" slagit ut.

Den luktar svagt , men underbart ![]()
Jag sa att den luktade svagt , och det gör den på dagen , men på kvällen luktade hela sovrummet av den , inte starkt utan behagligt , men att en liten klase blommor kan utsöndra så mycket doft är otroligt .
hehe ![]()
Jag är ju ett stort fan av vulkansten (finns att köpa på bland annat Plantagen och Blomsterlandet ).
Man gör rent rötterna från all jord och sen stoppar ner i en valfri kruka helst glaskruka (så man ser vattenmängden)
och har i gruset , vattnar till halva krukan och sen är det klart , sen behöver man inte göra så mycket förens 1-3 veckor . dvs inte vattna .
Annars går det bra att ta vanlig jord och plantera om , om du haft så innan med vanlig lerkruka .
Med vulkansten ruttnar dom inte , gör man så med jord kan dock jorden surna och gör att rötterna ruttnar .
Dvs du kan ha rötterna hela vägen ner i krukan utan problem (i alla fall hoyor )
En del hoyor vill ju torka ut imellan så dom sorterna kan man ju vattna mer sällan .
Om man har glaskrukor ser man ju att det blir kondens även om vattnet ser ut att vara borta , då behöver man ju inte vattna .

Epifyter (epi=på och phyton=växt) är växter som lever utanpå andra växter utan att ta näring eller vatten från dem. De växter som utgör underlag för epifyter är ofta träd. Detta förekommer oftast i regnskogar. Exempel på sådana växter är lianer och orkidéer. För att detta ska vara möjligt är det även så att saprofyter som bakterier och svampar lever uppe i trädkronorna. Dessa bryter ned organiskt material och bildar på detta sätt jord som lägger sig i trädklykor och liknande platser, där sedan till exempel orkidéer kan växa.
Epifyti är en form av kommensalism.