• Tjofsen

Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?

Helt ovidkommande kanske, men jag blir så förundrad över hur dåligt folk stavar nu för tiden. Vissa fel kan jag absolut förstå att det blir när man är upprörd, stressad eller att fingrarna helt enkelt lever sitt egna liv ibland. Själv skriver jag fortare än jag tänker så ibland blir det liksom lite bokstäver som flyttar runt.

Men det är inte dem jag menar. Det handlar om dem som skriver "talspråk" så det sjunger om det och dessutom skriver allt i ett och samma stycke. Det är otroligt många som inte kan stava ens ordet "positivt" utan skriver "possetivt".

När det blir för många stavfel så får jag uppriktigt ont i ögonen.

Jättejobbigt att läsa en text som sitter ihop hela vägen i trådstarten.

Vet att vissa har dyslexi eller helt enkelt svårt att stava vissa ord. Men jag tror inte att det är alla "felstavare/ihopskrivare" som har nåt sånt.

HJÄLP MIG ATT FÖRSTÅ!

• Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?
  • RadixLecti
    mintchocolate skrev 2007-05-29 20:27:34 följande:
    Eftersom denna tråd handlar om stavning, kanske det blir att man granskar den soms krivit det lite extra. Omedvetet!"Men det är inte dem jag menar. Det handlar om dem som skriver "talspråk"..."Jag är lite osäker, men jag tror att det ska vara "de" i dessa meningar i din TS. Någon som är mer säker?
    Nä, dem i första meningen, men de i andra. Halvrätt.
  • mintchocolate
    RadixLecti skrev 2007-05-29 20:30:34 följande:
    Nä, dem i första meningen, men de i andra. Halvrätt.
    Pinsamt!
    Jag som brukar kunna skilja på "de" och "dem" ananrs. Såg även att det skulle vara "de" i denna mening:

"Det är inte dem som ska svara...."
  • RadixLecti
    Iramiram skrev 2007-05-29 20:27:12 följande:
    imperia! Jag är mkt intresserad av just läs-och skrivsvårigheter. Jag är snart färdig lärare. Just detta att kalla någon ordblind, som några har kallat dig. Du kallar ju dig själv det iaf. Det är ett så negativt uttryck, så många använder bara ordet läs- och skrivsvårigheter.Det är ju inte ett statiskt tillstånd. Med envishet och om man tycker att det är meningsfullt kan man öva upp denna färdighet. detta är ju du ett bra exempel på. Det är antagligen mycket svårare för dig än för mig, men du uttrycker dig alldeles utmärkt, kanske för att detta är ett meningsfullt sammanhang, att diskutera saker med andra människor. Mycket utvecklande!Det är därför det behövs utbildade svenskalärare, för att utveckla alla elevers skriv- och läskunnighet på bästa möjliga sätt. Eftersom det krävs att man gör på olika sätt beroende på hur eleven lär sig, måste man ha en arsenal av metoder.
    Det går att ordna själv också. Min lärare i lågstadiet var en mobbande sadist med en pedagogik från stenåldern. ungarna (vi) var vettskrämda för att behöva svara på hennes frågor; svarade vi fel blev vi hånskrattade åt.
    Läste mycket och la märke till hur språket var utformat.

Engelskan lärde man sig från TV. Har fortfarande inte haft en lärare jag inte rättat oftare än läraren rättat mig.
  • LaFontaine

Med gårdagens Svenska dagbladet följde ett reklamblad från Elgiganten. I denna kan man bland annat läsa om en förstärkare som finns i färgen SVART PIANO LACK. Man får också veta att i DAGS LÄGET är HD-tv bra. Om man köper en högtalare till en Ipod medföljer EN UPPLADDNINGSBAR LITIUMION BATTERIER.

Vad ska man säga? Jag blir alldeles matt av att läsa den här typen av felskriviningar i ett reklamblad. Nu vet jag i alla fall var jag inte ska handla fler gånger...

• taksi

mintchocolate: Ja, jag känner mig nästan säker på att det ska vara "de" i sista meningen i exemplet "...dem som skriver..." Precis som i "- Det är inte dem som ska svara...." Där ska det så klart också stå just "de".

Tjofsen: jag tycker det är jättesvårt att läsa just "talspråk" i skrift. Däremot skriver jag ofta "dom" av nån anledning. Vet inte riktigt varför.

• Xarisma

Ska man vara ännu mer petig bör man skriva: Hur kommer det sig att folk stavar så illa?

• underbara Ester

Ja, usch det ser illa ut!

Jag är iofs mer förundrad över att det är så många som skriver med en miljon frågetecken. Ska det innebära en ytterligare grad av förvåning för vart extra frågetecken?

(¯`°?.¸ ღ Underbara Ester ღ ¸.?°´¯)
  • Glamorama

Ja, jag tror att det faktiskt är ökad förvåning för varje frågetecken... Hm.

underbara Ester skrev 2007-05-29 20:37:57 följande:

Ja, usch det ser illa ut!Jag är iofs mer förundrad över att det är så många som skriver med en miljon frågetecken. Ska det innebära en ytterligare grad av förvåning för vart extra frågetecken?
  • Iramiram

"Att lära sig stava rätt" tycker jag är viktigt. Men träffar man på en elev, som mödosamt hankar sig fram ord för ord, så är det ju inte stavningen man klankar ned på direkt. Flytet måste finnas först (lågstadiet). Har också mycket med självförtroendet att göra. Att läsa böcker är väldigt bra, då lär man sig hur blockorden ska se ut. Det går automatiskt, om man gör detta rätt.

När man har läs- och skrivsvårigheter hävdar forskarna olika saker, men de flesta verkar tycka att det krävs en mer systematisk regelinlärning då. Färdighetsträning alltså.

Svar på tråden Varför stavar folk så dåligt och varför all text ihop utan stycken?