• Lilla Li

Vad är en (ätbar) munk?

Berätta också gärna varifrån i landet du kommer.

*Nej här blir det inga barn gjorda!*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 09:15:33:
    För dig alltså. Om du säger ordet "munk" i samband med något man kan äta, vilket av alternativen menar du då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 09:18:41:
    Själv säger jag munk om det som andra skulle kalla en kokosboll. Jag kommer från Göteborg, bor numera i Jönköping. Min sambo trodde jag skämtade, sen trodde han att det var något som jag hittat på själv... Men: sv.wikipedia.org/wiki/Munk_%28bakverk%29

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 09:23:10:
    Kan också tillägga att för det friterade bakverket säger jag bara donut. Känns helfel att säga munk om det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en (ätbar) munk?
  • Zimlis
    Lilla Li.. *slurp* wienerbröd.. *dreglar* Hmm beslutsångest
  • salt

The Fairy skrev 2007-05-22 14:19:11 följande:

Mariabulle = Petit-choubulle (luftfylld bakelse) fylld med vaniljkräm, hallonsylt och vispgrädde.
    *chockad* Är du säker!? Känner mig helt vilsen nu Jag som alltid trott att "min" mariabulle är en mariabulle!

Man vänta lite nu... är du en av dem som tror att en donut är en munk?
  • KarJac

Alternativ 2, kommer från Göteborg

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it keeps its brain.
  • Amacor

Det första alternativet är det enda som för mej är en ätbar munk =)
    Är född och uppvuxen i Sthlm men numer bosatt i Eskilstuna

• salt

The Fairy skrev 2007-05-22 14:19:11 följande:

Mariabulle = Petit-choubulle (luftfylld bakelse) fylld med vaniljkräm, hallonsylt och vispgrädde.
    *chockad igen* du är ju från Göteborg och det enda talfel du har är att du kallar donut flottyrring! Nu blir jag ju tvungen att köpa 2 av "mina mariabullar", 2 av "dina mariabullar" OCH Lilla Lis wienerbröd.

Ingen middag idag då
  • Änglagård

Hejsan!

Jag säger munk till såna frityrgrejer med sylt eller vaniljkräm i. Jag är född i stockholm men uppväxt i Dalarna. Bor numera i Göteborg och här säger många munkar till typ "mums-mums" å såna cocosbollar. Det kan lätt bli förvirrande, då två personer säger samma ord om två helt skilda saker.

Kan berätta om en sån grej från mitt tidigare jobb. Jag skulle precis gå på rast när en annan ur personalen säger till mig: Det finns munkar i fikarummet!! Åh gud vad gott tänkte jag och tänkte givetvis på en sån där god med sylt i. Kommer ner till fikarummet och letar som en galning efter munkarna. Det enda jag ser som finns där är 2-3 lådor med cocostoppar i som stått där i flera dagar. Jag frågar en annan ur personalen: vart ligger de där munkarna som "******" pratade om???

Men herreguud de ligger ju där på bordet, ser du de inte? säger då personen. Jag tittar återigen på bordet och tror att jag blivit fullkomligt galen eller nästintill blind.
    -NEeeej! jag ser de inte, det finns ju inga munkar där! svarar jag.

Då rusar hon fram å pekar argt på cocostopparna och ryter: Här ligger de ju för guds skull!!

Men det där är ju inga munkar, det där är ju cocostoppar säger jag då.

Så jo nog kan missförstånd uppstå allt. Tror att det är typiskt Göteborgskt att säga munkar om fel sak. Som mkt annat som Göteborgarna säger helt galet om, btw.... // Ängla

• Nicke

Finns inget som heter donut i Sverige. :)
    Det är ett påhitt som används i vissa delar i Sverige.
    Donut kommer från Doughnut som betyder munk.
    Munk i sin tur är nr 1 i omröstningen. ;)

Zimlis skrev 2007-05-22 14:30:05 följande:
    men en donut är en munk :-d
  • Änglagård

Munk kan vara både hela bullar med socker på med fyllning i ..typ sylt eller vaniljkräm OCH munkar med hål i...s.k donouts. Båda två är munkar i vilket fall. // Ängla

• Zimlis

Niklas: ja jag säger ju det.. Nummer 1 är en munk

Svar på tråden Vad är en (ätbar) munk?