• barnensrätt

Förbannat TRÖTT på ungarnas Dagis!

Jag har just (återigen) varit på dagis, då dom ringde jobbet och meddelade att sonen åkt på ögoninflammation, "han kunde knappt se, ögat var helt igentäppt" hette det...

Kommer dit och möts av en sprudlande glad kille som åkt på en vagel i ögat, men hans öga var INTE igentäppt, han kunde utan problem se..
    Jag har ju då aldrigt hört att en vagel är smittsam, undrar vad försäkringskassan säger om man ringer och sjukskriver sig för en liten vagel?!!

Det här är inte första gången sånt här händer, jag har tidigare blivit inringd pga. "att lilleman inte är sig lik" Vad 17 det nu betyder??
    Jag hämtade såklart, inget fel på honom alls!!
    En annan gång ringdes det för då hade dom tempat honom precis då han vaknat från vilan, han hade då 37,5.
    HALLÅ?!! Är det feber? På ett nyvaket barn?
    Alltså inget fel den gången heller.

Och innan jag började lämna hans astmamedicin (förskylningsastma) så ringdes det JÄMT över hans hosta osv... Saken är dock den att dom har ALDRIG behövt ge hon av medicinen nu när dom har den.

Blir sååå j*kla trött bara, här har man precis börjat ett nytt jobb, och dom ringer som idioter för ingenting!!

Vet inte riktigt vad jag ville med inlägget, behövde nog bara häva ur mig, man kan ju hoppas att "fröken" kanske finns här på Fl och känner sig J*VLIGT träffad!

-Jag vet att du vet att jag vet att du vet att jag vet-
  • Svar på tråden Förbannat TRÖTT på ungarnas Dagis!
  • eilenna78

Ödlan:
    Jag var själv ensambarn på förskolan sista timmen ganska ofta och jag kommer aldrig glömma den känslan!!! Om mina "fröknar" hade ringt till min mamma hade jag blivit överlycklig!
    Jag vet att jag klagade aldrig men det var sååå sorgligt att vara sist kvar och det är nog därför dom ringer.
    Dom arbetar ju där för att dom tycker om barn och vill deras bästa och inget annat!
    Kan det vara så att det är någon som börjar fråga efter mamma och pappa den där sista timmen???

För övrigt ang TS så tycker jag att det är en självklarhet att personalen ringer om det är ngt som inte verkar bra. Vet inte var du tycker att man ska dra gränsen? När barnet gråter och själv säger att det vill hem? 39-40 graders feber?
    Nej då är det bättre med förutseende och kompetent personal som ser till att barnet kommer hem då det inte kan få den vård som det kan behöva på förskolan.
    Barngrupperna brukar ju ha en tendens att vara rätt stora i jämförelse med antal pesonal och jag tycker inte det är rätt att ha kvar ett mer eller mindre sjukt barn på de andra barnens bekostnad. Det är rätt ego faktiskt....Fundersam

• Åsa

eilenna78: Men vad uppnås av att de ringer till föräldrarna? Jag menar har de den arbetstiden så har de. Kan de gå tidigare skulle jag tro att de gör det utan samtal från dagis. Och har man en restid på en timme går det inte att trolla med den heller för att dagispersonalen informerar när man går från jobbet att barnet är sist kvar.
    Min granne är tvärtom den som brukar lämna först på morgonen, lite efter sju. Hon börjar halv åtta men har ganska kort väg till jobbet (med storstadsmått mätt). Mer än en gång har där inte varit någon personal när hon kommit och hon har fått stå och vänta, och både när de kommit sent och när de varit där har det kommit sådana kommentarer, alltså att det bara är hon som kommer så tidigt. Och? Vad ska hon göra åt det liksom? Hon jobbar redan deltid och i hennes yrke går det inte att komma bortåt nio.
    Tycker nog att upprepade sådana kommentarer bara medför dålig stämning, att föräldern känner sig skuldbelagd av personalen för att barnet måste vara så tidigt/sent på dagis, och för att den stackars personalen måste jobba tider h*n inte har lust med.

• lmwa

Barnens rätt,

Att du orkar, stäng av datorn och gå och umgås med ditt barn istället så kanske han mår bättre och förskolan slutar ringa för sånt som DU anser onödigt......

