• mintchocolate

Omeprazol arrow

Min mormor och jag har i princip samma hälsoproblem. har hon eller har haft något så får jag cokså det. Inte alltid såklart, men ofta.
    Jag har magkatarr (tror jag) och hon tipsade om en medecin som hette Omeprazol arrow, som hon fått på recept. Fast när jag sökte på den fanns den tydligen receptfritt.

Jag ringde i alla fall VC idag för min "magktarr" har varat en månad och jag får panik snart. Fick en tid nästa vecka, egentligen skulle jag fått om två veckor, men så länge kan jag inte vänta! Hon tipsade i alla fall om Losec så länge och när jags äkte på den verkade den vara likvärdig med Omeprazol. Då borde jag ju kunna ta den istället, eller hur?

Någon som tagit den och vet hur den hjälper? Hur många mg ska man ha? Jag har ingen halsbränna alls, men däremot magont och illamående.

• Svar på tråden Omeprazol arrow
  • sistersledge

Omeprazol är precis samma sak som Losec. En vanlig dos är 20 mg 1 gång om dagen. De brukar hjälpa väldigt fort. (Har gjort det för mig i alla fall). Ta tabletten på fastande mage, den hjälper fortare då och du kommer att känna effekt redan efter någon timme. Hoppas du mår bättre! Du kan äta tabletten i 2 veckor och om du inte är besvärsfri då så borde du gå till en doktor.

• sistersledge

Vilka symtom för du förresten? När jag har magkatarr brukar jag ha halsbränna och en oroskänsla precis mitt i magen. Svider och bränner liksom.

• neoaliya

Äter omeprazol, och den funka jätte bra för både mig min man och svärmor och svärfar hihi många med problem magen här

• Catchie80

Omeprazol och Losec hjälper mot de flesta magproblem eftersom de återställer balansen i magen. Jag har Hiatusbråck (diafragmabråck) och äter 1 omeprazol om dagen på morgonen för att inte må illa eller få attacker. Dom är super bra. Omeprazol Sandoz heter dom exakt och är receptfria. Åk och köp på apoteket bums!

• mintchocolate

Tack för era svar, vad snälla ni är!

Mina symptom, hmmm, är väldigt dålig på att sätta ord på det, men ska försöka.
    Illamående, magont. Ont över HELA magen, inte bara övre eller undre delen. Knorrar nästan hela tiden. Blir hungrig fort och det blir oftast lite eller mycket bättre när jag äter. Tomhetskänsla i magen.

Låter ju hoppfullt med den där medicinen, ska genast gå ner till apoteket!'

Kram på er!

• mintchocolate

sistersledge

Svider och bränner var bra förklarat, så är det för mig också!

• vinylblomma

Jag har just börjat äta Losec mot min magkatarr, har inte haft problem med det på många år innan graviditetsillamåendet drog igång allt.

Men ska du äta Losec, försök få det på recept från läkare.
    Jag fick betala 170 kr för 14 tabletter, blir fler tabletter för bättre pris på recept.

Jag började även med lergigan mot grav.illamåendet samtidigt och jag tycker att jag blivit bättre.

• mintchocolate

vinylblomma

Tack för svaret!

Tyvärr kan jag inte vänta ända till torsdag för att få medecin, annars vore det ju bra.
    Fast om jag vill fortsätta ta den (testar nog den likvärdiga (Omperazol) kanske jag kan få den på recept.
    Min ekonomi är ju verkligen kass, så det vore bra.

• sistersledge

TS: Tror säkert att Omeprazol kan funka för dig. Det finns mindre doser som är billigare (10 mg), men skulle rekommendera dig att ta 20 mg ändå. Ibland vill läkarna (som ofta är restriktiva med recept) att man ska försöka med receptfria mediciner först. Det finns bl a Link och Novalucid/novalucol som är receptfria, men själv tycker jag inte att de är lika effektiva som Omeprazol. Det är en sort som också är receptfri som heter Inside brus, den tycker inte jag är alls lika bra som Omeprazol och dessutom är den otroligt äcklig.
    Det finns en annan medicin också som är ännu effektivare, den är ganska ny och heter Nexium, men den är bara på recept.

Hoppas att du mår bättre snart!

• mintchocolate

Tack sistersledge, har köpt den nu!

Har lite fler funderingar bara.
    Det står at vanliga biverkningar (fler än 100 får detta) bl.a. är illamående och kräkningar. Har ni fått det ib örjan av behandlingen?
    Jag har kräkfobi och klarar verkligen av att kräkas!
    Sist det stod sådär (fler än 100) var när jag tog antibiotika och då blev jag jätteillamående och kräktes också. Tror t.o.m. att det bl.a. var den som orsakade magktarrren, så jag är lite rädd nu...

Sedan undrar jag om jag verkligen ska ta på fastande mage? Det står inget om det. Hur gör alla?

Svar på tråden Omeprazol arrow