• barnensrätt

Förbannat TRÖTT på ungarnas Dagis!

Jag har just (återigen) varit på dagis, då dom ringde jobbet och meddelade att sonen åkt på ögoninflammation, "han kunde knappt se, ögat var helt igentäppt" hette det...

Kommer dit och möts av en sprudlande glad kille som åkt på en vagel i ögat, men hans öga var INTE igentäppt, han kunde utan problem se..
    Jag har ju då aldrigt hört att en vagel är smittsam, undrar vad försäkringskassan säger om man ringer och sjukskriver sig för en liten vagel?!!

Det här är inte första gången sånt här händer, jag har tidigare blivit inringd pga. "att lilleman inte är sig lik" Vad 17 det nu betyder??
    Jag hämtade såklart, inget fel på honom alls!!
    En annan gång ringdes det för då hade dom tempat honom precis då han vaknat från vilan, han hade då 37,5.
    HALLÅ?!! Är det feber? På ett nyvaket barn?
    Alltså inget fel den gången heller.

Och innan jag började lämna hans astmamedicin (förskylningsastma) så ringdes det JÄMT över hans hosta osv... Saken är dock den att dom har ALDRIG behövt ge hon av medicinen nu när dom har den.

Blir sååå j*kla trött bara, här har man precis börjat ett nytt jobb, och dom ringer som idioter för ingenting!!

Vet inte riktigt vad jag ville med inlägget, behövde nog bara häva ur mig, man kan ju hoppas att "fröken" kanske finns här på Fl och känner sig J*VLIGT träffad!

-Jag vet att du vet att jag vet att du vet att jag vet-
  • Svar på tråden Förbannat TRÖTT på ungarnas Dagis!
  • Fröken J

Mattemammamn:

Ja, de flesta ögoninflammationer beror på virus, oftast vanligt förkylningsvirus, men det betyder inte att de inte är smittsamma, snarare tvärtom.

På sjukvårdsupplysningen (se länk nedan) rekommenderas barn med kraftig ögoninflammation stannar hemma från förskolan, har man lättare inflammation kan man dock gå.

På förskolan där jag jobbar ser vi det som önskvärt att barn med ögoninflammation är hemma pga omsorg om de andra barnen. Barnen smittar varandra väldigt lätt eftersom de leker nära varandra, gnor sig i ögonen och tar sedan på leksaker som andra barn använder osv. Vi kan dock inte KRÄVA att barn med lätt ögoninflammation är hemma vilket vi också upplyser föräldrarna om. På samma sätt är det önskvärt att barn med magsjuka syskon är hemma även om det inte heller är något vi kan kräva.

Ang tråden i övrigt kan jag bara säga att det handlar om allmäntillstånd och sunt förnuft om barnet kan vara på förskolan. Vi har inte ens en febertermometer på mitt jobb, märker vi att ett barn är trött och hängigt avvaktar vi nån timme och ringer sedan och rådgör med föräldrarna. De enda gånger vi kräver hämtning är vid magsjuka och annan uppenbar sjukdom.

Ang medicinering kan man hos oss inte kräva att vi ska ge medicin. Vi försöker dock vara så tillmötesgåënde som möjligt men vid allvarligare fall (typ svår allergi, diabetes mm) går det via rektorn som i samråd med personal kommer överens hur man ska agera. Själv har jag dock gett både allergimedicin och insulin i förskolan.

Tänk dock på att vi månar om hela barngruppens bästa. Barn med mittsamma sjukdomar drabbar hela barngruppen, deras familjer och även personalen (sjuk personal drabbar i sin tur barngruppen), därför är vi väldigt måna om att sjuka barn hålls hemma och är man tveksam är det faktiskt också bättre att barnet hålls hemma en dag extra. Däremot ska vi självklart heller inte ringa hem barn i onödan.

• Suskiv

Förra veckan så ringer dagis och säger att vi ska hämta barnen för sonen är magsjuk. Vi hämtar hem en nöjd, glad och pigg grabb. Inte ett tecken på magsjuka. De får vara hemma nästa dag också för att utesluta magsjuka helt. SÅklart var de helt friska. Det visar sig att sonen bajsat en gång och varit lös i magen vilket inte är ett dugg ovanligt för att vara honom.

• Paulina f69

TS: Måste säga att jag tycker du ska strunta i den här tråden! Ödsla inte tid på att svara på en massa mothugg du får - det är ju ändå du som känner ditt barn och dig själv bäst och det viktiga är att du och förskolan hittar ett bra sätt att funka ihop. Prata med dem! Det är säkert så (som nån skrivit ovan) att olika föräldrar vill väldigt olika ang. när personalen ska ringa eller inte. De måste få veta hur du vill ha det - och du får lyssna på deras argument för att de ringer. Sen kan ni förhoppningsvis hitta ett sätt att hantera saken som både parter kan acceptera. T.ex. (med inspiration av svar här ovan) att de avvaktar en timme om det inte verkar vara nåt jätteakut, eller att de ringer och resonerar om läget utan att kräva att du ska komma på stört... Lycka till!