• HannaL

ödlan: Jobbar själv på förskola, å skulle aldrig falla mig in å ringa till föräldrar bara för att jag har 1 barn kvar. Kan tycka det är rätt mysigt när man har dem sissta, då kan man leka eller prata med dem på ett annnat sätt än man hinner med under dagarna.

Däremot brukar vi berätta för föräldrarna om det bara är 1 barn på någon klämdag. Detta för barnenes skull, men själklart har vi öppet om det behövs.

Samma sak gäller vid ´´sjuka barn´´, Svårt å veta när man ska ringa, vissa vill att man ringer på en gång. Men oftast märkan man på barnen om de inte mår bra. Vår föräldrar vill gärna att vi ringer en gång extra en inte alls. Bruka ringa å rådfrågas med föräldrarna om man är osäker. Men det händer inte ofta- Dem gånger vi ringer är om någon kräks, eller att man märket att barnet inte alls mår bra.

Ha en bra helg på er :)

• barnensrätt
    lmwa skrev 2007-06-01 20:06:50 följande:
    Barnens rätt,Att du orkar, stäng av datorn och gå och umgås med ditt barn istället så kanske han mår bättre och förskolan slutar ringa för sånt som DU anser onödigt......
    Att jag orkar VAD?
    Att min lilla gröna "plupp" lyser, betyder inte att jag sitter framför datorn, jag har bredband så datorn och de sidor jag brukar kolla är igång hela dagarna.

Du får nog allt ta och invänta den dagen du själv får barn, kanske kan du se på saken från "andra sidan".
  • miamoto

I Stockholm är reglerna för medicinering så att man egentligen inte får ge någon som helst medicin utan delegering om det heter. Alltså man måste ha ett intyg från läkare el dyl. Då får vi ge tex astma medicin eller andra "vid-behovs-mediciner". Vanliga mediciner ska vi inte ge (tex penicillin).

Delegering finns ju för att ingen ska kunna börja ge medicin till någon lite hur som helst egentligen. Jämför med äldreomsorgen och vilka restriktioner som finns där.

Vad gäller ringa för ingenting... Jag avvaktar alltid ca en timme innan jag ringer föräldrar om det inte är uppenbart att barnet är sjukt (spyr, har feberfrossa...) Men ibland är det kanske bara en dålig dag, ungen är hängig fast inget är uppenbart fel. Ibland ringer man då "i onödan" och barnet piggar på sig hemma, och ibland missar man att någon har 38,2. Brukar dock försöka resonera med föräldern när jag ringer. Typ "Kalle verkar hängig han har inte ätit något, vill du hämta eller ska vi avvakta. Tycker det är bättre att man ringt i alla fall...

• solida

Men hallå...???!! TROR ni verkligen att vi ringer till föräldrarna för att BLI AV MED BARNEN??????
    Om jag jobbade på era barns förskola skulle jag känna mig så jäkla provocerad av att ni ens kan tänka den tanken!!

På mitt jobb har vi riktlinjer vid sjukdom som alla föräldrar får vid inskolningen. Där står det klart och tydligt att vi går efter ALLMÄNTILLSTÅNDET på barnet, tar ej tempen utan orkar inte barnet med verksamheten (eller kanske inte "är sig lik"...) så ringer vi, svårare än så är det inte.

Och man får INTE vara på förskolan med ögoninflammtion, vi har haft det i flera månader nu på avdelningen för att föräldrarna inte kan hålla barnen hemma tills de är helt friska.

Ang mediciner så fins det regler som säger att man alltid måste ha intyg från läkare. Man vill ju inte feldosera. Har inte haft något barn med förkylningsastma, så kan inte svara i det specifika fallet.

Sen vill jag bara säga att barnen ofta kan vara pigga hemma, men ändå inte orka med en hel dags aktiviteter på förskolan. DÅ RINGER VI!! Om ni i fortsättningen håller barnen hemma tills de är FRISKA så kanske förskolepedagogerna kan ägna sig åt roligare saker än att ringa sura föräldrar som inte vill höra talas om att barnet är sjukt...

