• barnensrätt

Förbannat TRÖTT på ungarnas Dagis!

Jag har just (återigen) varit på dagis, då dom ringde jobbet och meddelade att sonen åkt på ögoninflammation, "han kunde knappt se, ögat var helt igentäppt" hette det...

Kommer dit och möts av en sprudlande glad kille som åkt på en vagel i ögat, men hans öga var INTE igentäppt, han kunde utan problem se..
    Jag har ju då aldrigt hört att en vagel är smittsam, undrar vad försäkringskassan säger om man ringer och sjukskriver sig för en liten vagel?!!

Det här är inte första gången sånt här händer, jag har tidigare blivit inringd pga. "att lilleman inte är sig lik" Vad 17 det nu betyder??
    Jag hämtade såklart, inget fel på honom alls!!
    En annan gång ringdes det för då hade dom tempat honom precis då han vaknat från vilan, han hade då 37,5.
    HALLÅ?!! Är det feber? På ett nyvaket barn?
    Alltså inget fel den gången heller.

Och innan jag började lämna hans astmamedicin (förskylningsastma) så ringdes det JÄMT över hans hosta osv... Saken är dock den att dom har ALDRIG behövt ge hon av medicinen nu när dom har den.

Blir sååå j*kla trött bara, här har man precis börjat ett nytt jobb, och dom ringer som idioter för ingenting!!

Vet inte riktigt vad jag ville med inlägget, behövde nog bara häva ur mig, man kan ju hoppas att "fröken" kanske finns här på Fl och känner sig J*VLIGT träffad!

-Jag vet att du vet att jag vet att du vet att jag vet-
  • Svar på tråden Förbannat TRÖTT på ungarnas Dagis!
  • Paulina f69

TS: Vill bara skriva att jag förstår dig precis och tycker du har fått en del märkliga svar här. Stå på dig och lycka till med ett lugnt och sansat samtal med personalen, där både de och ni föräldrar kan bli överens om hur ni ska ha det framöver!

• barnensrätt
    Till er som arbetar på en förskola.

Vad har ni för policy när det gäller medicinering av barn med astma/förskylningsastma?
    Kräver ni att föräldrarna ska inkomma med ett intyg från läkare att barnet är i behova av att förskolepersonalen ger honom av medicinen vid behov?!

-Så gick det till på "vår" förskola...

Innan dom "fick möjligheten" att  medicinera honom vid behov, så var det ständigt sura miner från deras sida.
    Jag hade pojken hemma i snitt 3 av 5 dagar per vecka pga. hans astma.
    De dagar som han dock var ok, alltså stod sig på endast morgon och kvälls "puffarna" då skickade jag honom till dagis... men som sagt många sura miner.

Jag kan inte låta bli att undra om det hänger i hop med att han anses vara ett "svårt" barn, han är en liten bitare som personalen ständigt måste hålla under uppsikt, kan det spela in må tro?

När mina barn är sjuka vill jag ju självklart ha dom hemma, jag skulle inte drömma om att lämna dom på dagis eller till barnvakt.
    Har dom tex. haft feber så kör jag efter "regeln" MINST FEBERFRI ETT HELT DYGN innan återgång till dagis.

Men jag blir såå fruktansvärt trött på alla dessa onödiga hämtningar, dagen då jag blev dit ringd för att lillkillen "inte var sig lik" då hade jag precis kommit innanför dörren på jobbet.
    (Tar 5min från dagis till min arbetsplats)
    Så under dom 5-10 minuterna hade hon alltså bedömmt att pojken inte var sig lik...Fundersam
    Hemma på morgonen var han precis som alltid, dock börjar han bli lite trotsig så det är många "INTE"..

Kan ju också tillägga att under tiden jag var arbetslös, så ringdes det ALDRIG över små saker.