• Tuvelisa

TS. Håller med dig och det borde väl alla som läser tråden fatta att du inte vill att dina barn ska vara på förskolan när de är sjuka utan att problemet är att förskolan ringer när barnen inte är sjuka. TYcker att du ska prata med förskolan men när man läser andra inlägg här så får du kanske räkna med att personalen blir sur. Hoppas det löser sig!

• Fjuppan

Bara en kommentar angående detta att vara sista barnet kvar på förskolan:

Barn mår inte dåligt av att ha tråkigt ibland! Man kan inte aktivera dem hela tiden...hur sjutton ska de lära sig att klara av livet om det aldrig är tillåtet att ha tråkigt? Och hur ska man lära sig att uppskatta det roliga i livet om man aldrig får ha tråkigt?

• Lilla Prussiluskan

Personligen tycker jag att det är jättebra att de ringer från förskolan. Jag får snabbt veta hur Lilleman mår och hur vi ska göra, det har nästan aldrig varit akututryckningar! De ringer om han äter lite dåligt (det brukar vara ett tecken på att han börjar bli sjuk) men vi kan komma överens om att jag hämtar som vanligt, eller som här om dagen så ringde dem för att Lilleman hade somnat före maten så han skulle få mat när han vaknade, vi kom överens om att jag åker hem och dem ringer när han har ätit sin luch.

Kontakten fungerar oerhört bra, jag vill hellre att de ringer en gång för mycket än att man får veta att han mår lite dåligt när jag hämtar honom, då har ju dagen gått ju.

TS kanske har en dålig kontakt med förskolan, ni kanske ska prata med varandra så att du fpr lämna din syn p ådet hela och de får förklara deras rutiner, ansvar och åtaganden.

En vagel i ögat är oerhört smittsamt kan jag berätta, gör väldigt ont och det kan vara skönt att få komma hem och mysa med mamma istället för att vara i ett bullrigt rum med massa andra barn.

• barnensrätt
    Lilla Prussiluskan skrev 2007-06-03 15:10:57 följande:
    Personligen tycker jag att det är jättebra att de ringer från förskolan. Jag får snabbt veta hur Lilleman mår och hur vi ska göra, det har nästan aldrig varit akututryckningar! De ringer om han äter lite dåligt (det brukar vara ett tecken på att han börjar bli sjuk) men vi kan komma överens om att jag hämtar som vanligt, eller som här om dagen så ringde dem för att Lilleman hade somnat före maten så han skulle få mat när han vaknade, vi kom överens om att jag åker hem och dem ringer när han har ätit sin luch. Kontakten fungerar oerhört bra, jag vill hellre att de ringer en gång för mycket än att man får veta att han mår lite dåligt när jag hämtar honom, då har ju dagen gått ju.TS kanske har en dålig kontakt med förskolan, ni kanske ska prata med varandra så att du fpr lämna din syn p ådet hela och de får förklara deras rutiner, ansvar och åtaganden.En vagel i ögat är oerhört smittsamt kan jag berätta, gör väldigt ont och det kan vara skönt att få komma hem och mysa med mamma istället för att vara i ett bullrigt rum med massa andra barn.
    Jag kan meddela dig att en vagel i ögat INTE är smittsamt, detta fick jag höra då vi besökte vår familjeläkare, och han om någon borde väl veta!
    Sonen har inte brytt sig det minsta om den där lilla vageln, alla barn är olika dottern hade med säkerhet lidit av det.

När fröknarna ringer mig är det aldrig tal om att diskutera hans tillstånd, utan dom "kräver" att jag fortast möjligt kommer och hämtar... viss skillnad eller hur?!
  • ange123

När min store pojk gick på dagis hade han både förkylningsastma och epilepsi och det krävdes läkarintyg för båda preparaten de skulle ge om han behövde.

• barnensrätt
    ange123 skrev 2007-06-03 16:45:51 följande:
    När min store pojk gick på dagis hade han både förkylningsastma och epilepsi och det krävdes läkarintyg för båda preparaten de skulle ge om han behövde.
    Jag har förstått att det är sådana regler i vissa kommuner, dock inte i min kommun. (Bara just "vårat" dagis Fundersam)
  • Needy

Lilla prussiluskan: Bra skrivet!!!

• mamma me tre

på vårat gamla dagis ringde dom ALDRIG!! fast min son var ledsen och SJUK vid flera tillfällen... så olika det verkar kunna vara.....

• Ameos

Klart att en vagel INTE är smittsamt!

Har för övrigt full förståelse för ts och hennes irritation!

• Trileia

Men det kan ju kanske vara svårt för dagispersonalen att avgöra om det var en vagel eller en ögoninflammation. De kanske ville ta det säkra före det osäkra för att inte riskera att andra barn blev sjuka OM det varit en ögoninflammation..

Själv har jag blivit inringd för ett rivsår på kinden. De trodde det var svinkoppor. Bara att ta lillen till BVC och kolla upp med en gång. Det var inte svinkoppor, men lika bra att kolla upp direkt och minska risken för smitta om det varit så.

(Men TS jag håller med dig.. det är väldigt irriterande för stunden)

Svar på tråden Förbannat TRÖTT på ungarnas Dagis!