• Malia75

Elaka namn

Ibland funderar jag på hur föräldrar tänker (eller inte tänker).
    Vissa namn är ju som gjorda att mobbas för!

Tänk att heta Ängla/Tindra och vara en svarthårig arg tonåring...kul.
    Eller heta Myra och vara lång och överviktig...kan nog bli många taskiga skämt där. (Eller att vara kortväxt, lika illa!)

Jag tycker att Bror och Sten är konstiga namn också men inte lika mobbningsbenägna.

Jag hade innan jag gifte mig ett efternamn som inbjöd till MÅNGA öknamn så jag vet hur det känns.

Jag vet, nu får jag ducka...men jag tycker det var intressant att se om det finns fler som reagerar som jag?

• Svar på tråden Elaka namn
  • Omeega

Loke2002: ja det är väl nåt super namn som ABSOLUT inte går att mobbas för Flört

Loke...fint namn!

• Loke2002

Omeega: ja man kan ju nästan tro det!!! Tack så mycket

• Camilla85

Jag tänker också sådär när jag funderar på namn till mitt blivande barn... Man vill ju ha ett namn som "passar" både som lite och stor! Vissa namn kan man bara inte döpa sina barn till... =)

• Malia75

Två små paddlar och en svans skrev 2007-05-24 08:09:58 följande:

Självklart inte så snällt att ge en liten bebis samma namn som en massmördare (Saddam) Men att antyda att det skulle vara elakt att döpa sina döttrar till Ängla och Tindra, det tycker i alla fall jag är att överdriva!
    JAG tycker det är konstiga namn, men smaken är som baken.
  • Malia75
    Loke2002 skrev 2007-05-24 08:16:00 följande:
    Malia75: Hur kan man säga att vissa namn är gjorda för att bli mobbade?? Då undrar jag, vad du tänker döpa ditt barn till???
    Vet inte än. Blir något inte för vanligt och inte för konstigt.
  • Malia75
    Omeega skrev 2007-05-24 08:22:24 följande:
    Herregud! Man lär väl få döpa sitt barn till det man tycker är fint! Punkt slut!
    Vem har sagt något annat? Smaken är olika helt enkelt.
  • Mary the fairy

Trots, som vissa redan skrivit, att barn kan bli mobbade för PRECIS vad somhelst så tycke jag att man ska tänka till en eller två gånger över namnet som man vill ge till sitt barn. Ett starkt och självsäkert barn kanske klarar att heta precis vad som helst, för då blir namnet "tufft" och "häftigt" i andras ögon. Ett blygare barn kanske har svårare att leva med ett väldigt annorlunda namn. När barnet får sitt namn har man ju ingen aning om hur barnet kommer att utvecklas och uppfattas av omgivningen så då kanske det kan vara bra att utgå från nåt mittemellan om ni förstår hur jag tänker.

Som många redan skrivit så tror jag inte att just Tindra eller Engla kommer uppfattas så udda i framtiden eftersom många döps till det. Dock kanske man ska fundera lite extra över riktigt annorlunda namn som solstråle etc. Samt fundera lite extra om man vill döpa sina barn till namn som rimmar på vissa saker, tex Britta (fitta), Ulla (knulla), Nora (hora)osv... Nora tycker jag är ett kalasfint namn (o jag förstår att många heter det!) men somsagt vissa barn kanske blir retade för det...

• MansonDust

Herregud. Då tycker jag synd om alla som heter Emil, för då tänker man ju bara på ungar som gör dumma saker.
    Och Lotta kan man ju inte heta, för det är också en bråkig unge.

Stackars baaaaarn.

• jempagirl

Jag vet en som hade en pojk som hette Bobo, jättesöt som barn. Idag är han väll runt 20-25 år.

• Fröken Inga

Jag heter Frida men har aldrig blivit kallad för frida slida. Gunnar, gräsmattan, mini, IG och töntjävel har jag dock blivit kallad. Har förmodligen blivit kallad för mycket mer men det är de namn jag själv hört eller fått skrivet  på mitt skåp i skolan.

När man är över femton vårar finns inga känslor kvar...
Svar på tråden Elaka namn