• Tjofsen

Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?

Helt ovidkommande kanske, men jag blir så förundrad över hur dåligt folk stavar nu för tiden. Vissa fel kan jag absolut förstå att det blir när man är upprörd, stressad eller att fingrarna helt enkelt lever sitt egna liv ibland. Själv skriver jag fortare än jag tänker så ibland blir det liksom lite bokstäver som flyttar runt.

Men det är inte dem jag menar. Det handlar om dem som skriver "talspråk" så det sjunger om det och dessutom skriver allt i ett och samma stycke. Det är otroligt många som inte kan stava ens ordet "positivt" utan skriver "possetivt".

När det blir för många stavfel så får jag uppriktigt ont i ögonen.

Jättejobbigt att läsa en text som sitter ihop hela vägen i trådstarten.

Vet att vissa har dyslexi eller helt enkelt svårt att stava vissa ord. Men jag tror inte att det är alla "felstavare/ihopskrivare" som har nåt sånt.

HJÄLP MIG ATT FÖRSTÅ!

• Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?
  • paradise nanny

ja det kan ju undra...

• Wööörmi

Hur som helst så läser jag allt.
    tycker inte att det är några problem.
    när folk skriver "oxå" så låter det ju lika om man uttalar i princip..

Det är ju upp till var och en om man vill läsa eller inte,
    men det är ju omöjligt att få alla här inne att ändra på det.

vill lyckas så vårt frö som får min mage att växa :D
  • miLLus

Handen på hjärtat så har jag ibland svårt att läsa texter som är så pass illa stavade som tex Tjofsens inlägg (som jag hoppas var för att visa en poäng".

"Sånt" är dock ett intressant fenomen, när jag studerade skrev man nämligen "sådant"

...
  • Tjofsen

miLLus: Shit va svårt ditt nick var att skriva. Måste starta en ny tråd snart om varför folk väljer att ha de mest krångliga nicken som finns.

Hur vågar du säga att jag skrev så för att visa en poäng *ASG*

• miLLus

millus är väl inte så svårt Förvånad (du behöver ju inte ha stora bokstäver på L'en Flört)

...
  • Iramiram

Det ligger mycket i vad många har skrivit här. Om man nu utgår ifrån en elev som har svenska som modersmål, och därför kan bortse ifrån den problematiken med stavning kontra det verbala språket, så har man också funnit på att lärarna i den svenska skolan faktiskt inte har haft utbildning i ämnet svenska på 20 år.

Nu är det obligatoriskt sedan något år tillbaka, men det skulle också kunna vara en orsak.

Särskrivningarna skylls ( om jag kommer ihåg rätt) på att Engelskan spökar till det för ungdomarna. Rätta mig gärna om jag har fel. Jag orkar inte kolla i mina "källor".

• Tjofsen

Men *GAH* ....jag trodde jag slaviskt var tvungen att skriva EXAKT som du har stavat i nicket.....

Då så.....millus, millus, millus. Lättare. Tack!

• Tjofsen

Iramiram: tack för ditt inlägg.

Men jag förstod inte riktigt vad du menade? Har inte lärarna haft utbildning i svenska på 20 år? Hur menar du?

Jag håller inte med om att engelskan stökar till det. Hur fasen kan man stava "er bjudande" och "med tages" eller "sjuk sköterska" - med faktorn att engelskan skulle vara orsak.

Du behöver inte leta källa ......häng här istället och se om man kan bli lite klokare.

Ingen som reagerar över hur jag skriver...med små punkter och lite talspråk.

• Giz the wiz

kan bara svara för mej själv: dyslexi.
    fast jag skriver inte tätt utan snarare för många stycken

Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?