• barnensrätt
    solida skrev 2007-06-01 22:55:28 följande:
    Men hallå...???!! TROR ni verkligen att vi ringer till föräldrarna för att BLI AV MED BARNEN?????? Om jag jobbade på era barns förskola skulle jag känna mig så jäkla provocerad av att ni ens kan tänka den tanken!! På mitt jobb har vi riktlinjer vid sjukdom som alla föräldrar får vid inskolningen. Där står det klart och tydligt att vi går efter ALLMÄNTILLSTÅNDET på barnet, tar ej tempen utan orkar inte barnet med verksamheten (eller kanske inte "är sig lik"...) så ringer vi, svårare än så är det inte.Och man får INTE vara på förskolan med ögoninflammtion, vi har haft det i flera månader nu på avdelningen för att föräldrarna inte kan hålla barnen hemma tills de är helt friska. Ang mediciner så fins det regler som säger att man alltid måste ha intyg från läkare. Man vill ju inte feldosera. Har inte haft något barn med förkylningsastma, så kan inte svara i det specifika fallet. Sen vill jag bara säga att barnen ofta kan vara pigga hemma, men ändå inte orka med en hel dags aktiviteter på förskolan. DÅ RINGER VI!! Om ni i fortsättningen håller barnen hemma tills de är FRISKA så kanske förskolepedagogerna kan ägna sig åt roligare saker än att ringa sura föräldrar som inte vill höra talas om att barnet är sjukt...
    Tror och tror... jag börjar faktiskt undra!
    På förra dagiset var det INGA problem att ge sonen astmamedicin vid behov, dom bad aldrig om något intyg.
    SÅ olika kan det väl endå inte vara inom samma kommun?

Jag pratar faktiskt inte om ögoninflammation, jag pratar om att en liten vagel inte hindrar att barnet kan vara på dagis! (Jag HAR kollat upp)

Hade det gått låt oss säga iallafall 30-60minuter INNAN fröken ringde och sa att sonen inte var sig lik... det hade jag köpt.
    Men att bedömma den saken på knappt 10minuter??

Jag var jättenöjd med förra dagiset, dom ringde om barnen var sjuka annars inte, inga klagomål över att behöva ge astmamedicin.

Har mina barn plötsligt i samband med dagisbyte fått VÄLDIGT nedsatt immunförsvar? Jag tror inte det, speciellt med tanke på att vi vid de tillfällen barnen inte är sjuka kan gå raka vägen till lekplatsen!

Säger det igen: SJÄLVKLART ska sjuka barn vara hemma och INTE på dagis, men nu är det alltså INTE sjuka barn jag talar om!!
  • Ödlan

eilenna78

Ödlan:
    Jag var själv ensambarn på förskolan sista timmen ganska ofta och jag kommer aldrig glömma den känslan!!! Om mina "fröknar" hade ringt till min mamma hade jag blivit överlycklig!
    Jag vet att jag klagade aldrig men det var sååå sorgligt att vara sist kvar och det är nog därför dom ringer.
    Dom arbetar ju där för att dom tycker om barn och vill deras bästa och inget annat!
    Kan det vara så att det är någon som börjar fråga efter mamma och pappa den där sista timmen???

Svar:
    Det är en förskolelärares jobb att stimmulera barnen även om det bara finns ett kvar. Då tycker jag att även dina "fröknar" misslyckades med sitt jobb. Vem är det som förmedlar känslan till barnet att det är trist eller hemskt att vara sista barnet? Nu så hämtar jag min dotter kl 17.00 vilket inte är jätte sent. Jag slutar mitt jobb kl 16.00. Hur många heltidsarbetande gör det? Plus att jag har 30 min lunch och inte en timme så att jag kan hämta henne tidigare. Vad är det som är sorgligt att vara sista barnet? Jag har arbetat på en förskola i tre år och jag var oftast den som stängde. Det handlar ju om att aktivera både sig och barnen istället för att bara sätta sig i en soffa och glo. eller som många gör börjar att städa och lyfta upp stolarna på borden!!!??? vilket borde vara helt förbjudet!

• Mattemamman

De allra flesta ögoninflammationer smittar ej pga. att det är virus. Sedan finns det baktriell ögoninflammation som är ganska ovanlig och den smittar som pesten. Jag har arbetat på förskola i 12 år och har enbart vid några få tillfällen vairt med om smittsam ögoninflammation. De flesta barn mår bra och är pigga fast de är kletiga i ögonen och kan därför vara på dagis!

Svar på tråden Förbannat TRÖTT på ungarnas Dagis!