• Tjofsen

Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?

Helt ovidkommande kanske, men jag blir så förundrad över hur dåligt folk stavar nu för tiden. Vissa fel kan jag absolut förstå att det blir när man är upprörd, stressad eller att fingrarna helt enkelt lever sitt egna liv ibland. Själv skriver jag fortare än jag tänker så ibland blir det liksom lite bokstäver som flyttar runt.

Men det är inte dem jag menar. Det handlar om dem som skriver "talspråk" så det sjunger om det och dessutom skriver allt i ett och samma stycke. Det är otroligt många som inte kan stava ens ordet "positivt" utan skriver "possetivt".

När det blir för många stavfel så får jag uppriktigt ont i ögonen.

Jättejobbigt att läsa en text som sitter ihop hela vägen i trådstarten.

Vet att vissa har dyslexi eller helt enkelt svårt att stava vissa ord. Men jag tror inte att det är alla "felstavare/ihopskrivare" som har nåt sånt.

HJÄLP MIG ATT FÖRSTÅ!

• Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?
  • Tjofsen

millus: Ser i din presentation att du särskriver......eller är det typsnittet som spelar ett spratt? Eller är du prat glad?

• Tjofsen

yrkes stig också............hm.........

• Iramiram

"Tjofsen"det har inte varit något krav på att lärarna ska ha ämneskompetens i svenska på låg-och mellanstadiet i cirka tjugo år. Mellan 1985-2005, tror jag att det var.

När de svenska barnens problematik med läsning och skrivning började uppdagas, togs det ett regeringsbeslut på att alla lärare oavsett inriktning måste ha svenska och matematik ( minst 10 p. nu 15 enl. det nya systemet) för att få sin lärarexamen. Detta gäller naturligtvis även för förskollärarna. Oerhört viktigt.

Tyvärr gick mina egna ungdomar hela sin skoltid med flera lärare som inte hade svenska och matematikdidaktik i sin utbildning. Har det negativt påverkat något av mina fyra barn? Omöjligt att bevisa, men jag inbillar mig det.

• miLLus

Jag har ingen aning om vad som hänt där. Firefox har stavat i min lathet åt mig och den är hur pigg som helst på särskrivningar.
    Ska nog läsa igenom det där en extra gång och sluta lata mig när jag skriver saker som ska representera mig själv

...
  • Iramiram

Jag kan faktiskt rätta mig själv lite.
    Det kan fortfarande utexamineras lärare utan dessa båda kompetenser. De som började plugga innan ht- 05, kan ta sin examen ändå, och ändå bli lärare. Frågan är hur lätt det är att få anställning för dem, bara?

Jag tror att de flesta skolor var tvungna att kompetensutveckla sina lärare iaf i ämnet svenska, efter detta regeringsbeslut.

• Mariachis

För att jag har bråttom och är allmänt bokstavsvild. Och ids inte ändra. Det är upp till folk om dom vill läsa eller ej.

• imperia72

Ja när det gäller mig så är det för att jag är ordblind (dyslektiker)
    När jag först blev medlem här så vågade jag inte svara på några trådar för jag var rädd för vad folk skulle tycka om mig när jag inte kan stava ordentligt, men efter ett tag började det klia i fingrarna och jag svarade endå.
    Jag vet att det finns enheldel som reagerar på hur jag stavar men nu struntar jag i det, jag får ju fram det jag vill och folk förstår förhoppningsvis vad jag menar, och det får vara det viktigaste

Eftersom jag var så dålig på att stava så gick min skoltid mest ut på att lära mig det, så hur man bygger meningar och sätter ihop texter och sånt har jag aldrig lärt mig så jag kör bara på

• humlan1

Jag utbildar i skrift och kommunikation på jobbet.

Blir chockad många ggr då dom jag utbildar ska göra vissa test...
    Dom sitter med mailkontakt med kunder hela dagarna och jag bävar för vad som har skickats iväg till kunderna....

Katastrofalt!!...Och med tanke på all MSN/sms skrivande med förkortningar, chattspråk mm som finns idag.......

• Tjofsen

imperia 72: du är ju JÄTTEDUKTIG. Hurra hurra

• imperia72
    Tjofsen skrev 2007-05-29 19:22:29 följande:
    Iramiram: tack för ditt inlägg. Men jag förstod inte riktigt vad du menade? Har inte lärarna haft utbildning i svenska på 20 år? Hur menar du?Jag håller inte med om att engelskan stökar till det. Hur fasen kan man stava "er bjudande" och "med tages" eller "sjuk sköterska" - med faktorn att engelskan skulle vara orsak. Du behöver inte leta källa ......häng här istället och se om man kan bli lite klokare. Ingen som reagerar över hur jag skriver...med små punkter och lite talspråk.
    Som dyslektiker så hör jag inte om det är ett eller två ord så de ord jag är osäker på så chansar jag och det blir nog en hel del fel
    Men jag sätter också väldigt ofta ihop ord till jätte långa ord, så det gämnar nog ut sig i längden

Nåt som jag har tänkt på är om ni som är jätte duktiga på svenska språket (är det ett eller två ord?) tycker att vi som inte kan det fullt ut är ointligenta?
    Jag vet att jag inte är det men är ibland räd för att man uppfattar oss som det.
Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?