• Tjofsen

Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?

Helt ovidkommande kanske, men jag blir så förundrad över hur dåligt folk stavar nu för tiden. Vissa fel kan jag absolut förstå att det blir när man är upprörd, stressad eller att fingrarna helt enkelt lever sitt egna liv ibland. Själv skriver jag fortare än jag tänker så ibland blir det liksom lite bokstäver som flyttar runt.

Men det är inte dem jag menar. Det handlar om dem som skriver "talspråk" så det sjunger om det och dessutom skriver allt i ett och samma stycke. Det är otroligt många som inte kan stava ens ordet "positivt" utan skriver "possetivt".

När det blir för många stavfel så får jag uppriktigt ont i ögonen.

Jättejobbigt att läsa en text som sitter ihop hela vägen i trådstarten.

Vet att vissa har dyslexi eller helt enkelt svårt att stava vissa ord. Men jag tror inte att det är alla "felstavare/ihopskrivare" som har nåt sånt.

HJÄLP MIG ATT FÖRSTÅ!

• Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?
  • imperia72
    Tjofsen skrev 2007-05-29 20:12:58 följande:
    imperia 72: du är ju JÄTTEDUKTIG. Hurra hurra
    Tack
  • mintchocolate

Vad anser du om "de" och "dem"?

Att folk har svårt att stava stör jag mig inte på, då det oftast inte är deras fel.
    Visst kan det vara jobbigt att läsa en text där man inte förstår så mycket, men då har man ett val. Helt enkelt strunta i att läsa texten.

På ett forum eller via sms tycker jag ärligt talat inte att språket är så viktigt. Nu tänker jag på de som slarvar med flit. Att skriva "e" istället för "är" här på fl, spelar väl ingen roll?
    Däremot ska det ju inte går till överdrift, det ska ju självklart vara läsbart också.

• RadixLecti

Tror det mycket är MS Words fel. Rättstavning i all ära, men när den gjorts på engelska av engelsktalare och sedan översatts blir det lätt så att särskrivningar uppkommer. Sen... varför bemöda sig om att lära sig stava när datorn sköter det åt en?

Trist, kan man tycka, men det är utveckling det med. Språket förändras ständigt. Skönt det, att slippa "ehuru" och "äro".

Inbillar mig också att det beror på att folk inte läser lika mycket längre. Annat än blaskor som aftonbladet, som ju själv är en grogrund för särskrivningar och felstavningar.

• Tjofsen
    mintchocolate: jag har ingen direkt åsikt om de och dem....men jag brukar skriva dem och hoppas mest att det är rätt tillfälle. Eller...jo, jag har nog en åsikt...jag anser att man ska skriva:

- Jag såg dem på gatan
    - De ville att jag skulle..
    - Jag ska fråga dem...
    - Det är inte dem som ska svara....
    - Det är dem jag pratar om....
    - De har rätt!

Dom skriver jag sällan. Fult ord. Eller gör jag det?????? Rätta mig gärna!
  • RadixLecti

Just det; antagligen har det faktum att vi blivit mer globala av oss en rätt rejäl inverkan också. Mer än 2/3 av tiden jag tillbringar vid datorn läser och skriver jag på engelska. Faktum är att alla utom två forum jag besöker är engelskspråkiga, och jag ska ärligt säga att när jag börjar bli trött har jag svårigheter att ställa om hjärnan från att tänka på engelska till att tänka på svenska.
    Minst lika ofta som jag översätter ett ord från svenska till engelska i ett engelskt forum kan jag sitta och översätta ett engelskt ord till svenska för att det var det enda jag kunde komma på.

• Iramiram

imperia! Jag är mkt intresserad av just läs-och skrivsvårigheter. Jag är snart färdig lärare. Just detta att kalla någon ordblind, som några har kallat dig. Du kallar ju dig själv det iaf. Det är ett så negativt uttryck, så många använder bara ordet läs- och skrivsvårigheter.

Det är ju inte ett statiskt tillstånd. Med envishet och om man tycker att det är meningsfullt kan man öva upp denna färdighet. detta är ju du ett bra exempel på. Det är antagligen mycket svårare för dig än för mig, men du uttrycker dig alldeles utmärkt, kanske för att detta är ett meningsfullt sammanhang, att diskutera saker med andra människor. Mycket utvecklande!

Det är därför det behövs utbildade svenskalärare, för att utveckla alla elevers skriv- och läskunnighet på bästa möjliga sätt. Eftersom det krävs att man gör på olika sätt beroende på hur eleven lär sig, måste man ha en arsenal av metoder.

• mintchocolate

Eftersom denna tråd handlar om stavning, kanske det blir att man granskar den soms krivit det lite extra. Omedvetet!

"Men det är inte dem jag menar. Det handlar om dem som skriver "talspråk"..."

Jag är lite osäker, men jag tror att det ska vara "de" i dessa meningar i din TS.
    Någon som är mer säker?

• Xarisma

TS: Korrekt svensk skrivning är: Varför stavar folk så illa, inte dåligt

• RadixLecti
    Tjofsen skrev 2007-05-29 20:23:39 följande:
    Det är inte dem som ska svara....-
    Det är inte de som ska svara.
  • Glamorama

Tjofsen, du borde nog hålla dig till att skriva "dom" eller lära dig att skilja på "de" och "dem". Som det är nu ser det riktigt illa ut...

Folk bryr sig väl inte så mycket om att stava och skriva rätt, helt enkelt.

Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?