Jag förstår att dom inte vill ha sjuka barn på förskolan, det ska dom ju inte heller. Ett sjukt barn ska vara hemma och bli ompysslad av mamma eller pappa.
    Men jag förstår inte vaför tempar men ett helt nyvaket barn? Varför anser man 37,5 vara feber?
    (Det var inget fel på honom, vi gick från dagis direkt till lekplatsen!)

Om man anser att ett barn "inte är sig lik" varför inte då iallafall låta det gå en stund, låt oss säga en timma? Det kan ju hända att barnet är ilsket pga. en trots-situation vid påklädnad på morgonen...

Nej, jag förstår inte förskolepersonalen alls!
    På förra dagiset var det aldrig såna här problem, dom ringde om barnet var sjukt!
  • malinn

Min yngsta dotter har förkylnings astma och kommer börja på dagis till hösten (på samma avd. som storasyster) kollade nu med dom hur dom gör med "vid behovs medicin" och det var absolut inga problem.
    Däremot ger dom inte " vid behovs medicin" på min systers sons dagis, där ville dom ha läkarintyg och grejer, varför vet jag inte riktigt. Den förskolan är ganska nyöppnad så jag vet inte om det kan vara så att dom helt enkelt inte vet hur dom gör vid sådana här situationer.

• TrollungarX3

Vad barnet har i temp är egentligen inte ens ett argument enligt min åsikt, det är allmäntillståndet som räknas! Som någon annan nämde så är det en oerhörd skillnad på att vara i barngruppen med allt vad det innebär eller att vara hemma i lugnets vrå. Känner tagedi för de föräldrar som inte har vett att uppskatt sina barns dagispersonal lite mer än så. Har själv blivit utskälld för att jag ringde efter en förälder vars barn hade klämmt ett finger i dörren och var påtagligt påverkad av detta! Förälders första reaktion på detta var " jaså var det inte värre,kan jag köra nu" För att kunna ge barnen på förskolan den omvårdnad som föräldrarna gärna vill ha ,så krävs det att all personal är tillgänglig för verksamheten. Det är pressat nog som det är ändå!Allt brister om en måste sättas av till att ta hand extra om de som inte mår så pass bra för att klara en dag på förskolan! Sådana här otrevliga och otacksamma föräldrar är en bidragande orsak till att jag lämnade yrket!

• barnensrätt

Läkaren som skrev intyget ställde sig helt frågande, han hade ALDRIG tidigare behövt skriva något liknande till en förskola! (Han hade arbetat lääänge)

Så här skrev han:

Till vederbörande på Barnomsorgen.

Efternamn Lilleman xxxxxx-xxxx Adress osv. telefonnr.

Ovanstående pojke är patient på Barnkliniken. Han har fått diagnosen förskylningsastma, vilket gör att han i förskylningsperioder kan behöva inhalationsbehandling.

Viss del av inhalationsbehandlingen behöver ges vid behov och kan därför behöva ges via barnomsorg. Detta rör sig om Airomir som inhaleras via särskild behållare, Nebunette.

I tjänsten

xxxxxxx xxxxxx

Är det inte lite sjukt? Detta är ju precis vad jag redan förklarat för dom, tror dom att man hittar på sånt?

• barnensrätt
    TrollungarX3 skrev 2007-06-01 13:32:58 följande:
    Vad barnet har i temp är egentligen inte ens ett argument enligt min åsikt, det är allmäntillståndet som räknas! Som någon annan nämde så är det en oerhörd skillnad på att vara i barngruppen med allt vad det innebär eller att vara hemma i lugnets vrå. Känner tagedi för de föräldrar som inte har vett att uppskatt sina barns dagispersonal lite mer än så. Har själv blivit utskälld för att jag ringde efter en förälder vars barn hade klämmt ett finger i dörren och var påtagligt påverkad av detta! Förälders första reaktion på detta var " jaså var det inte värre,kan jag köra nu" För att kunna ge barnen på förskolan den omvårdnad som föräldrarna gärna vill ha ,så krävs det att all personal är tillgänglig för verksamheten. Det är pressat nog som det är ändå!Allt brister om en måste sättas av till att ta hand extra om de som inte mår så pass bra för att klara en dag på förskolan! Sådana här otrevliga och otacksamma föräldrar är en bidragande orsak till att jag lämnade yrket!
    OK, men om nu hans allmäntillstånd var nedsatt borde han väl inte orkat springa runt som en påtänd iller på lekplatsen i två timmar?!

