• Lilla Li

Vad är en (ätbar) munk?

Berätta också gärna varifrån i landet du kommer.

*Nej här blir det inga barn gjorda!*
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 09:15:33:
    För dig alltså. Om du säger ordet "munk" i samband med något man kan äta, vilket av alternativen menar du då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 09:18:41:
    Själv säger jag munk om det som andra skulle kalla en kokosboll. Jag kommer från Göteborg, bor numera i Jönköping. Min sambo trodde jag skämtade, sen trodde han att det var något som jag hittat på själv... Men: sv.wikipedia.org/wiki/Munk_%28bakverk%29

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-22 09:23:10:
    Kan också tillägga att för det friterade bakverket säger jag bara donut. Känns helfel att säga munk om det!
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är en (ätbar) munk?
  • Zimlis

Jag är allt bar på att förvirra haha Men själv säger jag inte ens kokostopp/boll för JAG säger gräddbulle

• Lilla Li

"Zimlis skrev 2007-05-22 14:47:24 följande: bra är jag" :D:D:D Helrätt!

*Nej här blir det inga barn gjorda!*
  • Havsjungfrun

Munk=En gräddbakelse av choklad- eller kokosdoppat äggviteskum med kex i botten.

• Skummis

Munk = runt friterat bakverk m hål i mitten vänd i socker
    Donut = runt friterat bakverk m eller utan hål med choklad el kola el dylikt ovanpå. De utan hål har fyllning såsom sylt el vaniljkräm
    Kokosboll = äggviteskumsboll doppad i choklad med kokos på, med el utan kex i botten

Sådära ja - då redde vi ut begreppen! Är från Linköping.

• Helene m Olivia o Sigrid

Konditorn svarar:

Munk = runt friterat barkverk med hål! (utan hål är det en syltmunk, äppelmunk eller vaniljmunk!)

Donut = de färdiga munkarna som finns på caféer och dyl. ofta med nån topping (typ nåt glasyrliknande och strössel)

Kokostopp/boll = med skum, med eller utan kexbotten.

Negerboll = boll med havregryn, smör, kakao, kaffe, socker, rullad i pärlsocker eller kokos.

Gräddbakelse = en bakelse med grädde och ev bär osv på!

Gräddbulle = finns inte!

• kidA

friterade grejen m socker på.

busbebis i magen i v 28 o busungar hemma födda -06 o -00
Svar på tråden Vad är en (ätbar) munk?