• Lilla Li

Vad är en (ätbar) munk?

Berätta också gärna varifrån i landet du kommer.

*Nej här blir det inga barn gjorda!*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 09:15:33:
    För dig alltså. Om du säger ordet "munk" i samband med något man kan äta, vilket av alternativen menar du då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 09:18:41:
    Själv säger jag munk om det som andra skulle kalla en kokosboll. Jag kommer från Göteborg, bor numera i Jönköping. Min sambo trodde jag skämtade, sen trodde han att det var något som jag hittat på själv... Men: sv.wikipedia.org/wiki/Munk_%28bakverk%29

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 09:23:10:
    Kan också tillägga att för det friterade bakverket säger jag bara donut. Känns helfel att säga munk om det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en (ätbar) munk?
  • Nicke

Jepp. ;)

Zimlis skrev 2007-05-22 14:33:53 följande:
    Niklas: ja jag säger ju det.. Nummer 1 är en munk
  • Nicke

Över 300 personer håller som tur är med. ;)

• Zimlis

Vi har väl helt enkelt bloivit lite amerikaniserade, är väl inget ovanligt fenomen i landet Sverige?? Eller va..

• salt

Märker att det dyker upp kokosbollar här och var i diskussionen. En "kokosboll" är vad som tidigare kallades "negerboll" rullad i kokos. Har inget vitt skum i sig alls! Gjord på smör, havregryn och socker, rullas med fördel på hemmaplan och äts upp i samma minut den är klar

• DenÖdmjukaHögtÄlskadeGmoll

Smultring!

Våga Vägra Vara Viktig
  • Zimlis

kokosBOLL = chokladboll (negerboll)

kokosTOPP = gräddbulle, mums-mums

• Änglagård

Håller inte med Zchimla med fler ang ....cocosboll....det finns både cocosbollar och cocostoppar med vitt skum i. Man kan ju inte kalla en rund cocosboll för topp, då den inte är toppig. Det är bara de toppiga skumbullarna som ska kallas topp tycker jag och de andra heter cocosboll.
    Cocosboll är inte samma sak som negerboll. Negerboll är negerboll eller även kallat chokladboll. // Ängla

• salt
    Zimlis skrev 2007-05-22 14:36:58 följande:
    kokosBOLL = chokladboll (negerboll)kokosTOPP = gräddbulle, mums-mums
    Zchimla: Det är svårt att hålla med dig när du bara har hälften rätt. *konfunderad* Hur ska jag göra nu? Måste jag hem och trilla kokosbollar också?
  • The Fairy
    salt skrev 2007-05-22 14:24:19 följande:
    The Fairy skrev 2007-05-22 14:19:11 följande:
    *chockad* Är du säker!? Känner mig helt vilsen nu Jag som alltid trott att "min" mariabulle är en mariabulle! Man vänta lite nu... är du en av dem som tror att en donut är en munk?
    salt skrev 2007-05-22 14:29:44 följande:
    The Fairy skrev 2007-05-22 14:19:11 följande:
    *chockad igen* du är ju från Göteborg och det enda talfel du har är att du kallar donut flottyrring! Nu blir jag ju tvungen att köpa 2 av "mina mariabullar", 2 av "dina mariabullar" OCH Lilla Lis wienerbröd.Ingen middag idag då
    Är inte hundra, det var den beskrivningen jag hittade när jag googlade lite... Visste inte ens om att Mariabullar fanns!

Tror jag hänger på på att äta 2 av "mina mariabullar", 2 av "dina mariabullar" OCH Lilla Lis wienerbröd till middag, samt en (Göteborsk)munk till efterrätt!
Svar på tråden Vad är en (ätbar) munk?