Jag håller till fullo med om det du skriver, ett sjukt barn har inte på dagis att göra, men nu är det inte sjuka barn vi talar om!
  • barnensrätt

En sak till föresten, sonens LILLA vagel är redan mycket bättre, syns knappt alls nu.
    Så jag antar att vi kan skippa en veckas sängläge eller?

• TrollungarX3

För att vara på lekplatsen med sin förälder i två timmar verkar man ju inte speciellt sjuk, tycker inte jag heller. Kanske var han inte sjuk heller. Omöjligt för mig att veta, men han har ändå friheten att själv ta en paus när han känner att han behöver det. Den friheten kan ibland vara svår att hitta på förskolan.... "nu ska vi äta mellanmål, nu ska vi gå o kissa , sen ska vi klä på oss för sen ska vi gå ut, nu ska vi läsa saga, nu ska vi sjunga för Nisse som fyller år" osv.... Min poäng är att ibland så kan faktiskt tempot vara för högt på förskolan och mer lagom hemmavid. Javisst, jag vet att det finns personal som vill ringa föräldrarna så fort ungen har en fis på tvären, men på de ställena som jag har arbetat på så har de blivit nerröstade rätt så snabbt. Man kan ju inte ringa in föräldern för att barnet verkar vara "lite lågt "i 10 minuter. Man måste ju avvakta o ch kolla läget lite. Om du anser att de hänger på luren för minsta lilla så tycker jag att du ska be om ett samtal! Sådant här ska aldrig tas i hallen, det blir aldrig bra!

• Åsa

Vad gäller medicinering är de väldigt restriktiva med det här, och gör det säkerligen inte utan läkarordination. När ett bar behöver en tiodagars pc-kur efter en halsfluss t ex får barnet helt enkelt stanna hemma om medicinen mot förmodan ges på sådana tider där den måste ges av personal. (Ger detta som exempel då hälsotillståndet i sig inte behöver kräva lång hemmavaro; exempelvis min dotter visade sig ha detta vid en rutinkoll när jag frågade ang stora mandlar; hon hade inte ens varit påverkad innan).
    Jag har viss förståelse för detta även om det bekymrar mig att de inte "kan" ge ens lite antihistaminer om de skulle ha råkat ge Lillan något med mjölk, som hon är allergisk mot, i. Faktum är ju att personalen normalt inte är det minsta medicinskt kunniga. Och nog skulle reaktionen bli väldigt annorlunda om det är dagispersonal som råkat göra fel mot om det är föräldrarna.

• Ödlan

En sak som jag retar mig på på vår fsk är att de vill att man hämtar tidigare ganska ofta. De har öppet till 17.00. Jag och min man jobbar 100%. Jag slutar kl 16.00 och har 1 timme restid.
    Många av de andra barnens föräldrar är hemma med syskon eller är arbetslösa.
    De kan tom ringa till oss och säga att vårt barn är det sista barnet och de andra barnen blir hämtade senast kl 16.00. Detta tycker jag är helt galet!
    Jag undrar hur alla andra gör? Kan ni dra titt som tätt från era jobb bara för att er fsk-personal vill sluta tidigare. Det skulle ju jag också vilja göra. Ringa till våra kunder på jobb och säga- Ja kan vi kanske fixa det imorgon. Det är bara du som behöver hjälp idag så jag tänkte om jag kunde dra hem istället.

Svar på tråden Förbannat TRÖTT på ungarnas Dagis!