-
-
Håller med dig därgmt skrev 2007-07-29 23:16:53 följande:så är det en fröjd att vara Hoyafrällst
-
Kan lägga till att jag har låtit min Carnosa sitta på torkning här med , har fått mycket fina blad , men inget annat , så nu får den torka och vila upp sig lite så ska jag nog vattna den på tisdag tror jag , då har det gått 1 - 1½ vecka ungefär sen senaste vattningen (trots det ska den slänga ut en massa nya blad )

-
Ska lägga till att 2 stycken blad som är nya på min Carnosa är hela 15 cm långa , alla andra blden är "bara" en max 10 cm .
-
Hoyja säger jag nog
-
-
Det beror på hoyan , en del tål direkt solljus i söderfönster mendans andra dör på direkten när man sätter dom så .
-
Hoya lacunosa Tove ser det ut som
, lite rosa är dom va ?
-
ingen aningmusli skrev 2007-07-31 17:33:44 följande:Lingon-ris... -
OkejMayaS skrev 2007-07-31 17:35:07 följande:Vanliga lacunosa kan också bli rosa om den hänger i sol...
, bra att veta
-
För oss nybörjare kan det ju vara svårt med just speciella jordblandningar , det var mest så jag tänkte .
Med gruset är det ju färdig bladning på påse liksom
-
*blandning
-
Nej om det är färdigt är det ju inte krånligt
. men hur mycket perlite och jord ska man ha , ska man blanda ihop dom eller ha 2 skickt osv osv , eller har man bara perlite osv , det är så jag tänker
.
Men sen så vet jag att vulkangruset inte är gratis , men ska man ha till 1-2 krukor så blir det väl ändå samma pris om köper en påse jord och perlite ? osv .
Men alla använder vi det vi tycker bäst om
.
Min egentliga orsak till att JAG gillar gruset för att jag tycker inte det är lika kladdigt att hålla på med som jord och att jag kan råka glömma bort att vattna mina blommor någon vecka eller 2 utan att dom börjar vissna ner sig , det övriga är att jag tycker det är kul att hålla på med krukor utan hål (många är oftast i glas , eller forstat glas osv som jag personligen tycker är fint ) och slippa behöva köpa en kruka med hål för att jorden inte ska råka surna .
Ååhh vad kulTerrorMorsan skrev 2007-08-01 18:07:36 följande:min incruvla har 11 knopp
-
Bortse från att mitt tangentbord inte kan stava

-
Och med kladdigt menar jag att både vid omplantering och vid vattning , för jag brukar typ alltid skvätta ut jord ur krukan när jag vattnar (uppifrån)
Och så slipper jag jaga ungarna som av någon anledning tycker det är überkul astt skvätta jord krukorna
hehe
-
Växtsaften kan vara giftig på vissa vad jag vet .
Inte dödligt(tror jag) men man mår nog inte så toppen , det är ju därför man ska tvätta händer och sax osv när man klippt sticklingar , bara utifall
-
-
Min wayettii har knopp
, gäller bara att dom inte ramlar av innan dom slår ut bara
-