• Tjofsen

Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?

Helt ovidkommande kanske, men jag blir så förundrad över hur dåligt folk stavar nu för tiden. Vissa fel kan jag absolut förstå att det blir när man är upprörd, stressad eller att fingrarna helt enkelt lever sitt egna liv ibland. Själv skriver jag fortare än jag tänker så ibland blir det liksom lite bokstäver som flyttar runt.

Men det är inte dem jag menar. Det handlar om dem som skriver "talspråk" så det sjunger om det och dessutom skriver allt i ett och samma stycke. Det är otroligt många som inte kan stava ens ordet "positivt" utan skriver "possetivt".

När det blir för många stavfel så får jag uppriktigt ont i ögonen.

Jättejobbigt att läsa en text som sitter ihop hela vägen i trådstarten.

Vet att vissa har dyslexi eller helt enkelt svårt att stava vissa ord. Men jag tror inte att det är alla "felstavare/ihopskrivare" som har nåt sånt.

HJÄLP MIG ATT FÖRSTÅ!

• Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?
  • Iramiram

"Imperia". Jag vet inte om du kan se om du stavar rätt eller fel, men vad jag vet finns det inget stavningsprogram på FL, så du har skrivit utan hjälp. Jag antar att det kräver mycket energi av dig, och du upplever det som plågsamt. Att ha mycket i huvudet som man inte hinner pränta ned i samma takt är frustrerande.
    Det du har skrivit här i tråden har då inte många fel. Du har en god meningsuppbyggnad, få stavfel och få särskrivningar. Alltså ungefär som de flesta.

Jag antar att du tar hjälp av tekniken redan. Bandspelare så du kan tala in vad du har i huvudet, innan du skriver ned det och ev. talböcker för att bygga upp ordförrådet är jättebra.

• Iramiram

"RadixLecti"

Haha! Jag försöker lägga av med de där " D" :na, men det går automatiskt ibland. Lite väl högtravande kanske, hehe. Jahaja, skitstövel... äru bonne, eller? Lättare att stava till än Radixlecti iaf!

• NoMatter

Det är egentligen inte alls konstigt att folk stavar illa idag. Läs en tidning eller ett reklamblad eller gå runt i en affär och kolla hur det ser ut. Man undrar om folk blir anställda efter konsten att stava dåligt.
    Jag och min son brukar roa oss med att kolla stavningen på reklamskyltarna i "vår" affär och säkert 70-80% är felstavade. Vi har konstaterat att svenska språket inte ligger så högt på prioriteringen att bli anställd i den affären.

Jag använder mig av ordet dom, eftersom jag är lat och inte riktigt orkar tänka till om det ska vara de eller dem, men numera får man ju använda ordet dom i svenska språket, vilket man inte fick när jag gck i skolan.

Språk ändrar sig ju över tid, på gott och ont, men alla dessa underliga avstavningar och felstavningar kan nog aldrig bli rätt Många avstavningar i tidningar skylls ju på tekniken men frågan är om den som matar in orden i datorn är kunnig i språket?

• imperia72
    Iramiram skrev 2007-05-29 21:08:40 följande:
    "Imperia". Jag vet inte om du kan se om du stavar rätt eller fel, men vad jag vet finns det inget stavningsprogram på FL, så du har skrivit utan hjälp. Jag antar att det kräver mycket energi av dig, och du upplever det som plågsamt. Att ha mycket i huvudet som man inte hinner pränta ned i samma takt är frustrerande. Det du har skrivit här i tråden har då inte många fel. Du har en god meningsuppbyggnad, få stavfel och få särskrivningar. Alltså ungefär som de flesta. Jag antar att du tar hjälp av tekniken redan. Bandspelare så du kan tala in vad du har i huvudet, innan du skriver ned det och ev. talböcker för att bygga upp ordförrådet är jättebra.
    Åhh vad skönt Jo jag läser igenom det jag har skrivit minst två gånger innan jag skickar iväg det och hittat på så sätt en heldel fel
    Jag har en diktafon som jag använder när jag skriver "viktiga" meddelanden.
    För mig fungerar vanliga böker bra så det använder jag mig av.
    Jag har blivit mycket bättre på stavningen de senaste fem åren, sen jag skaffade mig dator och är ute på nätet, teknikensunder
  • Tjofsen

imperia72: Du måste vara en av dem som ÄLSKAR rättstavningshjälpen i word. *fniss*

• Tjofsen

En fråga till

När folk har _ mellan orden, är det för att förstärka ordet eller varför?

• Tussan05

Jag är också förstummad över hur dåligt många stavar! Särskilt yngre. Min lillebror och lillasyster stavar extremt dåligt, och det på vanliga "vardags ord". Ett par exempel: länKtar, kukling, ochså mm. (kommer inte på fler men det är MÅNGA!

Tycker skolan är dålig på rättstavning!

• imperia72
    Tjofsen skrev 2007-05-30 10:42:12 följande:
    imperia72: Du måste vara en av dem som ÄLSKAR rättstavningshjälpen i word. *fniss*
    det är min bibel
  • Glamorama

"_" är istället för Caps lock, eftersom stora bokstäver ger ett ganska otrevligt intryck på internet. Meningen är väl att det ska symbolisera ett understruket ord.

• Tjofsen

VAD menar du att STORA bokstäver ger dåligt INTRYCK????? *fniss* som om man skriker? Jag brukar feta eller kursivera om jag vill förstärka....eller så skriver jag stort när jag vill förhöja dramatiken lite.

• Iramiram

Du är fantastiskt duktig "Imperia"!. Blod, svett och tårar lönar sig alltså! Du är en god förebild för alla de som har läs-och skrivsvårigheter.

Flera av mina blivande lärarkollegor har också vad man kallar dyslexi, och de har försökt att förklara för mig hur de tänker i bilder och färger istället för bokstäver.

Det där med _ hade jag ingen aning om.

• Iramiram

Du är fantastiskt duktig "Imperia"!. Blod, svett och tårar lönar sig alltså! Du är en god förebild för alla de som har läs-och skrivsvårigheter.

Flera av mina blivande lärarkollegor har också vad man kallar dyslexi, och de har försökt att förklara för mig hur de tänker i bilder och färger istället för bokstäver.

Det där med _ hade jag ingen aning om.

• RadixLecti
    Iramiram skrev 2007-05-30 19:44:39 följande:
    Hmm, jag tänker inte heller med bokstäver... tänker med neuroner
    Kanske har dyslexi jag också? Vet att jag skrev som en kratta i lågstadiet. KAN bero på att min lärare hade fått Belsebub himself att kuta iväg med svansen mellan benen skrikande, men jag vet att det var en massa "stube", "jhärta" och "soll".
  • Iramiram

Neuroner är faktiskt lättare att tänka med,hehe.

• RadixLecti

I vilket fall som helst har dyslektiker en valid orsak till att inte stava korrekt, men vad jag irriterar mig på är de som säger: "Äh, stava. Orka!"

Slöhet, kort och gott. Antagligen samma slags människor som inte skulle känna igen en bok om den så kröp upp och bet dem i baken med pärmarna.

Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?