• Lilla Li

Vad är en (ätbar) munk?

Berätta också gärna varifrån i landet du kommer.

*Nej här blir det inga barn gjorda!*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 09:15:33:
    För dig alltså. Om du säger ordet "munk" i samband med något man kan äta, vilket av alternativen menar du då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 09:18:41:
    Själv säger jag munk om det som andra skulle kalla en kokosboll. Jag kommer från Göteborg, bor numera i Jönköping. Min sambo trodde jag skämtade, sen trodde han att det var något som jag hittat på själv... Men: sv.wikipedia.org/wiki/Munk_%28bakverk%29

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 09:23:10:
    Kan också tillägga att för det friterade bakverket säger jag bara donut. Känns helfel att säga munk om det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en (ätbar) munk?
  • Snutte83

1. Munk

2. Gräddbulle

Skåne

Jag lider inte av dåligt minne, Jag njuter av det!
  • jennypennypannkaka
    jennypennypannkaka skrev 2007-05-22 12:50:54 följande:
    En kokosboll är ju detsamma som en negerboll med kokos på istället för pärlsocker!
    FÖRLÅÅÅÅT!!!!!!!!! Ändrar mig genast.

En kokosboll är ju detsamma som en CHOKLADBOLL med kokos på istället för pärlsocker!
    JAG SKA MED!! SKA DU?! KLICKA HÄR!!: ----> www.familjeliv.se/Forum-5-163/m20899515.html
  • Mirremama

Åh, jag hade ingen aning om att en munk kan vara något annat än den friterade med socker på (bor i Finland)! Och sen ska jag faktiskt till Göteborg om en månad, bra att veta att munk är nåt heeeelt annat där

Stolt mamma till Albin, född 7.11.2006
  • För blinda själar är alla katter

För mig är "munk" Ett friterat torusformat bakverk med socker eller annat utanpå och jag kommer från Varberg.

För sambon däremot är en "munk" det som jag kallar "cocosbulle" eller "skumboll" och han kommer från Göteborg.

• Nicke

Ja förfan. Gå emot resten av Sverige och skapa missförstånd ... jättesmart. ;)

• Nisses lada brinner

En munk är en sån typ som Mums Mums, eller med kokos på, kommer från Västra Götaland.

• Nicke

En munk är rund med hål i.
    Översät doughnut på engelska och kolla vad det betyder i de flesta ordböckerna.
    Kolla sen vad doughnut är för något. Tex via google's bildsök. :)

• Kristin24

1.Munk

2.chokladtopp, ibland säger jag skumchoklad.

Kommer från Värmland/Örebro Län

Go och glad Kexchoklad
  • Nicke

Är det längtan efter att vara annorlunda som gör att man döper ett bakverk som heter samma sak i större delen sverige till något annat?

Vad heter en sån bakelse som är rund med ett hål i mitten för de som säger munk om något annat? :)

Svar på tråden Vad är en (ätbar) munk?